حذف پوچ افزارها را پیگیری می کنیم/توضیحات جهرمی درباره«جیک پیک» اپلیکیشن جایگزین اینستاگرام

وزیر ارتباطات در حاشیه بازدید از آزمایشگاه پژوهشگاه فضایی؛

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص عرضه پوچ افزارهای مخرب در مارکت های مختلف، گفت: قانون اختیاری برای حذف پوچ افزارها به ما نداده است، اما از باب حق الناس این مسئله را پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،محمدجواد آذری جهرمی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از آزمایشگاه پژوهشگاه فضایی در جمع خبرنگاران، در خصوص مقابله با پوچ افزارها که در مارکت های مختلف ارائه و باعث بروز مشکل می شوند،

وزیر ارتباطات اعلام اسامی افراد و مارکت های متخلف عرضه کننده پوچ افزارها را کار بسیار ارزشمندی دانست و گفت: اولین گزارش پوچ افزارها را مرکز ماهر اعلام و به مارکت ها نیز گوشزد شد که آنها را حذف کنند. چون برخی از پوچ افزارها که با هدف کاوش ارزهای دیجیتال استفاده می شوند، از منابع اطلاعات و پردازش کاربر بدون اجازه او استفاده می کنند و این قطعا مشکل دارد. مواردی را که مرکز ماهر استخراج و گزارش کرده باید حذف شوند.
وی ادامه داد: سازمان فناوری اطلاعات نیز اطلاعیه ای در این خصوص صادر کرده است. اما در خصوص این که ما این مسئله را به مارکت ها اعلام کنیم، آن ها از نظر قانونی ملزم به رعایت نظرات ما نیستند. قانون هیچ اختیاری به ما نداده است مگر این که ما پرونده علیه آنها در دستگاه قضایی باز کرده و شکایت خود را از آن طریق پیگیری کنیم. تا در نهایت با دستور قضایی حذف شوند. در مرحله اول ما اطلاعیه صادر کردیم، اگر ببینیم که حذف پوچ افزارها رعایت نمی شود، از باب حق الناس حتما این مسئله را پیگیری خواهیم کرد.
وی درباره اینستاگرام بومی و اپلیکیشنی به نام جیک و پیک گفت: در ابتدا نام اپلیکیشن جیک و پیک در بین لیست اپلیکیشن هایی که قرار بود از وزارت ارتباطات وام بگیرند قرار گرفته بود، اما آن ها برای دریافت وام اقدامی نکردند. عرضه محصول به بازار نیز به شکل جدی مطرح نشده و با ما نیز در این خصوص مکاتبه ای نداشته اند.
وزیر ارتباطات درباره ورود گوشی های توقیف شده به بازار نیز اظهار داشت: کارها در دست انجام است. در خصوص آخرین وضعیت نیز باید آقای دکتر رحمانی توضیحاتی بدهند چرا که پیگیری این کار بر عهده وزارت صمت است. 
وی در پاسخ به پرسشی درباره ماهواره پیام گفت:ماهواره پیام در حال حاضر در پژوهشگاه فضایی است و پژوهشگران مشغول انجام تست های آن هستند؛ در تلاش هستیم که ظرف این هفته یا هفته آینده تست های نهایی را در این خصوص انجام دهیم. در حال حاضر بیش از60درصد تست ها موفقیت آمیز بوده و بقیه نیز انجام خواهد شد، تیم های پژوهشی به صورت شبانه روزی در حال کار روی این ماهواره هستند. 
آذری جهرمی در خصوص داده های ماهواره ای و این که این داده ها چطور به کمک محیط زیست و کشاورزان می آید، توضیح داد: در حال حاضر استفاده از داده های ماهواره عملیاتی و زنجیره این دانش بر اساس تلاش های محققان کامل شده است. از طریق این داده ها می توان گزارشی از سطوح زیر کشت و اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت منابع آب را ارائه دهیم. می توانیم بحران و بلاهای طبیعی را پایش کنیم. در حوزه محیط زیست، پایش جنگل ها، حفاظت از جنگل ها در مقابل آتش سوزی نیز این داده ها به کمک ما خواهند آمد. البته بگویم ما در پژوهشگاه فقط سرویس را فراهم می کنیم و ارائه می دهیم، بهره بردار اصلی این داده ها، دستگاه هایی مانند وزارت نیرو، وزارت جهان کشاورزی، سازمان محیط زیست و… هستند.
وی ادامه داد: سازمان ها باید از این داده ها به صورت عملیاتی استفاده کنند. مثلا با کمک این داده ها، زمانی که طوفان یا ریزگرد شروع می شود می توانیم مشخص کنیم دامنه آن کجاست، از چه سمتی آغاز شده و برای مهارش باید چه کاری انجام دهیم. ما در حال حاضر می توانیم سطوح زیرکشت در مناطق مختلف و این که در آن ها چه چیزهایی کاشته می شوند را پایش کنیم. البته این که چطور از این اطلاعات برای مدیریت استفاده شود، بستگی به سازمان هایی دارد که متولی امور مختلف هستند.
وزیر ارتباطات در خصوص بهره برداری دستگاه های اجرایی از پروژه های فضایی گفت :در حال حاضر در ستاد مدیریت بحران، احیای دریاچه ارومیه و… از خدمات فضایی استفاده می شود. اما به صورت گسترده نیست. در بازدیدهایی که صورت می گیرد، می توان به استفاده بیشتر از این امکانات امیدوار بود.

 

 

 

 

 

منبع:ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

22  +    =  25