هکرها پیام‌های خصوصی ۸۱۰۰۰ کاربر فیسبوک را فروختند

به نظر می‌رسد که گروهی از هکرها توانسته‌اند با حمله به دستکم ۸۱ هزار حساب کاربری فیسبوک، اطلاعات پیام‌های خصوصی آنها را منتشر کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شخصی از طرف این هکرها  گفت که آنها به جزئیات اطلاعات ۱۲۰ میلیون حساب کاربری دست یافته‌اند و قصد فروش آنها را دارند، اما کارشناسان سایبری تردید دارند این رقم صحیح باشد.

مسئولان فیسبوک می‌گویند که مشکلی در امنیت این شبکه اجتماعی پیش نیامده است و احتمالا از طریق بدافزارهایی در پوشش افزونه‌های مرورگرهای این کاربران اطلاعات حساب‌های کاربری را دزدیده‌اند.

'اجرای قانون'

مسئولان فیسبوک اعلام کردند که اقداماتی انجام گرفته تا نگذارند که این مساله بر سایر حساب‌های کاربری هم تاثیر بگذارند.

بسیاری از حساب‌های کاربری که هک شده است در اوکراین و روسیه قرار دارد. اما برخی از آنها هم در بریتانیا، آمریکا، برزیل و سایر نقاط جهان بوده است.

هکرها اطلاعات هر حساب کاربری را به قیمت ده سنت (حدود هزار و پانصد تومان) می‌فروختند. آگهی آنها در حال حاضر از اینترنت برداشته شده است.

گای راسون، مدیر اجرایی فیسبوک می‌گوید: "ما با سازندگان مرورگرها در تماس بودیم تا مطمئن شویم که دیگر بدافزارها نتوانند به جای افزونه‌های مرورگرها بر سیسم کاربران دانلود شوند."

پیام‌های خصوصی

اولین بار در ماه سپتامبر بود که سرو کله یک کاربر اینترنت با نام مستعار "فروشنده فیسبوک" در تالارهای گفت‌وگوی اینترنتی انگلیسی زبان پیدا شد.

او نوشت: "اطلاعات شخصی حسابهای کاربری فیسبوک را می‌فروشیم. ما اطلاعات ۱۲۰ میلیون حساب کاربری را در اختیار داریم."

شرکت امنیت سایبری "دیجیتال شدوز" از طرف بی‌بی‌سی مامور شد که این ادعا را بررسی کند و کارشناسان این شرکت تایید کردند که اطلاعات ۸۱ هزار حساب کاربری که به عنوان نمونه در اینترنت منتشر شده است حاوی پیام‌های خصوصی افراد است.

عکس‌های آخرین سفری که یکی از کاربران رفته، مکالمه دو کاربر درباره آخرین کنسرت گروه موسیقی دِپش مُد و شکایت‌های یک کاربر درباره دامادش محتوای سه تا از پیام‌های خصوصی است که هکرها برای فروش گذاشته‌اند.

 نمونه‌ای از اطلاعاتی که جلب توجه‌ها در اینترنت منتشر شده است

یک نمونه هم پیامهای خصوصی عاشقانه دو نفر بوده است.

یکی از سایت‌هایی که آگهی فروش این پیام‌ها در آن منتشر شده بود در شهر سن پترزبورگ روسیه ساخته شده بود.

نشانی آی پی این سایت همچنین بوسیله سرویس ردیابی جرائم اینترنتی علامتگذاری شده است. به گزارش آنها از این آی پی برای پخش بدافزاری که به هکرها اجازه میدهد به پسورد کاربران دست یابند استفاده شده است.

مقصر چه کسی است؟

نرم‌افزارهای خرید شخصی، اپلیکیشن های بوک مارکها یا میانبرهای اینترنتی و حتی بعضی از بازی‌ها که بوسیله مرورگرهایی مانند کروم، اپرا و فایرفاکس به عنوان یک افزونه عرضه می‌شود ممکن است وسیله ای برای رخنه اطلاعاتی شود.

آیکون‌های کوچکی در کنار نوار نشانی اینترنتی (یو آر ال) منتظر می‌شود تا شما بر آن کلیک کنید.

به گفته فیسبوک یک چنین افزونه‌ای بوده است که فعالیت کاربران را در فیسبوک تحت نظر می‌گیرد و جزئیات اطلاعات شخصی و پیام‌های خصوصی را به هکرها می‌فرستد.

فیسبوک اعلام نکرده است که از طریق چه افزونه‌ای پیام‌های خصوصی افراد دزدیده شده است اما می‌گوید که این مساله تقصیر فیسبوک نبوده است.

کارشناسان مستقل سایبری گفته اند که حتی اگر مسئول این مشکل افزونه‌های مخرب مرورگرها باشد، این مسئولیت مرورگرهاست که جلوی برنامه‌هایی که از بستر آنها برای نفوذ به اطلاعات شخصی افراد استفاده می‌کنند، را بگیرند.

اما به هر حال این هک خبر بدی برای فیسبوک است.

این شبکه اجتماعی در زمینه حفظ امنیت سایبری کاربران سال سختی را پشت سر گذاشته است و درباره اینکه آیا برای برخورد با موقعیت‌های اینچنینی که گروه زیادی از کاربران را هدف قرار می‌گیرند، به اندازه کافی فعال بوده است، تردید وجود دارد.

بخش روسی به نشانی ایمیلی که جزئیات حساب‌های کاربری هک شده را می‌فروخت، ایمیل زد و در پوشش یک خریدار، خواستار خرید اطلاعات دو میلیون حساب کاربری شد.

همچنین از آگهی دهندگان پرسیده شد که آیا این اکانت‌های هک شده از جمله حساب‌های کاربری هک شده در جریان ماجرای رسوایی کمبریج آنالیتیکا است یا به ماجرای هک حدود حدود ۵۰ میلیون حساب کاربران فیسبوک در سراسر جهان که سپتامبر گذشته هک شد، ارتباط دارد.

    فیسبوک: دیوار اعتماد بین ما و کاربران شکسته شده
    سقوط فیسبوک؛ بازی قدرت در سایه‌ داده‌ها
    فیسبوک: هکرها به حدود ۵۰ میلیون حساب رخنه کرده‌اند

حساب‌های کاربری هک شده؛ پس از تماس با پنج نفر از صاحبان اکانت‌ها آنها تایید کردند که پیام‌های خصوصی متعلق به آنهاست

در پاسخ شخصی که خود را جان اسمیت نامیده بود، به زبان انگلیسی گفت که این حساب‌های کاربری هک شده ربطی به دو مورد قبلی درز اطلاعات شخصی کاربران نداشته است.

او گفت که گروه هکرهای او به اطلاعات حدود ۱۲۰ میلیون کاربر فیسبوک دسترسی دارند که حدود ۲ میلیون و هفتصد هزار نفر آنها روس هستند.

اما کارشناسان سایبری گفتند که تردید دارند چنین ادعایی درست باشد چون بعید است که چنین حمله بزرگی از چشم فیسبوک پنهان مانده باشد.

جان اسمیت توضیح نداد که به چه دلیل خدمات‌شان را به طور گسترده تر تبلیغ نمی‌کنند.

پاسخ او به این سوال که آیا این رخنه سایبری به دولت روسیه و یا آژانس جستجوی اینترنتی، گروه هکرهایی که به کرملین متصل هستند، ارتباطی داشته، منفی بود.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  5  =