«Alipay» غول پرداخت آسیایی از آغاز تا کنون

شرکت Alipay در سال 2003 شروع به کار کرد/شرکت Alipay از سال 2011 سیستم پرداخت آفلاین خود را راه‌اندازی کرد/برخلاف شرکت‌های بزرگ که از تکنولوژی NFC بهره می‌برند، Alipay از تکنولوژی کدهای QR در پرداخت بهره می‌برد/این شرکت باعث شد تا بسیاری از سپرده‌گذاران بانکی پول‌های خود را به کیف پول الکترونیکی Alipay انتقال دهند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به گفته اکونومیست، چین به لحاظ نوآوری فین‌تک به سرعت به یک کشور پیشرو تبدیل شده است و بیش از نیمی از بازار پرداخت دیجیتال جهان و همچنین سه‌چهارم معاملات جهانی وام را در اختیار دارد. Ant Financial یکی از موفق‌ترین تکنولوژی‌های پیشرفته کسب‌وکارهای تأسیس شده در چین است. در سال 2016 ارزش این شرکت 75 میلیارد دلار بود که بالاتر از ارزش بازار Goldman Sachs است.

روشن است که انت فایننشیال ارزشمندترین شرکت فین‌تک در جهان است و عضو باشگاه شرکت‌های نخبگان یونی کورن است (باشگاهی که فاستارتاپ‌های با ارزش بیش از یک میلیارد دلار عضو آن هستند).
انت فایننشیال توسط غول تجارت الکترونیک، گروه Alibaba و چندین سرمایه‌گذار دیگر آغاز شد. این شرکت در ماه اکتبر 2014 تأسیس شد که شامل یک گروه شرکت فین‌تک اختصاصی است که کسب‌وکار آن شامل چهار حوزه اصلی است:

1- پرداخت تلفن همراه (Alipay)
2- مدیریت ثروت موبایل (Ant Fortune)
3- بانکداری آنلاین (Mybank)
4- اعتبارات بیگ‌دیتا (Sesame Credit)
رشد سریع انت فایننشیال تا حدی به دلیل زمینه‌های قوی فناوری گروه Alibaba و همچنین پایگاه مشتری و سرویس‌های اطلاعات بسیار بزرگ آن است که از سیستم‌های خرید آنلاین Alibaba حاصل شده است.

تراکنش‌های آفلاین علی پی: معرفی QR

Alipay بسیار ساده کار را شروع کرد این شرکت اولین بار در سال 2003 به عنوان یک ابزار ساده در پرداخت‌های Taobao.com راه اندازی شد. به لطف توسعه سریع صنعت خرید آنلاین در طول 15 سال گذشته، تائوبائو به یکی از محبوب ترین پورتال‌های خرید آنلاین در چین تبدیل شد. در سال 2010، تائوبائو 80 درصد از بازار تجارت الکترونیک چین را با 170 میلیون خریدار ثبت شده، اشغال کرد و شرکت eBay را در کشور چین شکست داد. به همین دلیل، Alipay رشد چشمگیری را بواسطه انجام تراکنش‌های تائوبائو از پایانه‌های خود تجربه کرد.

 در ماه می‌سال 2011، بانك مرکزی چین (PBOC) مجوز پرداخت آنلاین به شخص ثالث را به Alipay و 26 شركت مالی اینترنتی دیگر اعطا كرد. بنابراین، Alipay از جمله اولین شرکت‌های فین‌تک بود که مجوز رسمی اجرای یک سیستم پرداخت آنلاین را دریافت کرد.

سال 2011 عصر جدیدی را برای Alipay رقم زد، زیرا سرویس پرداخت خود را از اینترنت به حالت آفلاین گسترش داد. Alipay اپراتور گوشی هوشمند خود را در هر دو سیستم‌عامل اپل IOS و Google Android راه‌اندازی کرده، که کاربران گوشی‌های هوشمند را قادر می‌سازد تا برای خرید و خدمات در فروشگاه ها، کافه‌ها و رستوران‌ها پرداخت خود را انجام دهند. در مقایسه با سیستم‌های پرداخت تلفن همراه که تکنولوژی غیرتماسی (NFC) را قبول می‌کنند، مانند Apple Pay و Samsung Pay، Alipay و اکثر شرکت‌های فناوری چینی، کد QR را برای انجام عملیات پرداخت تلفن همراه انتخاب کرده است.

کد QR علامت تجاری یک نوع بارکد ماتریسی (یا بارکد دو بعدی) است که ابتدا برای صنعت خودرو ژاپن طراحی شد. Alipay از کد QR استفاده می‌کند زیرا دارای نیاز زیرساختی کم، ارزان‌تر و راحت‌تر است تا بتوان در کشور در مدت کوتاهی گسترش پیدا کند. هنگام انجام پرداخت‌های موبایل در فروشگاه، خریداران از طریق تلفن هوشمند خود از Alipay APP برای تولید یک کد QR یکبار مصرف استفاده می‌کنند و سپس کارمندان فروشگاه با استفاده از بارکدخوان خود تراکنش را کامل می‌کنند.

