گزارش شاپرک از شناسایی و انسداد پایانه‌های غیرمجاز در کارت‌خوان‌ها؛

بیش از هزار پایانه مرتبط با دستگاه‌های کارت‌خوان متخلف که دارای تراکنش غیرمجاز و مشکوک تشخیص داده‌شده‌اند توسط شاپرک مسدود شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از روابط عمومی شاپرک، پس از موفقیت‌های چشم‌گیری که شبکه پرداخت الکترونیک کشور در شناسایی و انسداد درگاه‌های پرداخت الکترونیک غیرمجاز و متخلف به دست آورد، همان‌گونه که اعلام‌شده بود اعمال نظارت دقیق‌تر و شدیدتر بر رفتار پذیرندگان دستگاه‌های کارت‌خوان نیز در دستور کار شاپرک و شرکت‌های پرداخت الکترونیک قرارگرفته است.

نخستین سری از گزارش‌های دوره‌ای از اعمال این نظارت‌ها نشانی‌دهی مجموع پایانه‌های دارای تراکنش غیرقانونی بر روی دستگاه‌های کارت‌خوان که تا پایان دی‌ماه سال جاری توسط واحد نظارت بر شبکه در شاپرک مسدود شده به 1009 پایانه رسیده است.

علاوه بر این 146 پایانه فعال با ابزار موبایلی و 5768 پایانه تعریف‌شده برای درگاه‌های پرداخت اینترنتی نیز مسدود شده که به‌این‌ترتیب تعداد کل پایانه‌های مسدود شده از ابتدای سال 96 تا پایان دی‌ماه سال جاری به 6923 پایانه رسیده است.

از میان پایانه‌های مسدود شده در ابزار پذیرش موبایلی، حدود 100 پایانه یعنی تقریباً 70 درصد متعلق به یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و در پایانه‌های متصل به درگاه‌های اینترنتی نیز حدود 300 پایانه یعنی تقریباً 30 درصد مرتبط با یک شرکت پرداختی بوده است.

از این تعداد پایانه مسدود شده در ابزار پذیرش اینترنتی دو شرکت پرداختی هر یک پایانه‌های مسدود شده‌ای نزدیک به هزار پایانه و دو شرکت دیگر نیز هر یک حدود 900 پایانه داشته‌اند. به‌این‌ترتیب حدود 4000 هزار پایانه متعلق به 4 شرکت پرداختی بوده است.

بر اساس این گزارش، مجموعاً 1273 کد ملی و شناسه ملی متعلق به پذیرندگان حقیقی و حقوقی دارای تراکنش غیرمجاز توسط شرکت شاپرک در سامانه جامع پذیرندگان مسدود شده و این افراد بنا به نوع تخلف تا دوره‌های مشخصی امکان دریافت خدمات پرداخت الکترونیک در قالب پذیرندگی را نخواهند داشت.

گفتنی است بر اساس نتایج این پایش، تذکرات لازم برای افزایش نظارت و دقت این شرکت‌ها بر پذیرندگان مرتبط با آن از سوی شاپرک داده‌شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

19  −    =  13