فروش دلار مسافری ترکیه و مالزی فقط در فرودگاه

سوء استفاده از دلار مسافری به کشورهای ترکیه و مالزی که به اخذ ویزا و ارائه آن برای خرید دلار نیازی ندارد، بانک مرکزی را بر آن داشت که تصمیمات جدیدی را در این باره اتخاذ کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سوء استفاده از دلار مسافری به کشورهای ترکیه و مالزی که نیازی به اخذ ویزا و ارائه آن برای خرید دلار ندارد، بانک مرکزی را بر آن داشت که تصمیمات جدیدی را در این مورد اتخاذ کند.

بر اساس تصمیم بانک مرکزی، از این پس مسافران کشورهای ترکیه و مالزی تنها می توانند با ارائه بلیت، 1000 دلار مسافری خود را از بانکها و صرافی های فرودگاه و آن هم پس از گذشت از گیت، دریافت کنند.

پیش از اینکه بانک مرکزی چنین تصمیمی را بگیرد، برخی از سودجویان بازار ارز، با خرید بلیت کشورهای مذکور، دلار مسافری دریافت می کردند و پس از آن در موعد مقرر، بلیت خود را کنسل می کردند، گرچه در این حالت مجبور به پرداخت مبلغ 50 هزار تومان به عنوان کنسلی بلیت بودند، اما از سوی دیگر با فروش دلار خریداری شده در بازار آزاد سود بالایی را نصیب خود می‌کردند.

البته این افراد در برخی موارد ملزم به بازگرداندن دلار مسافری خریداری شده هستند اما مکانیزم دقیقی در این زمینه وجود نداشت. برخی از این افراد بلیت را برای چندین فرد خریداری می کردند که با توجه به اختلاف قیمت دلار مسافری و دلار آزاد، سود بالایی را به دست می آورند.

به عنوان مثال، اگر فرض کنیم هر فرد 1000 دلار مسافری بابت سفر به ترکیه یا مالزی بگیرد، باید یک میلیون و 124 هزار تومان به بانک ( با نرخ دلار دولتی 1124 تومان) بپردازد، حال اگر این فرد 1000 دلار را در بازار آزاد بفروشد، حدود یک میلیون و 700 هزار تومان ( با نرخ دلار آزاد 1700 تومان) نصیبش می‌شود؛ پس با پرداخت 50 هزار تومان بابت هزینه کنسلی بلیت، حدود 526 هزار تومان سود از این محل به‌دست می‌آورد!

این امر هم اکنون در مورد بلیت سفر به کشور افغانستان هم مصداق دارد، برخی سودجویان با پرداخت 40 هزار تومان بابت ویزا و 50 هزار تومان مبلغ کنسلی بلیت، ارز مسافری خریداری شده خود را در بازار آزاد به‌فروش می‌رسانند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  6  =  4