شش اولویت بانک ها برای سال ۲۰۲۰

بانک‌ها تاکنون تغییرات قابل توجهی را در ساختار و فرآیندهای خود بواسطه ورود تکنولوژی‌های جدید به صنعت بانکداری و در کنار آن، تصویب قوانین سختگیرانه‌تر در محیط کاری کم سود ایجاد کرده‌اند. هم‌اکنون کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها تنها دو راه از صدها راه بانک‌ها جهت حفظ بقا و افزایش بازدهی سرمایه است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در حال حاضر هنوز هم بسیاری از بانک‌ها ساختارهای خود را برای سازگاری با جامعه نوین جهانی تغییر زیادی نداده‌اند در صورتی که تا سال‌های آینده جامعه جهانی از بانک‌ها انتظار زیر و رو کردن خدمات و فرآیندها را در جهت بقای این سیستم دارد.

بر همین اساس شش اولویت اصلی بانک‌ها تا سال 2020 شامل موارد زیر است:

1- به‌روزرسانی مدل‌های فرآیند فناوری اطلاعات جهت آماده شدن برای «بانکداری معمولی نوین»
2- کاهش هزینه‌ها با جایگزینی سیستم‌های غول‌پیکر، استفاده از نرم‌افزارها آن سوی اهداف خدماتی روی فضای ابری و به‌کارگیری سیستم‌های رباتیک و هوش مصنوعی
3- افزایش توانمندی تکنولوژیکی در جهت افزایش آگاهی از نیازهای مشتریان
4- آماده‌سازی معماری سیستم جهت برقراری ارتباط با هرچیز و در هر مکان
5- توجه بیشتر به امنیت سایبری قبل از اینکه به مرز ضرورت برسد
6- حصول اطمینان از دسترسی به استعداد و مهارت لازم برای مدیریت و برد

شاید این موارد برای خوانندگان تکراری باشد، اما با نگاهی بازتر به موضوع، این موارد کارهای مثبتی است که بانک‌ها می‌توانند انجام دهند. با این حال، از اولین باری که این موضوعات مطرح شده‌اند تفکرات و راهبردهای پشت آن‌ها تغییراتی پیدا کرده است ولی منجر به طی مسیر دوباره نمی‌شود. گرچه باید متذکر شد که مدل‌هایی که برای دنیای سرور بانک‌ها عمل می‌کند روی فضای ابری عمل نخواهد کرد. مدل‌هایی که برای افزایش امنیت تراکنش‌های بدون کارت عمل می‌کند در زمینه اینترنت اشیا عمل نخواهد کرد. درنهایت اگر بانک‌ها به دنبال پرچمدار بودن در این زمینه هستند باید در کنار موارد ذکر شده در سایر فعالیت‌های قدیمی و حال صنعت بانکداری پیشرو باشند.

1- به‌روزرسانی مدل‌های فرآیند فناوری اطلاعات جهت آماده شدن برای «بانکداری معمولی نوین»

گرچه مدل‌های عملیاتی بانک‌ها هم‌اکنون به خوبی کار می‌کند، اما تا سال 2020 کهنه می‌شوند. این امر بدان دلیل است که خدمات و محصولاتی که هم‌اکنون بانک‌ها به مشتریان خود ارائه می‌کنند چه کم و چه زیاد، قطعا در آینده تغییر خواهد کرد. این روندها بانک‌ها را ملزم می‌کند تا سیستم فناوری اطلاعات خود را مورد تغییرات اساسی قرار دهند.
بانک‌ها برای ورود به عصر 2020 نیاز به سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و حتی تکنولوژی‌های جدید حافظه خواهند داشت. حتی ممکن است شبکه ارتباطی اجزای بانک مورد بازنگری قرار گیرد و تازه این شروع ماجرا است. تمامی کمپانی‌ها باید به طور همزمان تعادلی بین عملکرد و تغییر ایجاد کنند. بدان معنا که نه تنها عملکردهای کنونی بانک به هیچ وجه مختل نشود، بلکه به طور همزمان تغییرات مورد نیاز در زیرساخت بانک اعمال شود.