یک راه جایگزین برای دریافت پرداخت در بعضی از فروشگاه‌ها این است که بارکد QR حسابهای Alipay خود را که در چاپ می‌کنند و این بارکد را در نزدیکی صندوق نصب می‌کنند تا خریداران توسط آن پول را انتقال دهند. روش دوم حتی به سرمایه‌گذاری در سخت‌افزار پرداخت نیازی ندارد و امکانات پرداخت تلفن همراه برای همه از جمله فروشگاه‌های کوچک، فروشندگان خیابانی و هنرمندان خیابانی در دسترس است.

چالش‌های قانونی Alipay

دریافت تأییدیه‌های قانونی

یک مانع اصلی برای شرکت‌های فین‌تک در انجام کسب‌وکار هزینه‌های پولی و زمانی قابل توجهی است که جهت اعمال قوانین مصرف می‌شود. شرکت‌های فین‌تک باید مجوزهای قانونی یا مجوز برای شرکت سرمایه‌گذاری فین‌تک و خدمات مالی مربوط به خود را بدست آورند. این امر یک مساله حاد برای شرکت‌های فین‌تک مثل انت فایننشیال (Alipay) است که طیف وسیعی از خدمات مالی را از طریق یک پلتفرم واحد ارائه می‌دهد.

سیستم نظارتی مالی در چین عمدتا مبتنی بر بخش است، که بانک مرکزی به عنوان قدرت مالی اصلی و سه دستگاه نظارتی مالی مستقل در زمینه بانکی، بازار اوراق بهادار و بیمه این وظیفه را برعهده دارند. همانطور که کسب‌وکار Alipay شامل پرداخت، سرمایه‌گذاری و عملیات بانکی است، باید از تعدادی از دستگاه‌های نظارتی مجوز بگیرد. با توجه به «دستورالعمل اقدامات ادار برای خدمات پرداخت ارائه شده توسط موسسات غیرمالی» (دستور PBOC، شماره 2 [2010])، شرکت پرداخت الکترونیکی باید یک مجوز (مجوز پرداخت کسب‌وکار) از بانک مرکزی جهت فعالیت داشته باشد.

Alipay در سال 2011 برای مدت پنج سال مجوز کسب‌وکار را دریافت کرد و سپس آن را در سال 2016 برای پنج سال دیگر تمدید کرد. از آنجایی که Alipay محصولات سرمایه‌گذاری را از طریق پلتفرم فین‌تک به مصرف‌کنندگان مالی به فروش می‌رساند، لازم است که مجوز فروش این محصولات را از کمیسیون تنظیم مقررات مالی چین دریافت کند. مشکل این است که گاهی اوقات سخت است که خدمات نوآورانه جدید را از نظر بخش‌های خدمات مالی تقسیم‌بندی کنیم که در نتیجه آن، تعیین اینکه کدام سیستم نظارتی وظیفه نظارت بر عملکرد آن را دارد، سخت می‌شود. این مشکل می‌تواند به این دلیل باشد که Alipay به سرعت در حال جهانی شدن است، بنابراین باید مجوزها را در بسیاری از حوزه‌های قضایی درخواست کند که در برخی موارد استانداردهای مختلف نظارتی را دارا هستند.

علاوه بر این، حوزه‌های قضایی بعضی از کشورها مانند ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا قوانین سختگیرانه‌ای را برای ورود سرمایه‌های خارجی به صنایع کلیدی مانند بخش مالی اعمال کرده‌اند، و موانع اضافی برای توسعه جهانی Alipay را ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، انت فایننشیال یک شرکت انتقال پول تأسیس شده در ایالات‌متحده با نام MoneyGram را خرید، و در حال حاضر منتظر تصویب کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات‌متحده (CFIUS) است.

قانون امنیت اطلاعات

بیگ‌دیتا برای عملکرد شرکت‌های فین‌تک مانند Alipay بسیار مهم است. واضح است که بیگ‌دیتا انباشته شده از وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک Alibaba به Alipay مزیت رقابتی قابل توجهی نسبت به موسسات مالی سنتی می‌دهد. چگونگی جمع‌آوری، پردازش و استفاده از اطلاعات شخصی مصرف‌کننده، موضوع بحث‌برانگیز و همچنین اولین عامل نگرانی دستگاه‌های نظارت مالی است. طبق قواعد اداری شورای دولتی صنعت تحقیقات اعتبارات، برای جمع آوری اطلاعات شخصی، دستگاه نظارتی مربوطه نیاز به جلب رضایت اشخاص دارد. بدون رضایت مشتریان، چنین اطلاعاتی ممکن است جمع‌آوری نشود، مگر اینکه اطلاعات مذکور تحت قوانین خاص و مقررات اداری نیاز به شفاف‌سازی داشته باشد.

