رشد بیش از هزار واحدی شاخص بورس/بانکی ها؛سکان دار بیشترین ارزش معاملات

بانکداری الکترونیک گزارش می دهد؛

معاملات روز جاری در حالی به پایان رسید که شاخص بورس تهران با رشدی یک هزار و ۴۷ واحدی توانست با فتح کانال ۱۶۲ هزار واحد و رسیدن به سطح ۱۶۲ هزار و ۳۲۳ واحد به انتظار معاملات در روز آتی بنشیند. نمادهای «فارس»، «فولاد» و «پارس» بیشترین تاثیر را بر رشد امروز شاخص داشتند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،امروز همزمان با بازگشایی بازارهای جهانی در نخستین روز هفته میلادی،نمادهای بورسی و به ویژه سهام دلاری با واکنش خوبی همراه بود.این در حالی است که قیمت نفت پس از یک دوره کاهشی توانست بر مدار افزایشی قرار گیرد و بر انتظار مثبت سهامداران بیافزاید.رشد نفت برنت از 50 دلار و رسیدن به سطح 58 دلار در روز جاری بر بهبود روند معاملات سهامداران گروه فرآورده‌های نفتی و نمادهای پتروشیمی موثر واقع شود.در این میان نمادهای فلزی و معدنی همچون «فولاد» و «کگل» نیز با رشد خود بر شاخص کل نیز تاثیر گذاشتند.

بر اساس این گزارش بازار سرمایه امروز برخلاف روزهای گذشته چندان میزبان رونق نمادهای بانکی و خودرویی نبود.امروز بیشتر نمادها در گروه بانکی به استثناء «وپست» قرمز پوش بودند و معاملات نماد بانک ملت«وبملت» نیز رمق خاصی نداشت.در گروه خودرویی نیز به جز «خودرو» که بیشتر روز معاملاتی خود را به صف خرید گذراند سایر خودرو سازها عملکرد قابل قبولی نداشتند و همه در محدوده منفی یا صفر تابلو معامله شدند. در میان قطعه سازان نیز اوضاع تقریبا مشابه بود و معاملات بیشتر نمادها به جز «خمهر» و «خموتور» تعریف چندانی نداشت.

 پالایشی‌ها با رشد قیمت نفت صعودی شدند

نمادهای مستقر در گروه فرآورده‌های نفتی امروز در حالی معاملات خود را آغاز کردند که قیمت نفت در بازارهای جهانی در پی عواملی همچون کاهش تولید 500 هزار بشکه‌ای عربستان و خبرهای واصله در خصوص تعدیل سیاست نرخ بهره در فدرال رزرو در حال افزایش است. همین امر باعث شده تا نمادهای پالایشی و تولید کننده روانکار که در ماه‌های اخیر افتی قابل توجه را در قیمت‌های خود شاهد بودند، امروز با اقبال بازار رو به رو شوند. به طوریکه تمامی نمادهای این گروه در محدوده مثبت معامله شدند و نمادهایی همچون  «شسپا» و «شبریز» در این روز در سقف قیمت روزانه را به خود دیدند.

در گروه محصولات شیمیایی هم اوضاع تقریبا به همین روال گذشت. معاملات این گروه که روزهای گذشته با حجم کمتری جریان داشت امروز با حجمی 98 میلیونی در مبادلات خود رو به رو شد که ارزشی بالغ بر 46 میلیاردو  760 میلیون تومان داشت. نمادهای این گروه که همواره تاثیری مهم بر فراز فرودهای شاخص بورس دارند امروز نیز بیشترین تاثیر را بر حرکت شاخص داشتند به طوری که در روز جاری «فارس»، «پارس»، «جم» و «تاپیکو» تاثیر به سزایی بر این نماگر اصلی بازار داشتند.

 

فلزی و معدنی؛رتبه دوم در صعود امروز

معاملات گروه‌های فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی روز خوبی را سپری کردند. نمادهای حاضر در این دو گروه که در هفته های گذشته و به واسطه کاهش قیمت در بازارهای جهانی و اثرات مخرب تحریم‌های ایالات متحده بر قیمت فروش محصولات، با افت زیادی مواجه شده بودند، امروز و در پی کاهش شاخص دلار، بهبود تقاضا در بازارهای جهانی، همچنین اخبار بهبود صادرات در نمادهایی همچون «کاوه» با افزایش قیمت مواجه شدند. همین افزایش قیمت موجب شده تا هم‌اکنون «فولاد» و «ذوب» بیبشترین تاثیر را بر رشد امروز شاخص‌های بورس و فرابورس بگذارند. همین افزایش تقاضا موجب شد تا شاخص گروه فلزات اساسی با رشدی 1.5 درصدی در روز جاری مواجه شود که ناشی از تبادل 102 میلیون سهم به ارزش 36 میلیارد و 645 میلیون تومان بود.

 

بانکی ها؛دارای بیشترین ارزش معاملات

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با مجموع ارزش معاملات 141 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند، گروه فرآورده‌های نفتی، خودرو و ساخت قطعات، شیمیایی و فلزات اساسی نیز به ترتیب در جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص را نمادهای «فولاد»، «پارس» و «شبندر» و بیشترین تاثیر منفی را نمادهای «فارس»، «جم» و «وبصادر» داشتند.

 

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که همچون شاخص بورس با افزایشی اندک مواجه شد. این شاخص که طی روز جاری رشدی 26.25 واحدی را تجربه کرد، بیشترین تاثیر منفی را از «میدکو» و بیشترین اثر مثبت را از «ذوب »، «مارون» و «دماوند» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس نیز طی امروز 362 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز 841 میلیون سهم بود.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  5