به انحصار اسنپ پایان دهید/لزوم پیاده سازی رقابت آزاد در حمل و نقل آنلاین

درخواست مدیرعامل تپسی از دولت؛

تپسی،در نامه‌ای به دو وزیر و دو معاون رئیس‌جمهوری خواهان توقف فعالیت انحصاری اسنپ و پیاده‌سازی رقابت آزاد در بازار حمل و نقل آنلاین شده است. در این نامه که به امضاء دیگر بازیگران حوزه حمل‌ونقل آنلاین یعنی الوپیک و ماکسیم هم رسیده و وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت و معدن ، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاون حقوقی ریاست جمهوری مورد خطاب قرار گرفته‌اند، تپسی از دولت خواسته است تا به فعالیت‌های انحصاری اسنپ در این بازار پایان داده شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی، با اشاره به نامه‌ای که از سوی این شرکت در اعتراض به فعالیت غیر رقابتی اسنپ برای وزرای ارتباطات، صنعت و معدن ، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاون حقوقی ریاست جمهوری ارسال شده به خبرنگار پیوست می‌گوید: «فعالیت غیر رقابتی گروه اینترنتی ایرانیان فقط مختص فعالیت در بخش حمل و نقل مسافر نیست و در سایر بخش‌ها نیز به چشم می‌خورد. چرا که اخیرا فعالانی که از اپلیکشن‌های حوزه بار مانند الوپیک برای ارائه سرویس به کاربران استفاده می‌کنند در صورت داشتن اپلیکیشن اسنپ روی گوشی خود، با پیام‌های اخطار اسنپ برای پاک کردن این برنامه‌ها مواجه می‌شوند.»

این اولین بار نیست که تپسی نسبت به گونه فعالیت‌های اسنپ در بخش ارایه خدمات آنلاین حمل و نقل اعتراض می‌کند. سال گذشته نیز تپسی در شکایتی از اسنپ به شورای رقابت از فعالیت انحصاری و ضد رقابتی این شرکت شکایت کرده بود. اما  شورای رقابت این شکایت را وارد ندانسته و آن را رد کرد. میلاد منشی‌پور در مورد رای صادر شده از سوی شورای رقابت در مورد شکایت تپسی از اسنپ اعلام می‌کند: «رای صادر شده از سوی شورای رقابت در مورد این موضوع بسیار نزدیک بود. رای مخالفان و موافقان نسبت به این شکایت برابر بود. شورای رقابت ۵-۵ در این موضوع رای داد. این نشان می‌دهد که این اولین باری است که شورای رقابت و همچنین سیستم دولتی ما با همچنین موضوعی مواجه می‌شود همچنین مثال‌هایی که برای حلاجی موضوع مورد بررسی قرار گرفت مثال‌های سنتی بودند.» او ادامه می‌دهد: «وظیفه قانون‌گذار ایجاد فضای رقابتی سالم است در این صورت است که شرکت‌ها می‌توانند سالم عمل کنند و با یکدیگر به رقابت بپردازند. در اصل ما با نوشتن این نامه می‌خواهیم درخواست خود را به گوش افراد مسئول در این حوزه برسانیم.»

 پیش از انتشار این نامه تپسی، اسنپ اواسط آبان‌ماه سال جای در اطلاعیه‌ای در واکنش به اعتراض‌‌های کاربران و همچنین تپسی در شبکه‌های اجتماعی، اعلام کرده بود که  این شرکت برای آنکه حق انتخاب را در این رابطه به خود رانندگان واگذار کند، پیش از آغاز فعالیتشان، قوانین و شرایط ثبت‌نام را به آنها یادآور می‌شود و افراد با امضای قرارداد، در واقع شرایط فعالیت در این سامانه را می‌پذیرند. اما منشی پور درمورد این اظهار نظر اسنب نیز به پیوست می‌گوید: «در یک قرارداد اگر شرایط غیرمنصفانه لحاظ شده باشد و شخصی آن را امضا کرده باشد دادگاه می‌تواند آن‌را لغو کند. از سویی رانندگان نیز مانند مشتری‌های ما هستند و در استخدام ما قرار ندارند. ما وقتی می‌توانیم بگوییم آنها در استخدام ما هستند که برای آنها مالیات و بیمه رد کنیم. در چنین شرایطی است که می‌توانیم برای آنها شرایط استخدامی قرار دهیم.»

