همه چیز درباره کمپین «قهرمان کسب و کار خودت باش!»/دَر نوآوری را نبندید!

مدیرعامل زرین پال از مسیر دشوار کسب مجوز پرداخت یاری می‌گوید؛

مدیرعامل زرین پال، یکی از شرکت‌هایی که اخیرا مجوز پرداخت یاری بانک مرکزی را دریافت کرده است، می‌گوید: از بانک مرکزی خواستیم تا درِ نوآوری را به روی شرکت‌هایی مانند ما که در این حوزه فعال هستیم نبندد و احتمالا به جای اینکه مجوزی در این حوزه صادر کند چیزی در قالب موافقت نامه اصولی و یا توافق نامه ارائه خدمت به وجود آورد که شرکت‌هایی که بعدها هم در این حوزه فعال خواهند شد با آرامش بیشتری در این مسیر حرکت کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،مصطفی امیری، مدیرعامل زرین پال درباره مسیری که این استارتاپ حوزه فین‌تک برای کسب مجوز پرداخت یاری از بانک مرکزی طی کرد، گفت: از سال 89 در این حوزه فعال بودیم و با موانع و مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کردیم، دو مرتبه فیلتر شدیم، حساب‌های‌مان بارها بسته شد و در نهایت امسال از سوی بانک مرکزی به رسمیت شناخته شدیم.
 
وی افزود: زمانی که مسیر طی شده را مرور می کنم می گویم که احتمالا پدیده های نو در کشور ما همواره به همین شکل مورد پذیرش قرار گرفته اند، اول آن را انکار می‌کنند و می‌گویند چه نیازی به وجود زرین پال است اما کم کم  به این نتیجه رسیدند که زرین پال در حال پا گرفتن است. بارها با تمسخر مواجه شدیم و زمانی که کمی به سمت جلو حرکت کردیم ماجرا به این صورت تغییر پیدا کرد که فشارها در جهت توقف کار زرین پال بود.
 
لوکوموتیوی بودیم که در آغاز راه سنگ خوردیم
 
امیری گفت:‌احتمال همانطور که روز اول لکوموتیو در کشور ما شروع به حرکت کرد و بسیاری آن را با سنگ می زدند، احتمالا با این تفکر که کسب و کارهای سنتی از بین نروند، ما نیز هدف سنگ پرانی های بسیاری قرار گرفتیم. و خواسته یا ناخواسته اتفاقات بسیاری سر راهمان افتاد تا زرین پال متوقف شود، اما توانستیم در این مسیر به راهمان ادامه دهیم تا در نهایت مورد پذیرش قرار گرفتیم.
 
وی تاکید کرد: فکر میکنم اگر روندی برخلاف آنچه که ما طی کردیم، اتفاق می افتاد این ماجرا را را نباید در ایران می دیدیم، واقعیت کشور ما این است که پذیرش هرچیز جدیدی تا اندازه ای سخت است و با مقاومت مواجه می شود.
 
از بانک مرکزی خواستیم که درِ نوآوری را به روی ما نبندد
 

وی افزود: در نهایت بانک مرکزی با دید بازی نسبت به ماجرا حرکت کرد و ما را مورد پذیرش قرار داد. یکی از مواردی که ما از ابتدا به دنبال آن بودیم که اتفاق نیفتد این بود که مجوز جدیدی در این حوزه صادر نشود، چرا که خوب یا بد، هر زمان مجوز جدیدی صادر شده است موجب ایجاد فساد و امضای طلایی شده است.
 
امیری گفت: ما از بانک مرکزی خواستیم تا در نوآوری را به روی شرکت هایی مانند ما که در این حوزه فعال هستیم نبندد و احتمالا به جای اینکه مجوزی در این حوزه صادر کند چیزی در قالب موافقت نامه اصولی و یا توافق نامه ارائه خدمت به وجود آورد که شرکت هایی که بعدها هم در این حوزه فعال خواهند شد با آرامش بیشتری در این مسیر حرکت کنند.
 
درباره زرین پال

 
امیری درباره فعالیت های زرین پال نیز گفت: زرین پال از سال 89 ارائه خدمات خود را آغاز کرد، این ارائه خدمات بر اساس یک نیاز ساده شکل گرفت و آن این بود که اگر من کالا یا خدمتی را به صورت آنلاین خریداری می کردم،اگر محصول به من تحویل داده نمی شد باید چه کاری انجام می دادم؟ آیا باید پله های عریض و طویل دادسرا را طی کنم یا احتمالا مکانیزمی وجود دارد که بتواند از خریدار حمایت کند، توی آن برهه زمانی هنوز پلیس فتا تشکیل نشده بود و دادسرای ناحیه 31 که دادسرای تخصصی جرایم رایانه ای نام دارد نیز راه اندازی نشده بود و دادسرای ارشاد شماره 21  مباحث مرتبط به کلاهبرداری اینترنتی و باقی مسائل مرتبط را پیگیری می‌کرد.
 
