رتبه اول در تعداد پایانه های فروشگاهی فعال کشور

عملکرد بین المللی و داخلی ایران کیش طی دوسال گذشته؛

ایران کیش یکی از پنج شرکت پیشرو در صنعت پرداخت کشور است که توانسته است عملکرد خوبی را در سال 97 از خود ارائه داده و رشد قابل توجهی را در عرصه داخلی و بین الملل تجربه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ایران کیش یکی از پنج شرکت پیشرو در صنعت پرداخت کشور است که توانسته است عملکرد خوبی را در سال 97 از خود ارائه داده و رشد قابل توجهی را در عرصه داخلی و بین الملل تجربه کرده است. این شرکت از آذرماه سال 96 رتبه اول را از نظر تعداد پایانه های فروشگاهی فعال کشور با سهم حدود 15 درصدی به خود اختصاص داده است و سهم پایانه های اینترنتی خود را در دو ماه پایانی فصل تابستان به شدت افزایش داده است. علاوه بر این، این شرکت در عرصه بین الملل در مقایسه با سایر رقبا عملکرد بسیار بهتری داشته و نتیجه عملکرد آن منجر به صعود 30 پله ای در رتبه نیلسون ریپورد است.

عملکرد شرکت در عرصه بین الملل

به گزارش نشریه نیلسون ریپورت، در سال 2016، 7 شرکت پرداخت کشور در زمره 150 شرکت برتر پرداخت جهان رتبه بندی شده اند. در بین این 7 شرکت، شرکت به پرداخت دارای بیشترین رتبه و شرکت کارت اعتباری ایران کیش دارای کمترین رتبه بود. این دو شرکت به ترتیب رتبه های 20 و 72 را در رتبه بندی نیلسون ریپورد در اختیار داشتند.

با ارائه رتبه بندی شرکت ها در سال 2017، چهار شرکت داخلی دیگر نیز به این لیست افزوده شد و در مجموع 11 شرکت از 12 شرکت پرداخت کشور در زمره 150 شرکت پرداخت برتر جهان قرار گرفتند (شکل 1).

 

در این بین، شرکت هایی که از سال 2016 در این رتبه بندی قرار داشتند بسته به عملکرد خود، عمدتاً در این رتبه بندی صعود کرده اند. شرکت کارت اعتباری ایران کیش با صعود قابل توجه 30 رتبه ای توانست رتبه خود را از 72 به 42 افزایش داده و دو شرکت رقیب پرداخت الکترونیک سداد و پرداخت الکترونیک پاسارگاد را نیز پشت سر بگذارد. 30 شرکت به پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان و آسان پرداخت پرشین تنها توانستند تنها صعود 4 تا 2 رتبه ای را تجربه کنند (شکل 2).

عملکرد شرکت در داخل کشور
تعداد پایانه ها

شرکت کارت اعتباری ایران کیش با تمرکز بر عملکرد اینترنتی و پایانه های فروشگاهی توانسته است سهم قابل توجهی از پایانه ها در این دو بخش را در اختیار داشته باشد. این شرکت توانسته است سهم پایانه های فعال فروشگاهی خود را در طی خردادماه 96 تا شهریورماه 97 از حدود 14 درصد به نزدیک 16 درصد رسانده و در نتیجه این عملکرد، از آذرماه سال 96 بعنوان بزرگترین شرکت پرداخت در زمینه پایانه های فروشگاهی عمل کند. همچنین این شرکت قصد دارد تا با افزایش تعداد پایانه های اینترنتی بخش قابل توجهی از بازار اینترنتی کشور را در اختیار گیرد که بر همین اساس، این شرکت در تیرماه 97 سهم پایانه های اینترنتی خود را به بیش از 21 درصد رسانده است. این در صورتی است که این شرکت در خرداد 97 تنها کمتر از 2 درصد از سهم پایانه های اینترنتی را در اختیار داشت (شکل 3).

