توسعه اینترنت اشیا تحولی در کسب و کار

به کمک اینترنت اشیا و سایر ابزارهای هوشمند، امکان شناخت بهتر مشتریان و شخصی‌سازی سفارشات آنها هم بیشتر می‌شود. در واقع، بازاریابان می‌توانند در تمام مراحل چرخه خرید مشتری به دقت حضور داشته باشند و همه چیز را بررسی کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اینترنت اشیا از آن دسته فناوری‌هایی است که با ورود به بازار عمومی، خیلی چیزها را تغییر می‌دهند. استفاده از امکاناتی که این فناوری جدید در اختیار افراد قرار خواهد داد بی‌تردید، روی کسب و کارهای مختلف هم اثرگذار خواهد بود. توسعه اینترنت اشیا از زمان طرح ایده تا همین امروز که چیزی به فراگیر شدن آن باقی نمانده، طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.

۱. داده‌ها

بازاریابان و کارآفرینان عاشق داده هستند. داده‌ها نقش بسیار مهمی در موفقیت این قشر دارند. با وجود توسعه  اینترنت اشیا و اتصال آن به کاربران، قدرت افراد نام‌برده در دسترسی به داده‌ها بیش از پیش خواهد شد. وسیله‌ها و ابزارهای هوشمند در حال تغییر دادن شیوه ردیابی و پیگیری مشتریان هستند. ابزارهایی مانند اینترنت اشیا می‌توانند الگوهای مصرف مشتریان را به خوبی شناسایی کنند. به کمک اینترنت اشیا و سایر ابزارهای هوشمند، امکان شناخت بهتر مشتریان و شخصی‌سازی سفارشات آنها هم بیشتر می‌شود. در واقع، بازاریابان می‌توانند در تمام مراحل چرخه خرید مشتری به دقت حضور داشته باشند و همه چیز را بررسی کنند. داده‌ها در این روز و روزگار به مهم‌ترین ابزارهای هر کسب و کاری بدل شده‌اند. البته هزینه دست‌یابی به آنها هم اندک نیست اما با توسعه فناوری‌های مختلف قطعا این روند ارزان‌تر و مؤثرتر خواهد شد.

۲. امکان کنترل انبار و دارایی‌ها

یکی دیگر از امکاناتی که استفاده از اینترنت اشیا در اختیار کسب‌ و کارهای گوناگون قرار خواهد داد، امکان نظارت دقیق‌تر انبارها و دارایی‌ها است. با وجود اینترنت اشیا، کنترل انبارها و دارایی‌های هر شرکت و سازمانی از راه دور و به دقت میسر می‌شود. دیگر نیاز به هزینه‌های سنگین در حوزه انبارداری و منابع انسانی برای کنترل این بخش وجود نخواهد داشت. امنیت دارایی‌هایی سازمانی و شرکتی هم به شکل چشم‌گیری بالاتر می‌رود. انبارداری و مواظبت از دارایی‌های هر سازمانی یکی از پرهزینه‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های فعالیت است به همین خاطر است که با ظهور فناوری‌های تازه تا حدی زیادی مشکلاتی که در این عرصه وجود داشته است، رفع خواهد شد.

۳. افزایش دورکاری با توسعه اینترنت اشیا

در حال حاضر هم دورکاری در دنیا بسیار توسعه پیدا کرده است و فناوری‌های مفیدی نظیر اینترنت به شدت به فریلنسرها در یافتن شغل و به کارفرمایان در پیدا کردن نیروهایی خوب بدون صرف بودجه زیاد کمک کرده است. اما با گسترش استفاده از اینترنت وسایل، امکان انجام کارهای بیشتری از راه دور ایجاد می‌شود. برای مثال، با اتصال همه نیروهای کار به یک شبکه مشخص و کنترل از راه دور ابزارها و وسایلی که برای تولید یا هر امر دیگری در کسب و کار نیاز است، وظایف متعددی بدون نیاز به حضور فیزیکی انجام خواهد شد.

۴. تقویت کارایی و اثربخشی

به کمک توسعه  اینترنت اشیا و سایر فناوری‌های هوشمند فقط سرعت کارها نیست که افزایش پیدا می‌کند بلکه کارایی هم بیشتر خواهد شد. حجم وسیعی از فعالیت‌ها و وظایف به صورت سریع‌تر و دقیق‌تری انجام خواهند گرفت. از مزایای دیگری که می‌توان به آن درباره اینترنت وسایل اشاره کرد، امکان کاهش نیروهای کار انسانی است. هزینه‌ها در این صورت قابلیت مدیریت بیشتری پیدا می‌کنند. دیگر تصمیم با کارفرما است که به کمک اینترنت اشیا، حجم کار را بیشتر یا تعداد نیروها را کمتر کند.

۵. شکل‌گیری بازارهای جدید و محصولات تازه

با ظهور فناوری‌هایی که می‌توانند در ابعاد و اشکال مختلف استفاده بشوند، طبیعتا بازارهای جدیدی ایجاد می‌شود. مثلا وقتی بتوان با توسعه  اینترنت اشیا از آن در کارخانه‌ها استفاده کرد، امکان تغییر کاربری آن در منازل برای اسباب‌ و اثاثیه‌ها مختلف، رستوران‌ها، بیمارستان‌ها و… هم به وجود می‌آید. در نتیجه بازارهای تازه‌ای ایجاد می‌شوند که برای رفع و ارضای نیازهای جدیدی از مشتریان تعریف می‌شوند. در پِی شکل‌گیری بازارهای جدید، نیروهای کار افزایش پیدا می‌کنند، کسب‌ و کارها متنوع‌تر می‌شوند و شکل تازه‌ای از محصول و خدمات وارد دنیای مدرن ما می‌شود.

۶. نیاز به متخصصان جدید

همان‌طور که در قسمت پیشین هم گفته شد، به کمک توسعه اینترنت اشیا شکل تازه‌ای از کسب و کارها برای تولید محصولات و خدمات مختلف در این زمینه به بازار خواهند آمد. برای پیشبرد بخش‌های مختلف بازارهای تازه، نیاز به متخصصانی است که در زمینه‌های تخصصی و حرفه‌ای فوق بتوانند به صورت صحیح و علمی کارها را مدیریت کنند. در نتیجه یکی دیگر از مزایای توسعه اینترنت اشیا ، افزایش زمینه‌های علمی و دانشگاهی خواهد بود. بدیهی است که بازارهای کاری جدیدی هم پا به عرصه کسب و کار خواهند گذاشت.

به طور دقیق نمی‌توان تشخیص داد که تغییرات نام‌برده و تحولات مثبتی که توسعه اینترنت اشیا با خود به همراه خواهد آورد در چه زمانی به وقوع می‌پیوندد اما این زمان بسیار نزدیک است. کارآفرینان و بازاریابان پیشتاز باید گوش به زنگ و دقیق در این عرصه فعالیت کنند و از تمام ظرفیت‌های آن نهایت بهره را ببرند. داده‌ها و امکان ردیابی مشتریان و مخاطبان خود به تنهایی می‌تواند تحولی عظیم در صنعت بازاریابی و تبلیغات ایفا کند. پس نگاه ما به فناوری‌های تازه‌ای مانند اینترنت اشیا نباید چیزی لوکس و جانبی باشد. باید دقت کرد که ظرفیت‌های بسیار فراوانی در استفاده از تکنولوژی‌های جدید وجود دارد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  1  =