برای پذیرش فناوری‌های جدید باید قانون‌زدایی کنیم

مدیر پروژه دولت هوشمند:

بینا درباره چالش‌های پیش‌روی هموارسازی مسیر پذیرش فناوری‌های نوین در کشور گفت: وقتی می‌خواهیم یک فناوری نوین داشته باشیم باید بتوانیم فرهنگ آن را در کشور ایجاد کنیم و ادبیات آن را جا بیندازیم و به معنای واقعی کلمه ارزش و اهمیت آن را در صرفه‌جویی هزینه‌ها و امنیت بالاتر و توسعه اقتصاد کشور مطرح کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مهدی بینا، مدیر پروژه دولت هوشمند درباره تاثیرتحریم‌ها در بخش سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین، گفت: بخش اعظمی از این تحریم‌ها به واسطه مجموعه‌هایی است که در کشورهایی که ما را تحریم کردند بازار دارند، مانند آمریکا و … اما شرکت متوسط و کوچک بازاری در آن کشورها ندارند و در نهایت آمادگی آن را دارند و علاقه‌مند هستند که در بازار ایران کار کنند و به فعالیت خود ادامه دهند. در این بین شرکت‌های اروپایی نیز برای حضور و همکاری با ایران در بخش فناوری ابراز علاقه‌مندی کرده‌اند.
 
وی با بیان اینکه شرکت‌های متوسط آسیایی مثل شرکت‌های کره‌ای، ژاپنی و هندی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که علاقه مند به همکاری در حوزه‌های فناوری با ایران هستند، تاکید کرد: معتقدم بهتر است که با اتکا به ظرفیت‌های داخلی و پتانسیل‌هایی که برای شرکت‌های کوچک و متوسط ارائه دهنده فناوری وجود دارد به حرکت رو به جلوی خود ادامه دهیم.
 
بلوغ فکری، لازمه پذیرش فناوری‌های نوین
 
بینا درباره چالش‌های پیش‌روی هموارسازی مسیر پذیرش فناوری‌های نوین در کشور گفت: وقتی می‌خواهیم یک فناوری نوین داشته باشیم باید بتوانیم فرهنگ آن را در کشور ایجاد کنیم و ادبیات آن را جا بیندازیم و به معنای واقعی کلمه ارزش و اهمیت آن را در صرفه‌جویی هزینه‌ها و امنیت بالاتر و توسعه اقتصاد کشور مطرح کنیم.
 
وی با بیان اینکه باید کشور را به یک بلوغ فکری برسانیم که با تغییر پارادایم‌های مدیریتی که در جهان اتفاق می‌افتد خود را همخوان کرده و جلو برود، تاکید کرد: بخش‌های مختلف کشور که در زمینه فناوری های نوین متمرکز هستند باید بیشتر به موضوع بپردازند، ادبیات آن را جا بندازند و مارکتینگ کنند و در این زمینه کار کنند، بعد از آن ما می‌توانیم چند پایلوت خوب و موفق داشته باشیم تا تجربه‌ای در این زمینه ایجاد شود و همه ببینند که پذیرش و به کارگیری فناوری‌های نوین تا چه اندازه می‌تواند ارزشمند و مفید باشد.
 
بینا تاکید کرد: قطعا فناوری‌های پیشران و صف شکنی که در دنیا وجود دارند خواه ناخواه به کشورما می‌رسند و فراگیر می‌شوند، کما اینکه تجربه سال‌های گذشته نشان داد که فناوری‌های مختلفی وارد کشور شدند و فراگیر شدند اما ما برنامه‌ای برای آنها نداشتیم بهتر است که پیش از آنکه این موج به کشور ما برسد، برنامه مشخصر برای آنها داشته باشیم و بتوانیم ساختارهای مشخصی برای آن داشته باشیم و ایجاد کنیم.
 
نیازمند قانون‌زدایی هستیم
 
وی با بیان اینکه گاهی لازم است در مسیر پذیرش فناوری های جدید قانون زدایی کنیم، تاکید کرد: لازم است گاهی درگولیشن داشته باشیم و قانون زدایی کنیم، چرا که قانون های دست و پا گیر زیادی داریم و متاسفانه ما به هر سازمان و بخشی می‌رویم قسمتی به اسم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات مربوط به خودشان دارند. ما اکنون نیازی به تنظیم مقررات نداریم.
 
وی افزود: نیازمند آن هستیم که در برخی موارد قانون زدایی کنیم، قانون‌هایی که منجر به برکوراسی می‌شوند و دست و پاگیر هستند را کنار بزنیم و در کنار آن به فرهنگ و بلوغ سازمانی برسیم تا بتوانیم از این فناوری در جهت رسیدن به اهداف عالی سازمانها استفاده کنیم.
 
بینا با بیان اینکه از نظر بلوغ فکری و سازمانی و ارائه فناوری از دنیا عقب هستیم اما در زمینه تحقیقات با سطح جهانی هم ترازیم، گفت: همین الان بسیاری از زیرساخت ها و شبکه های ارتباطی ما مربوط به کشورهایی است که با آنها مشکل داریم ، به طور مثال ویندوز مربوط به کدام کشور است؟ ما باید در برخی از فناوری های نوین ارزش افزوده ایجاد کنیم و آن را به بسترهای شبکه امن خودمان ببریم. نباید جلو آن بایستیم چرا که فراگیر می شود.
 
وی درباره ضرورت و اهمیت توجه به هوشمندسازی شهرها نیز گفت: شهرها با افزایش جمعیت مواجه هستند و قطعا به همین خاطر به درستی قابل مدیریت و هدایت نیستند، چرا که وقتی جمعیت و به طبع آن تقاضا زیاد می شود مدیریت این نیاز به یک سری هوشمند سازی خدمات نیازمند می شود.

بینا تاکید کرد: هرچقدر مردم همراه باشند و ارتباط با مردم را بیشتر در کنار خود داشته باشیم و مردم از این خدمات هوشمند، سریع و راحت استفاده کنند ما می‌توانیم به هدفمان برسیم.

 

منبع: فابانیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

22  −    =  15