مقاومت در برابر کاهش سهم بازار PSPها / پرداخت یارها؛بازوهای اجرایی PSPها

کارشناسان در پنل «پرداخت یارها، امیدها و نگرانی ها» عنوان کردند؛

بختیاری نماینده شرکت خدمات پرداخت ایران کیش در پنل پرداخت یارها، امیدها و نگرانی‌ها عنوان کرد: تصور درست این است که PSPها به پرداخت یارها به چشم بازوهای اجرایی خود در زمینه هایی که قادر به ارائه خدمات نیستند نگاه کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،پنل «پرداخت یارها، امیدها و نگرانی ها» یکی از رویدادهای جانبی سومین روز از چهارمین نمایشگاه تراکنش ایران بود که با حضور صاحب نظران و فعالان این حوزه برگزار و به بررسی چالش ها و مزایای آغاز به کار رسمی پرداخت یارها در صنعت پرداخت کشور پرداختند.
 
حامد میرشمسی، دبیری این پنل را برعهده داشت و مهرداد حداد، محمد مهدی طوبایی، معاون توسعه و نظارت شرکت شاپرک و طالب زاده عضو هیأت مدیره رایان پارسی و بختیاری از شرکت ایران کیش اعضای این پنل تخصصی بودند.
 
در ابتدای این برنامه، طوبایی درباره لزوم رسمیت بخشیدن به فعالیت پرداخت یارها، گفت: دو ریسک عمده از سوی شرکت هایی که پذیرش وجوه انجام می دادند وجود داشت که نخست بحث احراز هویت پذیرنده ها بود، چرا که شرکت های PSP در قبال پذیرنده ها با این مشکل مواجه نبودند و فرایند احراز هویت را به درستی انجام می دادند، اما فرایند احراز هویت برای شرکت های پرداخت وجود نداشت.
 
وی افزود: ریسک دوم، تجمیع وجوه در حساب درگاه های واسط بود، به دلیل آنکه کل وجوه پذیرنده ها در حساب آنها، و زیر نظر خودشان جمع و در نهایت تسویه انجام می شد این ریسک وجود داشت که اگر یکی از این کسب وکارها سهوا یا عمدا در روند تسویه وجوه اشتباهی انجام می داد ریسک آن متوجه کل صنعت بود.
 
طوبایی افزود: این دو موضوع باعث شد تا به رسمیت شناختن پرداخت یارها به جریان بیفتد و اولین ویرایش آنها مهرماه سال 96 منتشر و از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد و این مستند از سوی بخش های مختلف دخیل در این موضوع و همچنین نهادهای ناظر مورد بحث و بررسی قرار گرفت به نوعی که تا حد زیادی بتواند نیازها را برطرف کند. دو ویرایش پس از آن نیز ابلاغ شد که برآیند نظرات مختلف بود.

 
 
ارائه مجوز، محدود کننده یا کمک کننده؟
 
میرشمسی در ادامه از طالب زاده، عضو هیئت مدیره رایان پارسی که یکی از شرکت های پرداخت یار محسوب می شود، این سوال را مطرح کرد که چارچوب و راه کار بانک مرکزی و شاپرک در به رسمیت شناختن پرداخت یارها چه تاثیری بر کسب و کار آنها داشته است و این تغییر چه منافعی را برای آنها ایجاد کرده است.
 
طالب زاده در پاسخ عنوان کرد: هنوز در ابتدای راه قرار داریم، برخلاف اظهارنظرهای انتقادی از این طرح حمایت میکنم، چرا که مدل این طرح تفاهم نامه است، حتی روز نخستی که از طرح پرداخت یاری رونمایی شد بسیاری از شرکت ها اعلام کردند که مجوز رسمی بانک مرکزی لازم است، به خاطر داشته باشید که ما در کشورمان مجوزهایی که به طور خاص در زمینه پرداخت صادر می شود، بیشتر محدود کننده هستند و ریل مشخصی را ایجاد می کنند و آنها مجبور هستند روی آن ریل حرکت کنند.
 
طالب زاده تاکید کرد: مجوزها بیشتر محدود کننده هستند تا کمک کننده، و تفاهم نامه شاپرک در زمینه احراز هویت پذیرنده دو ریسک بزرگ شرکت های پرداخت را از بین برد و این تفاهم نامه باعث شد تمام کسانی که در زمینه پرداخت فعالیت می کنند متوجه اهمیت آن شوند.
 
تسهیل حرکت پرداخت‌یارها با تفاهم نامه شاپرک
 
وی همچنین تاکید کرد: در حوزه خدمات پرداخت الزام صریح داشتن نماد الکترونیکی است. اما ما شاهد راه اندازی کسب و کارهایی هستیم که قوانین را نقض می کنند.
 
وی با بیان اینکه سبک تفاهم نامه شاپرک بسیاری از مشکلات ساختاری را از بین برده است، گفت: شرکت های پرداخت مثل قطارهای در حال حرکت در ریل هستند، اما تفاهم نامه شاپرک مثل اتوبان چندبانده است و حرکت شرکت های پرداخت یاری را تسهیل کرده اند.
 
بختیاری نماینده شرکت خدمات پرداخت ایران کیش در این پنل نیز در این باره گفت: تصور درست این است که PSPها به پرداخت یارها به چشم بازوهای اجرایی خود در زمینه هایی که قادر به ارائه خدمات نیستند نگاه کنند.
 
رجایی، معاون فناوری اطلاعات شرکت مبناکارت آریا  نیز تاکید کرد: ما باید بر اساس مسولیت ها و وظایمان از پرداخت یارها حمایت کنیم، پرداخت یارها قرار نیست سهم بازار pspها را کاهش دهند بلکه کسب و کار جدیدی را راه اندازی کرده اند.

 

 

منبع:فابانیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  10