مقررات مستلزم آن است که هر سازمانی که از اطلاعات شخصی استفاده می‌کند باید به منظور استفاده از آن، با افراد موردنظر توافق داشته باشد و این اطلاعات نباید برای مقاصد غیر از توافق مورد استفاده قرار گیرد و اطلاعات نباید به اشخاص ثالث بدون اجازه داده شود. با وجود قوانین سختگیرانه در مورد حفاظت از اطلاعات شخصی دیجیتال، فرآیند پیاده‌سازی دشوار است، زیرا جریان اطلاعات آنلاین برای نظارت و قانونگذاری بسیار سخت است.

قانون امنیت سرمایه

سومین نگرانی نظارتی، حفاظت از پول مشتریان خدمات مالی است که توسط Alipay و سایر اعضای انت فایننشیال مدیریت می‌شود. سپرده‌گذاران موسسات مالی سنتی مانند بانک‌ها و واحدهای اعتباری در حمایت از طرح بیمه سپرده‌های ملی قرار دارند. اگر بانک سپرده‌گذار با مشکل مالی مواجه شود، پول سپرده‌گذار بدون قید و شرط توسط دولت تا حد معینی بازپرداخت خواهد شد. با توجه به مقررات بیمه سپرده در چین، حداکثر پوشش بیمه سپرده برابر با مبلغ 75 هزار دلار به ازای هر مشتری در هر بانک است.

با این‌حال، به دلیل افزایش تعداد سپرده‌گذارانی که پول خود را از حساب‌های بانکی به کیف‌های پول الکترونیک فین‌تک مانند Alipay و Yu'E Bao منتقل می‌کنند، دیگر نمی‌توانند حق حمایت رسمی را بر روی پول خود داشته باشند. اکثر سپرده‌گذاران در هنگام استفاده از کسب‌وکار فین‌تک این خطر بالقوه را درک نمی‌کنند، زیرا آنها Yu'E Bao را به عنوان یک جایگزین امن برای پس‌انداز بانک شناخته‌اند. بر این اساس، سازمان‌های نظارتی مالی و شرکت‌های فین‌تک فورا نیاز به آموزش سرمایه‌گذاران خود دارند تا مشتریان را نسبت به درک بهتر خطرات بالقوه مالی مرتبط با خدمات و محصولات فین‌تک آموزش دهند.

مسائل مالی و IPO

موضوع قانونی نهایی در صنعت در حال رشد فین‌تک مربوط به افزایش سرمایه و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها است، که شامل نحوه تهیه بهترین طرح‌های تامین مالی از نظر سرمایه‌گذاری خصوصی، اعلان عمومی اولیه، و ادغام و خرید است. جالب آن است که چشم‌انداز روشن Alipay به این شرکت در جهت جذب سرمایه‌گذاری کمک شایانی می‌کند. در ماه جولای 2015 انت فایننشیال مرحله اول تامین مالی سهام یکساله خود را تکمیل کرد و سرمایه‌گذاری‌های میلیارد دلاری را از صندوق ملی تأمین اجتماعی چین، Guokai Finance، چهار شرکت بیمه چینی اصلی، Primavera Capital و Shanghai GP Capital دریافت کرد که مجموع ارزش آنها به 45 میلیارد دلار می‌رسید.

در ماه آوریل سال 2016، انت فایننشیال سرمایه خود را با سرمایه‌گذاری دور دوم در حدود 5/4 میلیارد دلار افزایش داد. در نتیجه ارزش آن به 60 میلیارد دلار افزایش یافت. اخیرا این شرکت جهت تأمین مالی Alipay 5/3 میلیارد دلار سرمایه تخصیص داده است. در حال حاضر نیز، انت فایننشیال در حال برنامه ریزی IPO برای اواخر سال 2018 است، که بستگی به تایید مقامات مالی چین دارد.

در سال 2015، گروه Alibaba Group بورس اوراق بهادار نیویورک را بر هنگ‌کنگ ترجیح داد و رکورد 25 میلیارد دلاری را زد، زیرا تنها بورس نیویورک با ورود یک شرکت با ساختار سهام دو طبقه موافقت کرد. انتظار می‌رود ساختار شرکتی بسیاری از شرکت‌های فین‌تک، از جمله Alipay، به اندازه از کسب‌وکارهای تکنولوژی پیچیده باشد، که به متخصصین حقوقی و بانکداران سرمایه‌گذاری نیاز دارد تا در زمینه بهترین روش‌های تأمین مالی مشاوره دهند.

 

منبع: ماهنامه بانکداری آینده شماره 37

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +    =  2