اقدامات حمایتی صندوق ضمانت صادرات در دوران تحریم/تاسیس شعبه در عراق و افغانستان در انتظار تصویب هیات وزیران

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در مراسم تقدیر از صادرکنندگان منتخب عنوان کرد؛

صبح امروز نشست خبری تقدیر از صادرکنندگان منتخب «صندوق ضمانت صادرات» در محل این صندوق با حضور سیدکمال سيدعلي؛مدیرعامل این صندوق و اصحاب رسانه برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در ابتدای این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به عملکرد مثبت این صندوق در حمایت از صادرکنندگان و کاهش ریسک معاملات آنان گفت: در سال 93 میزان پوشش های بیمه ای ضمانتی صندوق ضمانت صادرات حدود 717 میلیون دلار بود که برآورد می شود این رقم تا پایان سال 97 به حدود 2 میلیارد و 200 میلیون تومان برسد.

 

وی ضمن بیان افزایش سرمایه 200 میلیون دلاری صندوق طی سه یال گذشته افزود: با وجود افزایش پوشش ها میزان خسارت‌های پرداختی در سال 96 حدود 650 میلیارد ریال بوده است که در مقایسه با سال 95 حدود 50 درصد کاهش داشته است.

سیدعلی با تاکید بر وجود مکانیزم های شناسایی  و اعتبارسنجی مشتریان در صندوق ضمانت صادرات خاطرنشان کرد:با استفاده از این مکانیزم ها مشتریان ما در داخل و خارج از کشور اعم از کمپانی ها،بانک ها و دولت ها بررسی می شوند و به آنها با اعتبارسنجی، سقف اعتباری مناسب داده می شود.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با بیان این که میزان پوشش ها در سال 96 به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار رسید اظهار کرد:این میزان در مقایسه با سال 95 حدود 11 درصد رشد داشته است،این در حالی است که پوشش‌های بیمه‌ای و ضمانت صادرات در 6 ماهه نخست امسال نیز در مقایسه با سال گذشته با رشد حدود 77 درصد همراه بوده است.

وی یادآور شد:صندوق ضمانت صادرات می‌تواند کمک کند تا ارز صادرکنندگان در موعد مقرر پرداخت شود.

 

صندوق ضمانت صادرات در تحریم می تواند سپر دفاعی صادرات باشد

سید علی  در ادامه با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا بر ضد ایران گفت: صندوق ضمانت صادرات می‌تواند به عنوان یک سپر دفاعی از مجموع صادرکنندگان کشور عمل کند تا ارز صادر کنندگان در موعد مقرر پرداخت شود.

 وی با اشاره به هدف صندوق در ایجاد زمینه لازم برای افزایش پوشش ریسک صادرکنندگان با توجه به شرایط جدید اقتصادی افزود: در این زمینه کارمزدها کاهش قابل توجهی داشته و میانگین حق بیمه نیز برای صادرکنندگان  کمتر از 1 درصد بوده است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با پیش بینی تراز تجاری 5 هزار میلیاردی درکشور تا پایان سال خاطرنشان کرد:در این میان صندوق ضمانت صادرات با صدور انواع بیمه نامه و ضمانت مالی اعتباری نقش مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی ایفا می‌کند.

 

برنامه های صندوق برای سال 97

سیدکمال سیدعلی در تشریح برنامه‌ های این صندوق در سال 97 گفت: ارتباط مداوم با صادرکنندگان، ارائه خدمات الکترونیک برای تسهیل دسترسی آنان به خدمات صندوق و تاسیس شعب خارجی در عراق و افغانستان از برنامه‌های این صندوق است.

وی با بیان این که در حال حاضر وضعیت اعتباری مشتریان با همکاری بانک مرکزی بررسی می شود،اظهار کرد: این صندوق می تواند با توسعه همکاری ها با صندوق های ضمانت صادرات دنیا، جایگزین‌ مناسب خدمات بانکی مورد نیاز صادر کنندگان در شرایط تحریم را در اختیار آنان قرار دهد.

این مقام مسئول در صندوق ضمانت صادرات با اشاره به تعلیق قرارداد بیمه اتکایی این صندوق با بزرگترین بیمه گر دنیا به دلیل خروج آمریکا از برجام خاطرنشان کرد:از اقدامات دیگر ما در تعاملات بین المللی بحث تاسیس شعبه در کشورهای دیگر است که منتظر تصویب هیات وزیران در این باره هستیم.

 

لاهوتی نبود ثبات در قوانین را مشکل اصلی صادرکنندگان در شرایط فعلی دانست و اظهار کرد:سهم صادرکنندگان از این بی ثباتی بلاتکلیفی است؛چراکه تنها در ۶ ماهه گذشته بیش از ۵۰ دستورالعمل در این باره صادر شده است.
رییس کنفدراسیون اتاق ایران با انتقاد صریح از برخی سیاست های تصمیم گیران یادآور شد:این که یک شبه صادرات را ممنوع یا محدود می کنیم و تعهد صادرکننده در بازار هدف برای ما مهم نیست،بسیار بد است.

وی تبعات این نوع سیاست ها را بزرگ عنوان کرد و افزود:در این شرایط ضمن از بین بردن بازار صادرات،تلاش صادرکننده برای بدست آوردن بازار هدف نیز در نظر گرفته نشده است.
 

در پایان این مراسم از 24صادرکننده منتخب «صندوق ضمانت صادرات» تقدیر به عمل آمد که در بین آن ها شرکت هایی همچون گروه مپنا،زرماکارون،فرش خاطره کویر،فرآورده های لبنی کاله،پتروشیمی انتخاب،کشت و صنعت رژین تاک و… حضور داشتند.

 

گزارشی از:حمیده قاسمی

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

14  −  4  =