«فریلنس» تحولی در فضای کسب و کار!

مطالعات نشان ‌می‌دهد، در سال‌های اخیر، آزادکاری به دلیل بهبود سبک زندگی و امکانات فراهم شده توسط فناوری به سبک اصلی کار کردن تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، توماس جفرسون ملتی شامل آمریکایی‌های مستقل و متکی به خود را تصور کرد که زمین‌های خود را شخم می‌زدند و سرنوشت خودشان را خلق می‌کردند و برای مدت زمانی طولانی، این دقیقاً همان کاری است که آنها انجام دادند.

به گفته‌ی استیون گیلون مورخ، در سال ۱۸۶۰، تا حدود ۸۰ درصد از نیروی کار، خویش‌فرما بودند. از آن زمان به بعد، همه چیز به طور چشمگیری شروع به تغییر کرد. در سال ۱۹۰۰، تعداد کارکنان خویش‌فرما به ۵۰ درصد و در سال ۱۹۷۷، به ۷٪ کاهش یافت.

در ۴۱ سال اخیر آمریکایی‌ها به سرعت در حال بازتعریف رویای آمریکایی برای قرن بیست و یکم هستند. مطمئنا، آنها مزارع، کشتزارها و گاو آهن‌ها را رها کرده و به فضاهای همکاری مشترک، وای‌فای و لپتاپ‌ها روی آورده‌اند. اما آنها استقامت، خوداتکایی و آزادی را برای ترسیم آینده‌ی خود حفظ کرده‌اند.

یک مطالعه‌ی جدید، با عنوان آزادکاری در آمریکا (۲۰۱۸)، توسط شرکت Upwork و اتحادیه‌ی آزادکارها برای پنج سال متوالی انجام شد. این مطالعه نشان می‌دهد که ترجیح آمریکایی‌ها برای کار در مکان، زمان و موضوع دلخواه در حال افزایش است. با وجود رونق اقتصادی بلند مدت که فرصت‌های شغلی تمام وقت و ۹ صبح تا ۵ عصری بیشتری نسبت به نیروی کار موجود ایجاد کرده است، آمریکایی‌های بیشتر و بیشتری سبک زندگی مستقل حاصل از آزادکاری را انتخاب می‌کنند.

در ادامه چهار نکته‌ی مهم درباره روش جدیدی که میلیون‌ها نفر در حال کار با آن سبک هستند، را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

فریلنس به روند اصلی کار کردن تبدیل شده است

در طول پنج سال گذشته، آمریکایی‌ها به طور فزاینده‌ای آزادکاری را انتخاب کرده‌اند. بین سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸، ۳.۷ میلیون نفر دیگر به آزادکاری روی آورده‌اند. برای تصور این رقم، این تعداد معادل کل جمعیت کنتیکت است. بر اساس نتایج FIA، اکنون ۵۶.۷ میلیون آزادکار در آمریکا وجود دارد. در سال جاری ۶۱ درصد از فریلنسرها گفته‌اند که این سبک کار را در مقایسه با کارمندی بیشتر به دلیل نیاز و ضرورت انتخاب کرده‌اند (هشت درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۴).

همانطور که مطالعه نشان می‌دهد، از هر سه نفر نیروی کار در آمریکا، یک نفر آزادکار بوده و می‌توان گفت که این روش کار در حال حاضر یک جریان اصلی کار است.
چه عاملی افراد را به سمت خود اشتغالی سوق می‌دهد؟ کیفیت زندگی.

طبق نتایج تحقیق، هم فریلنسرها و هم غیرفریلنسرها، سبک زندگی مناسب را بیش از درآمد مورد توجه و اولویت قرار می‌دهند؛ اما فریلنسرها، بیشتر به سبک زندگی دلخواه خود دست می‌یابند. در بین فریلنسرهای تمام وقت، ۲۱ درصد بیشتر احتمال دارد که کارشان به آنها اجازه تجربه‌ی سبک زندگی دلخواه را بدهد (۸۴ درصد از فریلنسرها در مقایسه با ۶۳ درصد از غیر فریلنسرها این مطلب را عنوان کرده‌اند). در واقع، آنها در مورد سبک زندگی، مستقل از اینکه کار کفاف زندگی آنها را می‌دهد یا نه، اشتیاق بیشتری دارند. نیمی از فریلنسرها معتقدند که بدون توجه به مقدار پولی که در کارهای ۹ تا ۵ به آنها پیشنهاد می‌شود، کار تمام وقت را انجام نخواهند داد.

