نگاه دولت به استارت‌آپ‌ها نمایشی است/سرعت و جسارت دو محرک حرکت بر لبه تکنولوژی

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات پارمیس عنوان کرد؛

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات پارمیس حوزه استارت‌آپ‌ها را برای دولت از منظر ایجاد اشتغال جذاب دانست و گفت: دولت تصور می‌کند با تشویق به شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها می‌تواند برای جوانان فرصت‌های شغلی ایجاد کند اما این امر بدون حمایت‌های ساختاری خروجی چندانی ندارد و در حد نمایش باقی می‌ماند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،مظاهر مرجانی با اشاره به اینکه حوزه اصلی فعالیت شرکت تحت مدیریت وی، تولید نرم‌افزارهای مالی است، افزود: پارمیس تجربیاتی در حوزه ارائه نرم‌افزارهای خلاقانه داشته است اما زمانی که شرکت به بلوغ می‌رسد خواه ناخواه نوعی بروکراسی در آن شکل می‌گیرد که مانع از تصمیم‌گیری سریع می‌شود.
 
وی ادامه داد: در حوزه فین‌تک به ویژه زمانی که مجموعه قصد حرکت در لبه تکنولوژی را دارد، سرعت و جسارت دو محرک اصلی است و فعالیت در قالب یک شرکت بزرگ می‌تواند زمان و فرصت را هدر بدهد به همین دلیل از حدود چهار سال پیش شرکت پارمیس تصمیم گرفت برای رسیدن به ویژگی چابکی در حوزه فین‌تک، یک تیم استارت‌آپی را ایجاد کند.
 
مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات پارمیس توضیح داد: این گروه فعالیت خود را با تعداد اندکی از جوانان خلاق آغاز کرد به گونه‌ای که خود آنها در مورد امور مربوط به تیم تصمیم‌گیرنده بودند و به این ترتیب تا کنون دو محصول را ارائه کرده‌اند.
 
مرجانی افزود: نخستین محصول گروه، نوعی کیف پول شخصی با عنوان نرم‌افزار حسابداری شخصی پارمیس همراه است که حدود 4 سال پیش عرضه شد و نخستین محصولی است که کاربران می‌توانند از آن در نسخه اندوریدی و IOS  استفاده کنند. این کیف پول شخصی به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در دسترس قرار دارد.
 
وی ادامه داد: پارمیس همراه اکنون با حدود 300 هزار کاربر، توانسته است جای خود را در بازار باز کند و کاربرانی از خارج از کشور هم دارد.
 
مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات پارمیس بیان کرد: محصول دوم این تیم استارت‌آپی، پارمیس 360 بوده است که نخستین اپلیکیشن کلود در حوزه فین‌تک محصوب می‌شود و به کاربر اجازه می‌دهد که بخشی از امور مالی خود را در این محیط انجام دهد. ضمن آنکه ارتباط مستقیمی نیز با سرویس‌های بانکی دارد.
 
مرجانی تشکیل این تیم استارت‌آپی را تجربه بسیار خوبی توصیف کرد و گفت: تیم پارمیس همراه، برخی خدمات مورد نیاز خود را از شرکت مادر می‌گیرد اما در مسیر توسعه محصول، مستقل است.    
 
رگولاتور پذیرش خود را در برابر ایده‌های نو افزایش دهد

 
وی با اشاره به اینکه استارت‌آپ، تنها به معنای شکل‌گیری یک کسب و کار نوپا نیست، افزود: باید ایده جدید و جذابی نیز در این میان وجود داشته باشد.  یکی از عواملی که باعث شد استارت‌آپی در دل پارمیس شکل بگیرد همین بود که طرح یک ایده جدید ممکن بود با مقاومت مدیران مجموعه مواجه شود. برخی از ایده‌های استارت‌آپی حتی ممکن است در ابتدا مورد تمسخر بسیاری از افراد قرار بگیرند.
 
