بانک مرکزی نرخ ارز را کاهش داد/بیان دلایل توسط رئیس پیشین بانک مرکزی

مهر تائید «مظاهری» بر اقدامات ارزی «همتی»؛

ئیس کل پیشین بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانک مرکزی برای بازار، ساز و کار متناسب را اتخاذ کرده است، عنوان کرد: استفاده مطلوب و به جا از ذخایر ارزی کشور یکی از دلایل کاهش قیمت ارز است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، طهماسب مظاهری در مصاحبه با رادیو درباره روند ادامه دار بودن کاهش قیمت دلار گفت: اگر سیاست گذاری پولی و بانکی بر اساس اصول علمی و فطرت و طبیعت اقتصاد باشد، شاهد اثرات مثبت آن خواهیم بود و از قبل هم پیش بینی می شد با استقلال بیشتر بانک مرکزی، می تواند بر اساس اصول علمی و اقتصادی کار کند.

وی تصریح کرد: دلیل اصلی کاهش قیمت دلار و ایجاد آرامش در بازار، واقع بینی و رعایت اصول علمی و اقتصادی است. روزی که دلار 4 هزار و 200 تومان اعلام شد، هیچ نرخ دیگری را به رسمیت نشناختند و این با واقعیت بازار متفاوت بود و نتایج آن را هم شاهد بودیم.

رئیس کل پیشین بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانک مرکزی برای بازار، ساز و کار متناسب را اتخاذ کرده است، عنوان کرد: استفاده مطلوب و به جا از ذخایر ارزی کشور یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت ارز است و در واقع بانک مرکزی بدون حراج ذخایر ارزی و به عنوان پشتوانه و یک ابزار، برای جلوگیری از نوسانات بازار استفاده کرده است.

وی درباره سومین دلیل ایجاد آرامش در بازار ارز اظهار کرد: اصلاح در ابزارهای مبادله، دلیل دیگر کاهش قیمت دلار است. در گذشته چک پول وجود داشت که یک فاجعه در سیستم بانکی محسوب می شد که آن را حذف کردیم و بازار آرام شد. امروز نیز چک های تضمینی پشت نویسی شده به صورت اسکناس های درشتی که در جیب مردم بود، معامله می شد و افراد در حقیقت پول های 50 الی 100 میلیون تومان را وارد چرخه پولی می کردند و از آن به عنوان ابزاری برای خرید و فروش ارز در بازار استفاده می شد.

این اقتصاد دان ادامه داد: چک پول ها باعث می شدند، دولت کنترل خرید و فروش در بازار را از دست دهد و هم اینکه باعث عدم شفافیت در بازار می شود؛ در حالی که به شدت به شفافیت در امور اقتصادی نیاز داریم تا مشکلات اقتصادی کاهش پیدا کند. با ایجاد شفافیت نه تنها نرخ ارز که حتی می توانیم منتظر باشیم نرخ خیلی از کالاهای دیگر کاهش پیدا می کند که این مهم با محدود کردن چک های تضمینی و سقف پرداخت ها با کارت خوان ها ایجاد می شود.

منبع: تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  27