حاکمیت

هم‌اکنون بیش از هر زمان شرکت‌ها جهت پیشبرد فعالیت و تغییرات نیاز به حاکمیت شرکتی با عملکرد بالا دارند. حاکمیت تنها به معنی کنترل و اطاعت نیست. در حالت ایدآل حاکمیت به نحوه عملکرد فناوری اطلاعات و چگونگی پشتیبانی سازمان توسط IT توجه می‌کند. حاکمیت نشان می‌دهد که فناوری اطلاعات چه ارزشی دارد و جایگاه آن در شرکت کجاست. حاکمیت خوب به طور همزمان نوآوری‌های کسب‌وکار و فناوری اطلاعات را در مسیر خود هدایت می‌کند.

فرمان

دیگر کسب‌وکار بانکی یک کسب‌وکار معمول نیست و همه چیز غیرعادی شده است. گرچه هنوز فعالیت‌های فناوری اطلاعات همانند روش سنتی وجود دارد، اما این فرآیند همزمان با ارائه خدمات در حال تحول است. بر همین اساس موفقیت فناوری اطلاعات وابسته به توافقات و هماهنگی‌های داخل و بین‌سازمانی است. از آنجایی که به طور روز افزون اطلاعات در تمامی بخش‌ها مورد تحلیل قرار می‌گیرد، موسسات مالی نیاز به مدیریت جریان و فرآیند تحلیل اطلاعات در داخل و خارج سازمان دارند.

سازماندهی

خدمات مالی و فین‌تک به طور روزافزون با یکدیگر ارتباط قوی تری برقرار می‌کنند که فناوری اطلاعات را در یک موقعیت حیاتی قرار می‌دهد. بنابراین سازماندهی بانک‌ها باید براساس عملکرد و نیازهای سیستم فناوری اطلاعات پایه‌ریزی شود. در نتیجه تیم فناوری اطلاعات باید در بخش‌های بازاریابی، فروش، عملیات ها، مدیریت محصول و سایر فعالیت‌های کسب‌وکار به ارائه مشاوره بپردازد.

فرآیند

با تغییر روزافزون فنوری اطلاعات، فرآیندهای این بخش نیز در حال تغییر است. در این زمینه تیم‌های فناوری اطلاعات بانکی باید به‌روز باشند، اما متاسفانه بسیاری از موسسات مالی دیگر توان تغییر سازمان همپای تغییرات تکنولوژی را نداشته و همین امر منجر به عقب‌ماندگی سیستم می‌شود. بانک‌ها باید جهت بهبود عملکرد این بخش‌ها 4 زمینه مهم را در نر بگیرند که شامل جریان زنجیره فعالیت، پایداری سیستم، چشم‌انداز و فرهنگ سیستم بانکداری می‌شود.

معماری

در سال 2020 سخت افزارها، نرم افزارها و اطلاعات ممکن است هر جایی از جهان مستقر باشند. بنابراین باید انتظار ترکیب نامحدودی از وروردی‌ها و کار را انتظار داشت. برای بهبود ساختار معماری با توجه به این تغییرات، بانک‌ها باید در وهله اول این تغییرات را پیش‌بینی کنند، سپس از همسو بودن زیرساخت‌های خود با شیوه‌های نوین اطمینان حاصل کرده و درنهایت آماده یکپارچه‌سازی همه بخش‌ها باشند.

 

2- کاهش هزینه‌ها با جایگزینی سیستم‌های غول‌پیکر، استفاده از نرم‌افزارها آن سوی اهداف خدماتی روی فضای ابری و به‌کارگیری سیستم‌های رباتیک و هوش مصنوعی

یکی از تفاوت‌های اصلی بین خدمات سنتی مالی و خدمات مالی بر پایه فین‌تک اختلاف میزان دارایی‌های ثابت موسسات مالی است.