مرجانی ادامه داد: در سال‌های گذشته درک درستی از استارت‌آپ‌ها در کشور وجود نداشت؛ اکنون شرایط بهتر شده است اما هنوز این مشکل وجود دارد به گونه‌ای که حتی کسانی‌ که در جایگاه سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری نشسته‌اند نیز به روش‌های سنتی بیشتر از ایده‌ها و ابزارهای نو و خلاقانه، توجه می‌کنند.  
 
مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات پارمیس تاکید کرد: زمانی یک تیم استارت‌آپی می‌تواند موفق شود که بتواند از روش‌های آشنا و قدیمی گذر کند. در کل فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها می‌توانند پاردایم‌ها را تغییر دهند؛ بنابراین قوانینی که بر مبنای پارادایم‌های پیشین بودند نیز باید به روز شوند.  
 
وی افزود: در این مسیر مشکلات زیادی وجود دارد؛ البته بانک مرکزی تلاش کرد که با ارائه مجوز به پرداخت‌یارها شرایط را حداقل برای گروهی از استارت‌آپ‌ها تسهیل کند اما هنوز به جایی که باید نرسیده است و درگیری‌ها و حتی فیلترشدن‌ها گاهی دیده می‌شود.
 
مرجانی ادامه داد: یک تیم استارت‌آپی باید همه توان و انرژی خود را صرف پیاده کردن ایده خود کند و نمی‌تواند درگیر موانع و بروکراسی‌های قانونی و اداری شود.
 
به گفته وی، در حوزه فین‌تک‌ها کشورهایی مانند مالزی و استرالیا بسیار پیش‌رو هستند چرا که متولیان امور در این کشورها به فعالان اکوسیستم اطمینان خاطر داده‌اند که نگران مباحث ساختاری نباشید.
 
این فعال اقتصادی افزود: نسل امروز ایران بسیار خلاق است و بر اساس علم روانشناسی هر چه خلاقیت و انرژی در فردی بیشتر باشد احتمال اینکه سریع‌تر سرخورده شود، افزایش می‌یابد. همین موضوع باعث مهاجرت نخبگان می‌شود و باید از این نسل حمایت بیشتری صورت گیرد.  
 
رقیب خوب است اما وارد اقیانوس قرمز نشوید
 
مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات پارمیس با اشاره به اینکه تیم‌های استارت‌آپی ممکن است ایده‌های خود را از نمونه‌های موفق خارجی کپی کرده باشند، گفت: این امر مشکل‌ساز نیست چرا که خلاقانه و جدید بودن موضوع باید در قالب فرهنگ داخلی کشور بررسی شود.
 
وی افزود: اما کپی‌برداری از ایده‌های داخلی بحث دیگری است. اینجا می‌توان چنین پرسشی را مطرح کرد که آیا اگر استارت‌آپی در حوزه‌ای فعالیت می‌کند، تیم دیگری می‌تواند وارد همان عرصه شود؟ در پاسخ به این سوال باید اندازه بازار را در نظر گرفت.
 
مرجانی توضیح داد: گاهی بازار به حدی بزرگ است که هیچ استارت‌آپی با هر اندازه سرمایه‌گذاری نمی‌تواند همه آن را به دست آورد؛ بنابرای امکان ورود تیم‌های دیگر به آن عرصه نیز وجود دارد. البته شاید محصول این گروه‌ها در ظاهر شبیه باشند اما بدون شک تفاوت‌هایی میان آنها وجود دارد که مصرف‌کننده بتواند یکی را انتخاب کند.
 
این فعال اقتصادی ادامه داد: اگر بازار حجم زیادی نداشته باشد ممکن است همه تیم‌هایی که وارد آن شده‌اند آسیب ببینند چرا که بحث اقیانوس قرمز و آبی پیش می‌آید؛ در اولی تعداد کوسه‌ها زیاد و ماهی‌ها کم هستند در نتیجه کوسه‌ها مجبورند از همدیگر تغذیه کنند اما در دومی فضا بزرگ است و آنها چالشی با یگدیگر ندارند؛ هر یک می‌تواند سهم خود را از اقیانوس به دست آورد.   
 