منشی‌پور اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک شکایت آنها در شورای رقابت به نتیجه برسد چرا که قوانین یک کشور نمی‌تواند فاصله زیادی با قوانین کشورهای دیگر داشته باشد. او با ذکر مثالی توضیح  می‌دهد: «اگر قرار بود رویه اسنپ از سوی کشورهای دیگر نیز پذیرفته باشد در این صورت اوبر می‌توانست در همه کشورها وارد شود و مانع فعالیت شرکت‌های کوچکتر شود اما چنین وضعی نیست.» او تاکید می‌کند که رقابت غیر منصفانه، استفاده از وضعیت رقابتی مسلط در بازار است و وظیفه دولت‌ها ایجاد بستر رقاتبی سالم است. به باور او  با ایجاد این بستر کسب و کارها به صورت طبیعی مسیر خود را طی خواهند کرد.

اما این نامه که برای رسانه‌های مختلف و از سوی تپسی ارسال شده چه می‌گوید؟ این نامه با اشاره با انحصاری که اسنپ در بازار حمل و نقل آنلاین کشور به وجود آورده اعلام کرده که «گروه اینترنت ایران» که با نام تحاری «اسنپ» در حوزه ارائه خدمات نر‌م‌افزاری در زمینه حمل و نقل مسافر و بار فعالیت می‌کند چندی است با هدف ایجاد انحصار و خارج کردن رقبا از بازار ، نصب نر‌م‌افزارهای رقیب را در تلفن‌همراه کاربران راننده خود بررسی و در صورت شناسایی نرم‌افزار رقیب بر بستر تلفن‌همراه، کاربر را برای ادامه استفاده از خدمات اسنپ، ملزم به حذف نرم‌افزارهای رقیب می‌کند.

تپسی در این نامه تاکید کرده که قوانین مفصل حقوق رقابت در سراسر دنیا همواره وضع چنین محدودیتی را منع کرده و به همین خاطر علاوه بر کشورهای توسعه یافته، حتی در کشورهای کمتر توسعه یافته نظیر پاکستان، عربستان و مصر نیز هیچ یک از شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل هوشمند نتوانسته‌اند چنین محدودیتی را برای رقبای خود تحمیل کنند.  تپسی در این نامه به اثرات سوء چنین اقدامات انحصاری اشاره و تصریح کرده است که حتی فروشگاه‌های نرم‌افزاری نظیر گوگل‌پلی و اپ استور اپل نرم‌افزارهایی را که چنین محدودیتی برای رقبا خویش تحمیل کنند، ارائه نمی‌دهند.

تپسی در ادامه این نامه هم به شکایت گذشته این شرکت از اسنپ در شورای رقابت اشاره و با ابزار تعجب از رای این شورا در مورد رد این شکایت تصریح کرده :‌«عدم اتخاذ برخوردی قاطع از سوی شورای رقابت در طول رسیدگی به شکایت مذکور و متعاقبا صدور به رد شکایت، سبب شد اسنپ جسورتر از قبل، دامنه کنترل خود را افزایش و تمامی نرم‌افزارهای رقیب از جمله شرکت‌های ماکسیم، دینگ و … را هدف قرار دهد. در این راه حتی شرکت‌هایی محلی نظیر قونقا در آذربایجان یا شرکت‌های کوچکت نظیر نتسی نیز از وضع محدودیت‌ مذگور در امان نماندند.» همچنیندر بخشی دیگر  از نامه‌ای که از سوی تپسی منتشر شده این شرکت به گسترش انحصار اسنپ در دیگر بخش‌های  بازار حمل‌ونقل آنلاین اشاره و اعلام کرده است : « اسنپ وضع محدودیت موصوف را که تا پیش از این به کاربران راننده در حوزه حمل و نقل محدود بود به کاربران راننده در حوزه حمل و نقل بار گسترش داده تا رقبای خود را در این حوزه نظیر شرکت الوپیک نیز محدود کند.»

متن کامل نامه تپسی به وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت و معدن ، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاون حقوقی ریاست جمهوری از دریافت فایل بخوانید.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×    =  5