واردات بدون انتقال ارز را باید بگوییم که کجاست؟

رییس کل بانک مرکزی،

رییس کل بانک مرکزی درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات، بیان داشت: برخی صادرکنندگان عادات کرده بودند و روالی برای بازگشت ارز به نیما نبود ولی تعاملات خوبی اخیرا انجام دادیم و با تولیدکنندگان صادراتی صحبت شد و حتما جریان ورود ارز به چرخه اقتصادی تشدید می شود و به تدریج واردکنندگان و صادرکنندگان به هم متصل می شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، عبدالناصر همتی در گفت و گوی زنده  برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر، در پاسخ به اینکه پرسش که به عنوان سکاندار بانک مرکزی چه ارزیابی از مهمترین دستاوردتان  در شش ماهه گذشته دارید، اظهارداشت: بسیار خوشحالم که در این مقطع مهم کشور در خدمت مردم بودم و یکی از افتخارات دوران خدمت هستم البته با همکاری همکاران و قوای سه گانه و دولت توانستیم یکی از  تهدید های اصلی را که توطئه  دشمن بود خنثی کنیم  که در نهایت اتفاق نیفتاد .

وی با بیان اینکه، به سمت پایداری اوضاع اقتصادی در حال پیش روی هستیم و یکی از موفقیت های شش ماهه گذشته این است که در بر قدرت بزرگ جهانی غلبه کرده ایم، گفت: مهمترین دستاورد این دوره ایجاد ثبات و آرامش نسبی در بازارها و همچنین ارز است.

 رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به اینکه برخی در اظهار نظرها نگرانی هایی را برای بازار ارز دارند، گفت: بسیاری از وضعیت اطلاع ندارند و بخاطر شرایط خاص اطلاعات اقتصادی ارائه نمی شود البته برنامه و سیعی داریم و تصویر های نگران کننده نیست.

همتی ، وضعیت ارزی کشور را  خوب دانست و تصریح کرد:  مشکلی در این زمینه  نداریم و کنترل ها کامل است به نحوی که مبادی ورودی مناسب و پیش بینی برای میان مدت یک تا دو ساله بری بازار داریم و اگر اطلاع رسانی نمی شو د به دلیل بر خی از  موارد بوده که  به دلیل استراتژی اعلام نمی شود.

وی گفت:  البته در مقاطعی مانند اواخر دسامبر به دلیل قطع واردات نفت توسط برخی از کشور ها مشکلاتی ایجاد و رفع شد  و با برنامه ریزی های انجام شده جریان ورود ارز به کشور تشدید می شود.

رییس کل بانک مرکزی گفت: در حال حاضر اجباری ایجاد شده که درآمدهای نفتی کم شود و به سمت درآمدهای غیرنفتی برویم. بنابراین ما برنامه داریم و مردم خواهند دید که برنامه ها به تدریج اجرا و روند تکیه بر امکانات داخلی بیشتر می شود.

وی، درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات، بیان داشت: برخی صادرکنندگان عادات کرده بودند و روالی برای بازگشت ارز به نیما نبود ولی تعاملات خوبی اخیرا انجام دادیم و با تولیدکنندگان صادراتی صحبت شد و حتما جریان ورود ارز به چرخه اقتصادی تشدید می شود و به تدریج واردکنندگان و صادرکنندگان به هم متصل می شوند. با این وجود حدود ۹.۲ میلیارد دلار در سامانه نیما توسط صادرکنندگان غیرنفتی ارز وارد شده که البته این رقم هنوز کم است.
همتی درباره بحث واردات بدون انتقال ارز، خاطرنشان کرد: واردات بدون انتقال ارز را باید بگوییم که کجاست؟ کشور برای واردات اولویت بندی دارد. اگر ارز خارج از کشور است برای چه کسی است؟ بدون انتقال ارز یکی از روش های بد است که مدیریت بانک مرکزی را در بخش ارز بهم می زند. در زمینه واردات خودرو بدون انتقال ارز هم با هیات وزیران صحبت کردیم و دولت با اصلاح این رویه موافقت کرد.

رییس کل بانک مرکزی اظهارداشت: در واقع واردات بدون انتقال ارز یعنی اینکه در نهایت ارز از بازار تامین می شود و این یعنی فشار تقاضا در بازار. در روزهای اخیر کمیسیون تلفیق مصوبه ای داشت که واردات مواد اولیه بدون انتقال ارز آزاد شود و من امروز به کمیسیون تلفیق رفتم و درباره این موضوع صحبت شد که نهایتا از دستور کار خارج شد.

وی تصریح کرد: اخیرا در مناطق آزاد نیز برای واردات محدود مواد اولیه به صورت بدون انتقال ارز موافقت کردیم که البته با مدیریت وزیر صمت باید دنبال شود. همچنین در زمینه صادرات ریالی نیز باید گفت که شما یا باید ارز و یا کالا به کشور وارد کنید و غیر از این یعنی خروج سرمایه از کشور و ما اگر منصف باشیم باید در این بخش کنترل داشته باشیم و در حال حاضر با شبکه های صرافی در سایر کشورها توافقاتی شده تا ارز به چرخه اقتصاد کشور بازگردد.

رییس کل بانک مرکزی افزود: امیدواریم صادرکنندگان در این بخش نیز همکاری کنند. در مردادماه و شهریورماه سختی زیادی داشتیم و ما باید به هر نحوی جلوی سقوط ارزش پول ملی را می گرفتیم و ترامپ با شادی از این وضعیت سخن می گفت و ما در این شرایط تنها با ارز نمی توانستیم کنترل کنیم و من به این موضوع رسیدم که سفته بازی از مسیر ریال در حال انجام است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×  8  =