دولت آمریکا عوامل ایرانی «حمله با سام سام» را تحریم کرد

وزارت دارایی آمریکا دو فرد ساکن ایران به نام های علی خوراشدی زاده و محمد قربانیان، را در ارتباط با تسهیل باجگیری سایبری تحریم کرده و همزمان وزارت دادگستری آمریکا دو ایرانی دیگر را به حملات گسترده سایبری با بدافزار “سام‌سام” متهم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت دارایی علی خوراشدی زاده و محمد قربانیان را متهم کرده‌ است که در پی یک رشته باج خواهی‌های اینترنتی – توسط دو نفر دوم به نام های محمدمهدی شاه‌منصوری و فرامرز شاهسوندی- به تبدیل ارز دیجیتال بیت کوین به ریال کمک کرده‌اند.

دولت آمریکا می گوید این دو بیت کوین های به دست آمده در حملات بدافزار "سام سام" توسط دو هکر دیگر ایرانی را به ریال تبدیل کردند.

وزارت دارایی آمریکا می‌گوید از دو آدرس مرتبط با ارز دیجیتال این دو ایرانی، بیش از ۷۰۰۰ معامله بیت کوین صورت گرفته است.

دادگاهی در نیوجرسی آمریکا کیفرخواستی با شش اتهام علیه دو هکر ایرانی به نام‌های محمدمهدی شاه‌منصوری ۲۷ ساله و فرامرز شاهسوندی ۳۴ ساله تنظیم کرده است.

دولت آمریکا می گوید حملات سایبری این دو ایرانی با استفاده از بدافزارها برای ۳۴ ماه – علیه حداقل ۲۰۰ هدف – ادامه داشته و در عملکرد بیمارستان‌ها، مدارس، و نهادهای دولتی در شهرهای آتلانتا و نیوآرک اخلال ایجاد کرده و بیش از ۳۰ میلیون دلار خسارت برای قربانیان این حملات درپی داشته است.

گفته می شود حملات همین دو نفر بود که سال پیش از جمله باعث فلج شدن سازمان های دولتی آتلانتا شد.

به گفته دولت آمریکا این دو هکر ایرانی از طریق حملات سایبری نزدیک به ۶ میلیون دلار باج‌گیری کردند.

براساس این ادعانامه علی خوراشدی زاده و محمد قربانیان باج‌هایی را که از طریق بیت‌کوین جمع‌آوری می‌شده‌ به ریال تبدیل می‌کرده‌اند.

برایان بنژکفسکی، دستیار دادستان کل در دادگاه روز چهارشنبه گفته است اتهامات مطرح شده در کیفرخواست امروز، "اولین در نوع خود" بوده‌اند و عملیات هک و باجگیری سایبری از ایران را نشان‌ می‌دهند.

برخی کارشناسان امنیت فضای مجازی به خبرگزاری‌ها گفته‌اند بعید است اقدامات دولت آمریکا تاثیری داشته باشد و بیشتر اقدامی نمادین است.

کیمبرلی گودی از شرکت امنیت مجازی فایرآی به خبرگزاری رویترز گفته است "هکرهای ایرانی شاید برای مدتی آرام شوند اما به نظرم بعد از مدتی بدافزارهایشان را تغییر می‌دهند و حملات را از سر می‌گیرند."

با این همه راد روزنستاین قائم مقام وزارت دادگستری آمریکا در کنفرانسی خبری از بازداشت متهمان ابراز اطمینان کرده است.

آقای روزنستاین گفته است: "بازوی عدالت آمریکا بلند است، ما منتظر می‌مانیم و مطمئنم نهایتا این مجرمان را دستگیر خواهیم کرد."

به گفته وزارت دارایی آمریکا بیش از ۲۰۰ نفر قربانی این دسیسه باجگیری شده‌اند اگرچه در کیفر خواست تنها نام ۱۲ نفر آمده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =