گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز به معنای فروش اوراق نیست

گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز به معنای فروش اوراق نیست و نوعی سپرده‌گذاری محسوب می‌شود. به این معنی که در زمان سپرده‌گذاری ریالی، معادل ارزش روز بازار ارز، مبلغ سپرده تعیین می‌شود و در زمان بازپرداخت نیز مبلغ سپرده معادل ارزش روز بازار ارز پرداخت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، عبدالحمید انصاری؛ کارشناس مسائل پولی و بانکی اظهار داشت:‌ یکی از اقدام‌هایی که بانک مرکزی به منظور جلوگیری از التهاب‌های ارزی بیشتر پیگیری کرده ارایه اوراق گواهی سپرده مبتنی بر ارز است که از سال گذشته اجرایی شده است. گواهی سپرده ریالی ارز بنیان با سررسیدهای یک و دو ساله است و در همه جای دنیا جزو ابزارهایی است که برای کنترل‌های پایه‌ای ارز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد:‌ در کشوری مانند ایران که دارایی‌ها دچار نوسان‌های جدی می‌شود، در چنین وضعی مردم به دنبال حفظ ارزش دارایی‌های خود هستند. این کارشناس مسائل پولی و بانکی با بیان اینکه به طور معمول دولت‌ها در کنترل نقدینگی موفق عمل نکرده‌اند، گفت:‌ دولت عزم جدی برای متناسب‌سازی سیاست‌ها با واقعیت اقتصادی کشور ندارد و التهاب‌های نقدینگی به صورت بسیار جدی کشور را آزار می‌دهد و بانک مرکزی ناچار است در مواقعی به این سیاست‌ها متوسل شود تا به جامعه پیام دهد که سپرده‌ها حفظ می‌شوند و ریسک نوسان‌های ریال حذف می‌شود.

نرخ سود ۴.۵ درصدی سپرده‌های مبتنی بر ارز قابلیت جذب نقدینگی را دارد

وی با بیان اینکه نرخ سود ۴ تا ۴.۵ درصد برای این نوع از سپرده‌ها در نظر گرفته شده است، گفت:‌ این نرخ سود نسبت به بقیه فاکتورها تعیین می‌شود و سیاستگذار این باور را دارد که نسبت التهاب‌های تورمی و پول ملی و نرخ ارز به چه نسبت است و نرخی در نظر گرفته می‌شود که جذابیت لازم را برای خریداران به همراه داشته باشد و با توجه به نرخی از تورم که در سال گذشته و از ابتدای امسال وجود داشته، تلقی بانک مرکزی این است که برای جلوگیری او از مراجعه به بازار خرید ارز جذاب است.

این کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت:‌ در برخی از کشورها این نرخ حدود ۲ تا ۲.۵ درصد است، اما این نرخ با توجه به  شرایط بازار و نقدینگی در کشور ما حدود ۴.۵ درصد در نظر گرفته شده است تا برای مشتریان جذاب باشد.

وی ادامه داد: گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز به معنای فروش اوراق نیست و نوعی سپرده‌گذاری محسوب می‌شود. به این معنی که در زمان سپرده‌گذاری ریالی، معادل ارزش روز بازار ارز، مبلغ سپرده تعیین می‌شود و در زمان بازپرداخت نیز مبلغ سپرده معادل ارزش روز بازار ارز پرداخت می‌شود.

گفتنی است، خریداران این گواهی بر اساس مقررات بانک مرکزی در بانک‌ها افتتاح حساب کرده و به قیمت میانگین یک ماه قبل که در سامانه سنا به ثبت رسیده سپرده‌گذاری انجام می‌دهند به عنوان مثال اگر میانگین قیمت دلار در سامانه سنا در یک ماه معادل ۴۶۰۰ تومان باشد برای سپرده گذار در ازای هر ۴۶۰۰ تومان یک دلار محاسبه می شود.

همچنین به سپرده‌گذاران در پایان دوره سپرده‌گذاری بر اساس متوسط یک هفته قبل سامانه سنا که عددی متفاوت با نرخ خرید آن است سود و سپرده به علاوه ۴ تا ۴.۵ درصد معادل ریالی آن در روز سر رسید ارایه می‌شود.

نرخ سود گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز، برای گواهی‌های یک ساله ۴ درصد و برای گواهی‌های دو ساله ۴.۵ درصد در سال خواهد بود که در مواعد زمانی ۶ ماهه پرداخت می‌شود. نحوه محاسبه سود به این صورت است که بانک در روز تعیین شده برای پرداخت سود، میانگین یک هفته تقویمی قبل نرخ فروش سامانه سنا را محاسبه کرده و معادل ریالی آن را به دارنده گواهی سپرده پرداخت می‌کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  6  =  12