وی گفت: در ایران در بعد سرمایه‌گذاری ضعیف عمل شده است و گاهی استارت‌آپ‌ها نمی‌توانند سرمایه مورد نیاز خود را برای عرضه نهایی و و کسب سهم کافی از بازار جذب کنند به همین دلیل گروه دیگری وارد می‌شود.  
 
مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات پارمیس تاکید کرد: وجود رقابت همیشه می‌تواند مفید باشد؛ چرا که هم به مصرف‌کننده حق انتخاب می‌دهد و کیفیت بیشتری را برای او فراهم می‌کند و هم وجود رقیب می‌تواند عامل محرکی برای تلاش بیشتر در هر تیم باشد.
 
 مرجانی افزود: با وجود این، ورود بیش از حد تیم‌های استارت‌آپی به یک حوزه باعث شکست آنها می‌شود. افراد باید با تفکر و بررسی دقیق وارد یک حوزه شوند و نیازهای بازار و ارزش خدمتی را که می‌خواهند ارائه کنند، بسنجند.
 
وی ادامه داد: متاسفانه در ایران افراد معمولا با تصمیم‌گیری‌های احساسی و بدون بررسی ابعاد مختلف موضوع، یک استارت‌آپ را تشکیل می‌دهند. در واقع فقط می‌خواهند کاری را انجام دهند اما در نهایت ارزشی را خلق نمی‌کنند.  
 
تهدیدها و فرصت‌های بی‌ثباتی اقتصادی برای استارت‌آپ‌ها
 
مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات پارمیس، یکی از چالش‌های اکوسیستم استارت‌آپی کشور را نبود ثبات اقتصادی در کشور دانست و افزود: چالش‌های اقتصادی روی همه کسب و کارها تاثیر می‌گذارد و استارت‌آپ‌ها نیز ممکن است از این امر آسیب ببینند.
 
وی توضیح داد: پیش‌بینی ناپذیر بودن اقتصاد کشور و بی‌ثباتی‌ای که در شاخص‌های کلان وجود دارد برنامه‌ریزی را برای بنگاه‌ها مشکل می‌کند و روی قدرت تصمیم‌گیری مردم اثر منفی می‌گذارد به گونه‌ای که افراد ترجیح می‌دهند کاری انجام ندهند و منتظر بمانند تا آینده فرا برسد.
 
مرجانی افزود: این شرایط هر چند برای استارت‌آپ‌ها نیز نوعی تهدید است اما می‌تواند فرصت‌هایی را نیز برای آنها فراهم کند؛ تیم‌های استارت‌آپی به دلیل چابکی بیشتر نسبت به کسب و کارهای بزرگ، شاید بتوانند تحرک بهتری در شرایط حساس داشته باشند برای مثال خدماتی را ارائه کنند که از نظر قیمتی برای مردم جذاب باشد.
 
وی گفت: برای بنگاه‌های بزرگ تصمیم‌گیری در شرایط بی‌ثبات راحت نیست. آنها نمی‌توانند به سادگی محصول جدیدی را ارائه کنند یا روند فعالیت خود را تغییر دهند؛ چرا که به یک روال مشخص در فعالیت خود رسیده‌اند،
اما استارت‌آپ‌ها می‌توانند شرایط را سریع‌تر تحلیل و راهکارهای جذاب به مردم ارائه کنند.
 
اشتغالزایی با نمایش اشتغالزایی؟
 
مرجانی با اشاره به جذابیتی که امروز استارت‌آپ‌ها برای دولت دارند، بیان کرد: اکنون به این مقوله به عنوان راهی برای اشتغالزایی  و کاهش مشکل بیکاری نگاه می‌شود.  
 