برای برخی از فریلنسرها، کار سنتی در هیچ یک از گزینه‌های انتخابی آنها قرار ندارد. نکته‌ی جدید مطالعه‌ی امسال این است که فریلنسری فرصت‌هایی را برای کسانی که قادر به کار کردن به سبک‌های سنتی نیستند نیز فراهم می‌کند: ۴۲ درصد از فریلنسرها موافقند که آزادکاری، انعطاف‌پذیری مورد نیاز را به آنها می‌دهد، زیرا به دلیل شرایط شخصی (مسائل سلامتی، مراقبت از کودکان و غیره) قادر نیستند برای یک کارفرمای سنتی کار کنند.

فناوری، توانمندساز آزادکاری

بخشی از دلایل آزاد بودن در فریلنسری معمولاً به واسطه‌ی از راه دور انجام شدن کارها است. محبوبیت رو به رشد ابزارهای نرم افزاری همکاری مشترک، مانند Slack، Dropbox و Google Docs، دورکاری را بسیار راحت‌تر از قبل کرده است.

اکنون، یافتن کارفرمایان هم آسان‌تر است. در این مطالعه سه نفر از چهار نفر گفته‌اند که تکنولوژی پیدا کردن کار فریلنس را آسان‌تر کرده‌است. ۶۴ درصد از فریلنسرها به صورت آنلاین کار را پیدا کرده‌اند (۲۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۴). درصد کاری که فریلنسرها به صورت آنلاین به دست آورده اند، برای ۶۷ درصد از آنها در این سال با افزایش همراه بوده است.

با کاهش هزینه‌های یافتن استعدادها از طریق پلتفرم‌های آنلاین استعدادیابی، نه تنها کار بیشتری برای فریلنسرها فراهم شده، بلکه به رشد اقتصادها نیز کمک کرده است. گزارشی از مؤسسه‌ی جهانی مککینزی می‌گوید تا سال ۲۰۲۵ این بازارهای کار آنلاین «می‌توانند ۲.۷ میلیارد دلار به GDP جهانی اضافه و شروع به اصلاح و بهبود بسیاری از مشکلات همیشگی بازارهای کار در جهان» کنند.

نسل هزاره، آینده‌ی آزادکاری

نسل هزاره (متولدین سال‌های انتهای قرن بیستم و ابتدای قرن ۲۱) در حال حاضر بزرگترین جمعیت نیروی کار ایالات متحده را تشکیل می‌دهد. آنها به طور فزاینده تصمیم به آزادکار شدن دارند: ۴۲ درصد از افراد ۱۸ تا ۳۴ ساله اکنون آزاد کار هستند، در مقایسه با ۳۸ درصد در سال ۲۰۱۴.

نمی‌توان پیش‌گویی کرد، اما راه خوبی برای ارزیابی آینده این است که به میراث مردم بنگریم. نسل هزاره می‌خواهد آزادانه در مورد زمان و مکان کار کردن تصمیم بگیرد و آزادکاری هر دو امکان را فراهم می‌کند.

با ادامه‌ی رشد تعداد نسل هزاره از سهم نیروی کار، واضح است که اهمیت ایده‌ی جفرسونی دیگری (یعنی جستجوی شادی) نیز همچنان در حال افزایش است. امروزه بسیاری از کسانی که انجام کار به سبک متفاوت را انتخاب می‌کنند، سعی می‌کنند به اصول اولیه بازگشته و به سبک زندگی – کار دلخواه خود نزدیک شوند. برای رسیدن به این هدف، مردم به انعطاف پذیری برای تعیین و تعریف زندگی خود براساس شرایط دلخواه نیاز دارند. افرادی که به احتمال زیاد این آزادی را دارند، آزادکارها هستند. «آزاد» به معنای واقعی کلمه.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  1