امکان تشدید بحران مالی در آمریکا

هشدار بانک مرکزی آمریکا؛

رییس سابق بانک مرکزی آمریکا به دلیل افزایش بدهی ۹.۱ تریلیون دلاری شرکت های آمریکایی و به وجود آمدن یک بحران مالی در این کشور هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،جانیت یلین رییس سابق فدرال رزرو آمریکا نسبت به یک بحران مالی دیگر که می تواند در آینده در ایالات متحده به دلیل بدهی بالای شرکت ها و ناتوانی رگولاتوری ایجاد شود، هشدار داد.

وی گفت: فکر می کنم که که «حفره های عظیمی» در نظام آمریکا وجود دارد. ابزارهایی که برای پرداختن به معضلات پدیدار شده در دسترس ایالات متحده هستند، عالی نیستند. سطح بالای بدهی شرکت ها نگران کننده است. وی تعهدات وام های وثیقه ای را که توسط افزایش بدهی شرکت ها بمنظور اهداف سرمایه گذاری ایجاد شده را با تعهدات بدهی وثیقه ای ایجاد شده توسط وام های مسکن پر ریسک مقایسه کرد که منجر به حباب قیمت مسکن و در نهایت فروپاشی مالی در سال ۲۰۰۸ میلادی شد.

یلین افزود: شبیه به آن وام های مسکن، بدهی شرکت هایی که شامل این ابزارها می شود در سطح بسیار پایینی است. دارندگان تعهدات وام وثیقه ای در وضعیت بهتری برای پرداختن با هر گونه ضرر احتمالی هستند.

بدهی شرکت های آمریکایی در حال حاضر ۹.۱ تریلیون دلار است که تقریبا ۲ برابر آنچه که در سال ۲۰۰۷ میلادی ثبت شده بود، است. رییس سابق بانک مرکزی آمریکا گفت: سطح بالای بدهی شرکت ها می تواند در نهایت در بخش شرکت های غیر مالی منجر به ورشکستگی های زیادی شود.

وی گفت: رگولاتورها و بانک ها قادر به پرداختن موضوعات سیستماتیک نسیتند. زمانیکه به رگولاتوری بعداز بحران سال ۲۰۰۸ میلادی قدرت داده شد، قدرت برخی دیگر محدود شد. یلین در مورد شرایط فعلی اقتصادی در آمریکا بطور کلی گفت: نرخ بهره پایین است. معتقد هستم که احتمالا نرخ بهره پایین تر از آنچه که در دهه های اخیر بود باقی می ماند.

 یلین یکسال پیش در لندن گفته بود که اعتقاد به وجود یک بحران مالی دیگر به دلیل اصلاحات مالی ندارد؛ اما اکنون دیدگاه او تغییر پیدا کرده است. پیش از این هم دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا گفته بود که سیاست فدرال رزرو، بزرگترین تهدید برای ریاست جمهوری او است و فدرال رزرو را به دلیل تاثیر سیاست آن بر روی روند نزولی بازار سرزنش کرده و گفته بود که رییس فدرال رزرو به جای اینکه نرخ بهره را افزایش دهد باید تمرکز بر این موضوع کند که چه چیزی برای کشور خوب است.

 

 

 

منبع: ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

19  −    =  14