وی افزود: در شرایطی که ایجاد یک فرصت شغلی در بنگاه‌های بزرگ به منابع مالی قابل توجهی نیاز دارد، چند جوان با سرمایه اندکی می‌توانند یک استارت‌آپ‌ راه‌اندازی ‌کنند پس شاید قابل درک باشد که دولت به این اکوسیستم به عنوان موضوعی جذاب نگاه کند.
 
این فعال اقتصادی ادمه داد: از نظر مسئولان دولتی، می‌توان با تشویق به شکل‌گیری تیم‌های استارت‌آپی، بدون درد سر و هزینه زیاد چند هزار نفر را مشغول به کار کرد. حتی اگر پس از مدتی تعدادی از آنها شکست خوردند در آمارهای مقطعی تاثیرگذارهستند و بیکاری عده‌ای را چند سال عقب می‌اندازند. هر دولتی می‌خواهد اعلام کند برای این تعداد نفر اشتغالزایی کرده است و شاید توجهی به خروجی درازمدت آن نداشته باشد.  
 
مرجانی این نوع نگاه را نگران‌کننده دانست و افزود: دولت باید به دنبال ایجاد ساختاری باشند که استارت‌آپ‌ها در طول زمان و در آینده هم بتوانند ارزش خلق کنند، اما با نگاه کنونی و عملکرد شتابزده‌ای که در این حوزه وجود دارد، این نگرانی هست که تعداد زیادی از استارت‌آپ‌ها شکست بخورند و مشکلات مالی هم برای اعضا آنها ایجاد شود.
 
وی تاکید کرد: البته در ذات هر استارت‌آپ، پذیرش احتمال شکست هم وجود دارد. شرکت‌های بزرگ روی محصولی که احتمال شکست آن زیاد است، حتی اگر ایده جذابی پشت آن باشد سرمایه‌گذاری نمی‌کنند اما در تیم‌های استارت‌آپی این اتفاق رخ می‌دهد و اعضا ریسک آن را می‌پذیرند.
 
مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات پارمیس افزود: با وجود این، دولت نباید نگاه نمایشی و شتابزده به موضوع استارت‌آپ داشته باشد؛ نتیجه چنین نگاهی شکل‌گیری گروه‌هایی است که با هیچ معیاری در تعریف استارت‌آپ نمی‌گنجند اما برای دولت جذاب هستند.
 
مرجانی ادامه داد: خروجی یک موج استارت‌آپی زمانی می‌تواند خوب باشد که حمایت واقعی نیز از آن صورت بگیرد؛ به گونه‌ای که سازمان‌های دولتی، نهاد رگولاتوری و مجلس با هم همراه شوند و ساختارها فراهم شود اما چون اینگونه نیست می‌توان تصور کرد که شرایط امروز نوعی نمایش برای اشتغالزایی موقت است.
 
تعامل بازیگران کوچک و بزرگ در رویدادهای تخصصی
 
وی رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده را نیاز اصلی استارت‌آپ‌ها دانست و افزود: به این منظور ممکن است خود آنها منابع مالی کافی را در اختیار داشته باشند؛ در غیر این صورت یا باید از سرمایه‌گذار کمک بگیرند یا با مجموعه‌های بزرگ‌تری که محصول برای آنها جذاب است اما خودشان ریسک تولید آن را نکردند، مرتبط شوند.
 
مرجانی ادامه داد: رویدادهایی تخصصی که همه بازیگران صنعت در آن حضور می‌یابند، می‌توانند به استارت‌آپ‌ها برای معرفی و عرضه محصولشان کمک کنند چرا که تعامل با سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ را برای آنها تسهیل می‌کنند. 
 
این فعال اقتصادی گفت: از سوی دیگر، حضور همه بازیگران در کنار یکدیگر و همچنین بازدیدکنندگان تخصصی رویدادها، به تیم‌های استارت آپی کمک می‌کند نیاز واقعی بازار را بشناسند.

 

 

 

منبع:فابانیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  39  =  44