ایجاد«شهر هوشمند» نیازمند موج آفرینی است/اینترنت اشیا؛فن آوری بدون متولی در کشور

بررسی ویژگی‌های عصر دیجیتال در پنل شهر هوشمند و اینترنت اشیاء؛

محمد قیصری متخصص حوزه کسب و کار اینترنت اشیا،مهدی بینا مدیرکل فناوری‌های نوین فاوای ریاست جمهوری، سهیل کوثری معاون آمار برنامه و بودجه سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، مسعود سیرتی رئیس فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ورزش شهرداری تهران و علی معیری مدیرکل دفتر راهبری سیستم‌های سازمان تامین اجتماعی به منظور بررسی ویژگی‌های عصر دیجیتال در پنل «شهر هوشمند و اینترنت اشیا» در حاشیه نمایشگاه تراکنش چهارم به بحث و گفتگو پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،قیصری متخصص حوزه کسب و کار اینترنت اشیا در سخنانی به ارائه مدل معماری و کاربردهای مفهوم اینترنت اشیا، به ویژه در حوزه شهر هوشمند پرداخت. وی با اشاره به ورود جهان به عصر تحول دیجیتال گفت: اکنون کسب و کارها، بازارها و رقابت‌ها در بسیاری از حوزه‌ها در حال دیجیتالی شدن هستند.

 وی افزود: این دوران ویژگی‌هایی دارد که حضور انواع سنسورهای هوشمندسازی در وسایل مورد استفاده ما یکی از آنهاست.
 

قیصری رشد انواع فناوری‌هایی که ارتباط دیجیتال را تسهیل می‌کنند، یکی دیگر از ویژگی‌های این دوران دانست و گفت: افزایش کلان‌داده‌ها، شکل‌گیری محاسبات ابری و اپلیکیشن‌محور شدن امور هم از جمله المان‌های عصر تحول دیجیتال‌ است و همه این ویژگی‌ها در کنار هم به ایجاد مفهومی با عنوان اینترنت اشیا منجر شده است.  
 
 
مهدی بینا مدیرکل فناوری‌های نوین فاوای ریاست جمهوری، در ادامه این پنل گفت: راهکارهای اینترنت اشیا از بخش‌های متعددی تشکیل شده است که هر کدام می‌توانند درآمدزا باشند ولی نتیجه مهم است و نباید به دنبال نمایش بود.
 
وی با اشاره به رنکینگ نامناسب ایران در زمینه بهره‌گیری از چنین تکنولوژی‌هایی در دنیا گفت: اینترنت اشیا متولی خاصی در کشور ندارد؛ به گونه‌ای که دولت و بخش خصوصی هر یک منتظر اقدام دیگری است.
 
به گفته بینا، برای پیشرفت در این حوزه باید ساختار حکمرانی در حوزه فناوری اطلاعات اصلاح و ساختار و جایگاه مدیریت دولت الکترونیک به صورت فرابخشی، مشخص شود.
 
کوثری معاون آمار برنامه و بودجه سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران نیز در این پنل بیان کرد: برای رسیدن به آینده‌ درست باید جریان‌ساز باشیم و آینده را خلق کنیم؛ نه اینکه صرفا در دنباله جریان‌های دیگران حرکت کنیم.
 
وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم در بهره‌گیری از تکنولوژی موفق باشیم نباید سوار موج دیگران شویم. در این صورت است که می‌توانیم آینده را پیش‌بینی کنیم. این موضوع در حوزه شهر هوشمند اهمیت زیادی دارد.  
 
در بخش دیگری از این پنل، سیرتی مشاور مدیرعامل و رئیس فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ورزش شهرداری تهران، در مورد تاثیر حضور استارت‌ها در هوشمندسازی شهرها سخن گفت و نمونه سرمایه‌گذاری‌های مشابه به ویژه در حوزه انرژی، حمل و نقل و ارتباطات را در سطح دنیا بررسی کرد.  
 
علی معیری مدیرکل دفتر راهبری سیستم‌های سازمان تامین اجتماعی نیز در این پنل به کاربردهای هوشمندسازی و اینترنت اشیا در حوزه فعالیت سازمان متبوع خود پرداخت.
 
 

 

 

منبع:ستاد خبری ITE
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  2