مسئولان بار سنگینی در زمینه هزینه‌های IT دارند که ناشی از لایه‌های سیستم و کدهای روی هم قرار گرفته است. این بخش‌ها براساس تنظیمات یکباره روی هم قرار گرفته‌اند که شامل جلوگیری از کلاهبرداری و امنیت سایبری نیز است.

 

3- افزایش توانمندی تکنولوژیکی در جهت افزایش آگاهی از نیازهای مشتریان

شناخت مشتری و توانایی اقدام آنی براساس شناخت یکی از روندهای کلیدی تأثیرگذار بر صنعت خدمات مالی است و در آینده درآمد و سود بیشتری نصیب بانک می‌کند. تا سال 2020 مدل‌های جدید کسب‌وکار بانکی بر محور مشتری می‌گردد. به عبارت دیگر، بانک‌ها با تغییر رفتار مشتری، رفتار خود را نیز تغییر می‌دهند.

این امر منجر می‌شود تا بانک‌ها اطلاعات بسیار زیادی از موقعیت مشتریان، که عمده آن از طریق موبایل دریافت می‌شود را با هم ادغام کنند و ارتباط معنی‌داری بین این موقعیت‌ها پیدا کنند. این اطلاعات می‌تواند شامل تاریخچه تراکنش‌ها و ارزیابی ریسک باشد. اگر امکانات مناسب در اختیار بانک باشد، بانک می‌تواند برای حرکت بعدی مشتری خود گزینه‌های مناسبی پیشنهاد دهد.

در این زمینه باید موارد کلیدی توسط بانک در نظر گرفته شود که اهمیت زیادی دارد. این موارد شامل:
1. شناخت محدودیت‌های طبیعی هوش مصنوعی،
2. حفاظت از خلوت مشتریان و عدم نقض حقوق آنها،
3. و استفاده از قدرت تجزیه تحلیل جهت ارائه بهتر خدمات است.

4- آماده‌سازی معماری سیستم جهت برقراری ارتباط با هر چیز و در هر مکان

روندهای فین‌تک که امروز بحث داغ صنعت بانکداری هستند از فضای ابری گرفته تا تراکنش‌های P2P و شناخت مشتری و امنیت سایبری، همه و همه وابسته به انتقال و تجزیه تحلیل سریع اطلاعات هستند. سیستم‌های امروزی می‌توانند این کار را انجام دهند، اما توانایی آن‌ها به اندازه توانایی مورد نیاز در آینده نیست. برای جبران هزینه‌ها و افزایش انعطافی که جزء مورد نیاز نوآوری است، موسسات مالی باید زیرساخت‌های خود را به‌روزرسانی کنند تا این سیستم‌ها را سریع‌تر و پاسخگوتر کنند.

راهبردهای کلیدی بانک‌ها جهت بهبود معماری سیستم برای بقای خود شامل موارد زیر است:

• کار با فضای ابری و توسعه سازگاری سیستم‌ها
• ایجاد ارتباطات B2B
• توسعه سنسورهای اینترنت اشیاء
• استفاده از بیگ‌دیتاهای شرکت‌های ثالث
• ایجاده برنامه گسترده API
• برنامه ریزی راهبرد هیبرید جهت توسعه تکنولوژی جدید و عملکرد سنتی به طور همزمان

 

5- توجه بیشتر به امنیت سایبری قبل از اینکه به مرز ضرورت برسد

سال‌هاست که موسسات مالی به دنبال افزایش امنیت اطلاعات و کاهش ریسک‌های تکنولوژی هستند. اما افزایش رخدادهای امنیت سایبری نشان داد که شیوه‌های سنتی دیگر به کار نمی‌آید. تحقیقات گذشته شرکت PwC حاکی از آن است که در سال 2015 میزان مشکلات امنیتی 38 درصد نسبت به سال گذشته آن افزایش یافته است. موسسات مالی و بانک‌ها جهت افزایش امنیت خود باید موارد مهمی را در نظر بگیرند.

یافتن اتصالات ضعیف

یافت اتصالات ضعیف و نقطه ضعف ارتباطات فناوری اطلاعات اولین گام در جهت افزایش امنیت در فناوری اطلاعات است. عمده کلاهبرداران سایبری در وهله اول به دنبال نقطه ضعف سیستم و ورود از طریق اتصالات ضعیف و ناامن شرکت‌ها هستن تا بتوانند از طریق آن، ابزار کلاهبرداری خود را وارد سیستم کنند.

امنیت فیزیکی

امنیت فیزیکی از گذشته تاکنون یکی از قدیمی‌ترین روش‌های افزایش امنیت شرکت‌ها است. هر شرکت یا موسسه مالی و غیرمالی همیشه مورد حملات فیزیکی جهت دزدی و کلاهبرداری قرار گرفته است. امروزه امنیت فیزیکی مراکز داده و سرورهای شرکت‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا ممکن است هزینه شکستن امنیت فیزیکی یک مرکز سرور بانکی کمتر از توسعه نرم‌افزارهای نفوذی باشد.

نقش مدیریت

مدیریت در تمامی قدم‌های بانک به سمت توسعه نقشی کلیدی دارد. مدیریت ریسک سایبری بسیار پیچیده بوده و به سرعت در حال تکامل است. برای پیشی گرفتن از این تغییرات، مدیریت، حاکمیت، و تمامی بخش‌های بانک به طور همزمان هماهنگ باشند. بر همین اساس مدیران اجرایی جهت افزایش امنیت سایبری باید به دنبال موارد زیر باشند.

1- مدیریت فعالانه ریسک سایبری و قانونگذاری
2- تهیه و اجرای نقشه مسیر راهبردی امنیت سایبری
3- استقرار امکانات امنیت سایبری با توجه به توجیه‌پذیری اقتصادی
4- توسعه پاسخ سایبری در سطح جهانی
5- بدست آوردن، ایجاد و حفظ استعدادهای کلیدی
6- همسو سازی تیم امنیت سایبری با ریسک کسب‌وکار

6- حصول اطمینان از دسترسی به استعداد و مهارت لازم برای مدیریت و برد

همزمان که موسسات مالی برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنند، یکی از بزرگترین موانع پیش رو کاملا از مباحث تکنولوژی جدا است. برای سالیان متمادی بانک‌ها و موسسات مالی سنتی پیشنهادات خود را به صورت مدون و از داخل به خارج بانک ارائه می‌کردند و اصلا کاری به نیازهای خاص مشتریان خود نداشتند. اما این مدل دیگر عملکرد مناسبی ندارد. بنابراین، تیم‌ها و اعضای امروزی بخش فناوری اطلاعات ممکن است نتوانند پاسخگوی چالش‌های آینده باشند که در آن زمان شریک شدن با مشتری امری ضروری است.

نگاه به گذشته و نگاه به آینده

موسسات مالی باید به آنچه تاکنون بر سر آنها گذشته است و آنچه در آینده برای آنها اتفاق خواهد افتاد توجه کنند. این موسسات باید بدانند که تا سال 2020 نیاز به استعدادها و مهارت‌های متفاوتی دارند. بنابراین باید به دنبال آموزش کارمندان و توسعه استفاده از استعدادها باشند. استخدام متخصصین از سایر سازمان‌ها و ایجاد اتاق فکر بهتر از استخدام کارمندان از داخل صنعت مالی است. توسعه مدل‌های جامع آموزشی جهت افزایش مهارت مدیران و کارمندان IT و غیر IT نیز ضروری است. استفاده از الگوهای پیاده شده در کشورهای توسعه‌یافته آسیایی نیز یکی از راهبردها می‌باشد. علاوه بر تمام موارد فوق، نسل امروزی با نسل گذشته بسیار متفاوت بوده و در نتیجه ارزش‌های این نسل نیز بسیار متفاوت است.

منبع: ماهنامه بانکداری آینده شماره 37

 

 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

93  −  84  =