مدیرعامل زرین پال تاکید کرد: مسیر مسیر طولانی بود و من به عنوان یک فرد اگر با یک کلاهبرداری کوچک مواجه می شدم نه صرفه اقتصادی و نه توجیه عقلانی داشت که بخواهم مسیر شکایت را طی کنم. در حقیقت نقطه ای برای خرده کلاهبرداری وجود داشت. کسانی می آمدند و کلاه عده ای را برمی داشتند و اگر این افراد می رفتند و شکایت می کردند در نهایت می گفتند که من در این تاریخ دسترسی به اینترنت نداشتم و نمی توانستم پاسخ شمارا بدم و اصل پول را برگشت می زد و کل ماجرا به پایان می رسید.
 
ارائه خدمات بر اساس نیازهای مشتریان
 
وی افزود: ما در زرین پال خدماتی را ارائه کردیم که بر اساس آن طی سه تا چهار روز اگر خریدار کالا یا خدمتش را دریافت نکند، اصل پول را به خریدار برگشت می زنیم، در حقیقت اگر پذیرنده جواب شفافی ارائه ندهد پول را به خریدار برگشت می زنیم و از بروز کلاهبرداری و شکایت در ادامه ماجرا و اینکه کسی بخواهد از کارت دزدی خریدی انجام دهد جلوگیری می کنیم.
 
وی تاکید کرد: توانستیم با با طولانی کردن بازه تسویه حساب خدمات بهتری را برای 2 طرف ماجرا ایجاد کنیم. این عمده خدماتی است که زرین پال از ابتدا تا به امروز به آن پایبند بوده است و به طبع در این مسیر کسب و کارها نیز تنوع بیشتری پیدا کرده اند و نیازها متفاوت تر شده است. بر همین اساس ما سعی کردیم به عنوان مجموعه ای که به کسب و کارها نزدیک تر هستیم با توجه به نیازهایشان خدمات مناسبی را به آنها ارائه کنیم. که مجموع این خدمات بر روی وب سایت زرین پال قابل مشاهده است.
 
کمپین « قهرمان کسب و کار خودت باش »
 
امیری با اشاره به اینکه چیزی نزدیک به 80 هزار پذیرنده در حال استفاده از خدمات زرین پال هستند که عموما کسب و کارهای خرد و خانگی هستند، از راه اندازی یک کمپین با هدف حمایت از کسب و کارهای سنتی گفت و تاکید کرد: کمپینی را تحت عنوان «قهرمان کسب و کار خودت باش» رونمایی کرده ایم.
 
وی افزود: واقعیت این است که ما در زرین پال همیشه اعتقاد داشتیم که به جای اینکه به بازارهای موجود فکر کنیم و احتمالا بخواهیم کارمزدها را کاهش دهیم و مکانیزم رقابتی خود را تقویت کنیم باید به دنبال به وجود آوردن بازارهای جدیدی باشیم.
 
وی تاکید کرد: واقعیت نیز همین بوده است که اغلب مشتریانی که برندهای بزرگی هستند و امروز در حال استفاده از خدمات ما هستند در شروع فعالیت هایشان و زمانی که کوچک بودند از حمایت های زرین پال برخوردار شدند و خواسته یا ناخواسته نسبت به مجموعه ما چسبندگی ایجاد شده است، در حقیقت یک رابطه دوستانه میان مجموعه ما و مجموعه آنها شکل گرفته است و منتهی شده است به اینکه مشتری نسبت به برند ما رویال تر شده است.
 
امیری درباره هدف از تشکیل این کمپین نیز گفت: هدف ما از این کمپین این بوده که یک کانال جدید درآمد زایی را به کسب وکارهایی که نسبت به شرایط خاص اقتصادی که در کشور وجود دارد متحمل فشارهای زیادی شده است، نشان دهیم.
 
وی تاکید کرد: نمیخواهیم برای این کسب و کارها این توهم ایجاد شود که از فردا می توانند یک پیج اینستاگرامی راه اندازی کنند و پول پارو کنند، اتفاقا با این مخالفیم که همه بخواهند سریع خود را در این حوزه پولدار ببینند سعی کردیم که آموزش های معقولی را ارائه دهیم و کمک های معقولی داشته باشیم، احتمالا کم کم افراد متوجه می شوند که آیا در این حوزه و زمینه خاص می توانند محصولات و خدماتی را اینترنتی عرضه کنند یا نه، اگر احتمالا بتوانند، می توانند کسب و کار خود را توسعه دهند و بازهم با توجه به کمک هایی که ما به آنها ارائه می دهیم و شناختی که خودشان به این حوزه پیدا خواهند کرد، اگر نتوانند رشد کنند برایشان شفاف خواهد شد که حداقل در زمان حال حاضر برای کالا یا خدمتی که ارائه می دهند به طور گسترده در کشور خریداری وجود ندارد و احتمالا سریع تر می توانند دررابطه با مسیر کسب و کارشان تصمیم بگیرند.

 

 

منبع:فابانیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  3