 این شرکت در طی خرداد 96 تا شهریور 97 تعداد پایانه های فروشگاهی خود را از حدود 900 هزار به بیش از یک میلیون و 100 هزار پایانه رسانیده است. علاوه بر این، تعداد پایانه های اینترنتی شرکت نیز از 10 هزار پایانه در خرداد 97 به 200 هزار پایانه در تیرماه 97 رسیده است که حاکی از تزریق تعداد قابل توجه پایانه به بازار می باشد (شکل 4).

مقایسه آمار تعداد پایانه های فروشگاهی شرکت کارت اعتباری ایران کیش با سایر شرکت ها در شهریور 97 حاکی از آن است که این شرکت همچنان در صدر جدول تعداد پایانه ها قرار داشته و با حدود یک میلیون و 100 هزار پایانه فعال، 4/15 درصد از پایانه های سیستم پرداخت فروشگاهی کشور را در اختیار دارد (شکل 5).

تعداد تراکنش ها

با وجود رقابت شدید بین شرکت های پرداخت و وجود دو شرکت رقیب بزرگ در این صنعت، شرکت کارت اعتباری ایران کیش توانسته است در طی دو سال و نیم گذشته سهم تراکنش های فروشگاهی خود را از زیر 8 درصد به نزدیک 10 درصد برساند که با وجود حجم رقابت بالا و بازار نیمه قطبی دست آورد مهمی است. این شرکت تمرکز روی پایانه های اینترنتی را تا آبان ماه 96 حفظ کرد، و در این زمینه نیز رشد قابل توجهی را تجربه کرد. حال پس از یک وقفه کوتاه در مرداد ماه 97 با افزایش قابل توجه پایانه ها رشد خوبی را در ماه های آینده شاهد خواهد بود.

این شرکت توانست در طی دو سال گذشته تعداد تراکنش های کارتخوان فروشگاهی خود را از 45 میلیون تراکنش در تیرماه 94 به 160 میلیون تراکنش در شهریور 97 برساند. بیشترین رشد در تعداد تراکنش های شرکت از آبان ماه 96 تا شهریور 97 مشاهده شده است (شکل 7).

تعداد تراکنش های اینترنتی شرکت نیز در طی دوره مورد بررسی حاکی از عملکرد بسیار مناسب شرکت تا بهمن ماه 96 بوده و همچنین از مرداد 97 سیر صعودی تراکنش های اینترنتی این شرکت آغاز شده است (شکل 8).

مبلغ تراکنش ها

بررسی سهم مبلغ تراکنش های این شرکت حاکی از آن است که در بخش پایانه های فروشگاهی، سهم تراکنش ها از تیر 94 تا دی ماه 95 رشدی4 درصدی را تجربه کرده اس و پس از آن با کاهش نامحسوس به حدود 15 درصد رسیده است. سهم تراکنش های اینترنتی شرکت نیز در این بازه تابع سهم تعداد تراکنش ها بوده است و از دی ماه 96 تا اردیبهشت ماه 97 افزایش بسیار قابل توجهی را نشان داده است (شکل 9).

میزان مبلغ تراکنش های پایانه های فروشگاهی شرکت گویای بهتری از رشد این شرکت در زمینه کارتخوان فروشگاهی در ماه های اخیر است. بر اساس آمارهای ارائه شده، این شرکت از اردیبهشت تا شهریور 97 مبلغ تراکنش های فروشگاهی خود را بیش از 2 برابر افزایش داده است که نشان دهنده عملکرد تابستانه مناسب این شرکت است (شکل 10).

در زمینه پایانه های اینترنتی نیز این شرکت در اردیبهشت 97 یک پنجم از مبلغ کل تراکنش های اینترنتی کشور را در اختیار داشته است که نسبت به اردیبهشت 96 حاکی از رشد 10 برابری در طی یک سال می باشد. همچنین این شرکت از شهریور 97 موج جدید افزایشی تراکنش های اینترنتی خود را آغاز کرده است (شکل 11).

 

منبع: ماهنامه بانکداری آینده شماره 36

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  3