ورود به بازارهای بین‌المللی دغدغه جدی فعالان استارت‌آپی است

مدیر کل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات:

مدیر کل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به برخی دغدغه‌های موجود در اکوسیستم استارت‌آپی کشور، گفت: چگونگی ورود به بازارهای بین‌المللی، مالکیت معنوی، دستیابی به داده‌های دستگاه‌های دولتی و امنیت، از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان این حوزه است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حمیدرضا احمدیان مدیر کل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات در خصوص اکوسیستم استارتاپی کشور گفت: در مورد ورود به بازارهای بین‌المللی، بایدها و نبایدهایی در بخش‌های دولتی و خصوصی وجود دارد اما به هر روی، صادرات در صنعت فاوا به ویژه در مورد نر‌م‌افزار و خدمات محتوا امکان‌پذیر است.
 
وی ادامه داد: نگاه‌ها در حوزه استارتاپی را نباید صرفا به سمت صادرات کالا معطوف کرد؛ چرا که رقابت‌پذیری محصولات در فضای بین‌المللی اهمیت زیادی دارد. استارت‌آپ‌های ایرانی برای صدور خدمات فنی، نرم‌افزار و محتوا از توان رقابتی خوبی برخوردارند.
 
مدیر کل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دلیل این امر را وجود نیروی انسانی جوان، خوش‌فکر و خلاق در کشور دانست و افزود: می‌توان با تکیه بر این جوانان، وارد بازارهای بین‌المللی شد.
 
به گفته احمدیان، برای موفقیت در این حوزه، آموزش نیروی انسانی و تشکیل نهادهای واسط برای حمایت از آنها از سوی دولت، ضروری است.
 
بازارشناسی؛ اصل مهم در موفقیت صادرات
 
این مقام مسئول، «بازارشناسی» را از جمله دغدغه‌های جدی فعالان استارت‌آپی در بحث صادرات دانست و افزود:‌ شناخت بازارهای هدف و استانداردهای لازم برای ورود به هر یک از آنها، اهمیت زیادی دارد.
 
وی بیان کرد: دولت تلاش می‌کند از طریق نهادهای غیر دولتی اطلاعات لازم را به تیم‌های استارت‌آپی منتقل کند تا آنها بدانند چه زمانی باید چه محصول یا خدمتی را به کدام کشور صادر کنند.  
 
احمدیان ادامه داد: تصمیمات ناجوانمردانه و نابخردانه بین‌المللی در رابطه با تحریم‌ها نیز مشکلانی را به ویژه در حوزه نقل و انتقالات مالی برای کسب و کارها ایجاد کرده است که باید راهکارهای آن را در طول زمان پیدا کرد.  
 
این مقام دولتی، با اشاره به ضرورت ایجاد قوت قلب در فعالان استارت‌آپی برای حضور در بازارهای خارجی، گفت:‌ آنها باید بپذیرند که از توانایی لازم برای  صدور محصولات و خدمات خود برخوردارند؛ البته حمایت از این افراد برای تولید پلتفرم‌هایی با ویژگی‌های لازم برای حضور در سطح بین‌المللی نیز الزامی است.
 
نباید روی نقطه استارت‌آپ توقف کرد
 
احمدیان تاکید کرد: در نظام کارآفرینی کشور نمی‌توان روی نقطه استارت‌آپ متوقف شد. زمانی که فرد ایده تازه‌ای دارد، آن را در کسب و کاری استارت‌آپی به محصول، خدمت یا راهکار تبدیل می‌کند. در ادامه کار، هم خود او باید اراده کافی را برای پیشرفت داشته باشد و هم حمایت‌های لازم از سوی بخش‌های دولتی و حاکمیتی اعمال شود.
 
وی توضیح داد: به این ترتیب استارت‌آپ می‌تواند به کسب و کاری کوچک یا متوسط تبدیل شود و مرحله به مرحله، از یک بنگاه ملی به شرکتی بین‌المللی، تغییر ماهیت دهد.   
 
مدیر کل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از جمله اهداف این نهاد دولتی را ایجاد چندین مجموعه یونیکورن دانست و افزود: با توقف در مرحله استارت‌آپی، چنین بنگاه‌هایی شکل نمی‌گیرند و لازمه این امر پیشرفت کسب و کارهای نوپا و راه‌یابی آنها به به بازارهای بین‌المللی است.
 
هدف از جذب سرمایه‌گذار خارجی؛ انتقال دانش فنی و زمینه‌سازی صادرات
 
احمدیان، با اشاره به ضروت جذب سرمایه‌گذاری خارجی در اکوسیستم استارت‌آپی کشور، گفت: هدف در این میان تنها دستیابی به منابع مالی نیست؛ با ورود سرمایه‌گذار باید دانش فنی نیز منتقل و امکان صدور محصول، خدمت یا راهکار استارت‌آپ‌ها نیز فراهم شود.     
 
وی تاکید کرد: دولت برای تحقق این اهداف در کنار اکوسیستم استارت‌آپی ایستاده است اما فعالان این حوزه نباید انتظار داشته باشند در همه موارد، بخش‌های دولتی مجری و حلال مشکلات باشند؛ خود آنها نیز باید برای پیشرفت تلاش کنند.
 
این مقام مسئول ادامه داد: در بسته‌های حمایتی که سازمان فناوری اطلاعات آنها را پیگیری می‌کند به دغدغه‌های فعالان استارت‌آپی توجه شده است. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهور نیز به این مساله توجه ویژه‌ای دارد. همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی، در حال پیگیری بسته‌های حمایتی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی است.
 
احمدیان گفت: برای به نتیجه رسیدن هر چه زودتر و پربارتر این بسته‌ها و حمایت‌ها، باید همگرایی بیشتری میان بخش‌های دولتی و فعالان استارت‌آپی صورت گیرد.

 

منبع: فابانیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

72  ⁄    =  9