دژپسند: اقتصاد بدون نفت را مدنظر دارم/ می‌توانیم جنگ اقتصادی را با تعامل پشت سر بگذاریم

جزئیات جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد؛

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر امروز برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد تشکیل جلسه دادند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،جلسه امروز مجلس با حضور ۲۰۱ نماینده برای رسیدگی به صلاحیت فرهاد دژپسند، محمد شریعتمداری، رضا رحمانی و محمد اسلامی وزرای پیشنهادی اقتصاد، تعاون، صنعت و راه آغاز شد.  در این جلسه جمعی از وزرای کابینه دولت حضور دارند. رییس جمهور که برای دفاع از وزرای پیشنهادی در پارلمان حضور یافته بود، صحن علنی مجلس را ترک کرد.  پس از ایراد سخنان رییس جمهور در دفاع از وزرای پیشنهادی، جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت فرهاد دژپسند به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه یافت.

اسامی موافقان و مخالفان فرهاد دژپسند برای تصدی وزارت اقتصاد و دارایی را به ترتیب زیر است:

رمضانعلی سبحانی فر و محسن علیجانی زمانی به عنوان موافق و علی ساری و یحیی کمالی پور به عنوان مخالف به ایراد نظرات خود می پردازند.

طبق آیین نامه داخلی مجلس، برای بررسی صلاحیت هر وزیر پیشنهادی، مجلس یک ساعت و 30دقیقه فرصت دارد و دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف هر کدام به مدت 15 دقیقه و در مجموع یک ساعت وقت سخنرانی دارند. پس از سخنان نمایندگان موافق و مخالف، وزیر پیشنهادی به مدت 30 دقیقه به تشریح برنامه های خود می پردازد و نکات مطرح شده از سوی نمایندگان پاسخ می دهد. مجلس با اتمام بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی وارد بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی دیگر می شود.

 

رایزنی تعدادی از نمایندگان با جهانگیری و واعظی

در حالی که فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد در حال ایران سخنرانی است، تعدادی از نمایندگان مجلس با اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور و محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهور در حال رایزنی و گفت و گو هستند.

 

وزیر پیشنهادی اقتصاد: تامین مالی از برنامه‌های اصلی ماست

از لحظاتی پیش سخنرانی فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد در مجلس آغاز شد. وی 30 دقیقه فرصت دارد که به دفاع از برنامه هایش بپردازد.

فرهاد دژپسند، وزیر پیشنهادی اقتصاد در صحن علنی مجلس گفت: می‌توانیم جنگ اقتصادی را با تعامل پشت سر بگذاریم

وی گفت: یکی از برنامه‌های من تشکیل هسته‌های اندیشه‌ورزی است. این هسته‌ها شامل دانشگاه‌ها و بخش خصوصی است.

دژپسند ادامه داد: جنگ اقتصادی را که با آن مواجه هستیم می‌توانیم با تعامل هم پشت سر بگذاریم بدون اینکه یک سانت از خاک مقدس را به دشمن بدهیم. این سرمایه اجتماعی بود که به کمک ما رسید، الان هم برای عبور از جنگ اقتصادی باید همین رویه را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: من برنامه اقتصاد بدون نفت را مدنظر دارم و برنامه‌اش را تدوین کرده‌ام. در گذشته توانستیم برنامه تحقق عدالت اجتماعی را تدوین کنیم. خوشحالم که در نیمه اول دهه ۸۰ موفق به بازنگری و اصلاح چند قانون مهم کشور شدم. امروز آن تجربه می‌تواند به کمک بیاید.

 

تامین مالی از برنامه‌های اصلی ماست/بانک‌ها متاسفانه گرفتار شرکت‌داری و اموال مازاد هستند

فرهاد دژپسند، وزیر پیشنهادی اقتصاد در صحن علنی مجلس ادامه داد: در هسته‌های اندیشه‌ورزی باید نمایندگان مجلس هم باشند.

وی گفت: امروز شرایط متفاوت است، اینکه گفته شده من گفتم ابرتورم داریم درست نیست. من گفتم برای جلوگیری از بروز ابرتورم باید اقدامات خاص انجام دهیم.

دژپسند افزود: امروز یکی از مشکلات کشور بحث تامین مالی است. تامین مالی از برنامه‌های اصلی ماست. آنچه خود در کشور داریم نباید از بیگانه تمنا کنیم. در داخل داشته‌های فراوانی داریم اما ما قبل آن باید برای اصلاح نظام بانکی اقدام کنیم. رئیس‌جمهور اولین نکته‌ای که به من گفتند اصلاح نظام بانکی بود.

وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: بعضی مسائل بانک‌ها را زمین‌گیر کرده است که یکی از این مسائل مطالبات معوق است. باید معوقات را برگردانیم. بانک‌ها متاسفانه گرفتار شرکت‌داری و اموال مازاد هستند. این موضوع موجب می‌شود اعطای تسهیلات کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: ما شرایط خزانه را می‌دانیم. باید خود بانک‌ها بیایند هم‌اندیشی کنیم تا بتوانیم بازپرداخت بدهی دولت به بانک‌ها را انجام دهیم. اهرم کردن نقدینگی برای عبور از این شرایط ضروری است. مردم حاضر نیستند در هر جایی سرمایه‌گذاری کنند.

 

علیجانی نماینده موافق فرهاد دژپسند: به مدیر پاکدست نیاز داریم

محسن علیجانی، نماینده موافق فرهاد دژپسند گفت:شان وزارت اقتصاد هماهنگ کننده چند دستگاه نیست و کارآمدی نظام اقتصادی باید خود را  در بهبود وضعیت زندگی مردم نشان دهد . بزرگترین قدرت اقتصادی دنیا به صحنه آمده تا ما را زمین گیر کند. بالا بودن میزان تورم و بیکاری و بانک محور بودن تامین مالی و اقتصاد غیر شفاف مشکل ساز شده است.

وی افزود: برای حل مشکلات به مدیری پاکدست نیاز داریم تا بحران ها را مدیریت کند. دژپسند تجربه مناسب را دارد.

 

سخنرانی نماینده گرمسار در موافقت با دژپسند

غلامرضا کاتب نماینده گرمسار در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد سخنرانی کرد. غلامعلی سبحانی فر  پنج دقیقه از وقت خود را به کاتب داده تا در موافقت با دژپسند صحبت کند.

کاتب، نماینده گرمسار در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: انتخابی که امروز ما در مجلس انجام می‌دهیم باید با درایت و شناخت باشد و به گونه ای نباشد که سه ماه دیگر وقت دولت و مجلس را با استیضاح و سوال از وزیر بگیریم. در چند سال گذشته، یکی از دغدغه های کشور ما عدم هماهنگی تیم اقتصادی بوده است درحالیکه امروز با انتخاب دژپسند، در این زمینه همگرایی و همفکری ایجاد و یک سیاستگذاری منسجم در اقتصاد کشور حاکم خواهد شد.

وی ادامه داد: دژپسند در طول مدتی که در سازمان برنامه بوده، در تدوین قوانین مهم و مادر کشور نقش اساسی داشته است. امروز یکی از انتظارات از وزیر اقتصاد این است که موانع رشد تولید را رفع کند و قانون ارزش افزوده را به گونه ای تدوین کند که در راستای تولید باشد و بحث اصلاح بانکی را نیز در پیش گیرد.

سخنرانی سبحانی فر در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد: دژپسند یکی از بنیانگذاران اقتصاد شفاف است

سبحانی فر، نماینده موافق با فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دژپسند خود یکی از بنیانگذاران اقتصاد شفاف و اقتصاد ای تی از ۱۵ سال پیش بوده و با تیم اقتصادی کابینه هماهنگ است.

وی از نمایندگان خواست با رای قاطع به دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد در مقابل تصمیم نابخردانه آمریکا بایستند و گفت: ما در مقابل یک تصمیم بسیار مهم داخلی و خارجی قرار گرفته‌ایم. چند ماهی است ثبات اقتصادی در کشور بهم خورده و هر روز فشار اقتصادی بیشتری بر مردم وارد می‌شود. از طرفی در مقابل آمریکا و ایادی این کشور قرار گرفته‌ایم و خزانه‌داری آمریکا به عنوان پایگاه جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران تعریف شده است.

 

سخنرانی اولین مخالف وزیر پیشنهادی؛ خطر تهدید امنیت اقتصاد کشور بسیار بالاست

علی ساری نماینده اهواز نخستین سخنران مخالف دژپسند است که نظرات خود را درمورد این وزیر پیشنهادی مطرح کرد.

وی با بیان اینکه خطر تهدید امنیت اقتصاد کشور بسیار بالاست، گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که سالانه بودجه‌هایی تحت عنوان «پاداش» تصویب کرده‌اید، در این باره به مجلس توضیح دهید. درباره آینده‌پژوهی هم که ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای آن پیش‌بینی کرده‌اید، توضیح دهید.

ساری گفت: شنیده ها حاکی از آن است  که سالانه بودجه هایی تحت عنوان پاداش مصوب کرده اید در این باره و ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای آینده پژوهی توضیح دهید. برنامه های دژپسند تکرار نگران است و‌ راهکار عملی برای افزایش قدرت پول ملی و حفظ سرمایه مشهود نیست.

 

 

منبع:اقتصاد آنلاین

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  46  =  55