مروری بر نام‌های پیشنهادی روحانی برای ترمیم کابینه اقتصادی

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران صبح امروز گزینه‌های پیشنهادی برای چهار وزارتخانه اقتصادی را به مجلس معرفی کرد تا با بازسازی تیم اقتصادی کابینه، زمینه برای گذار از شرایط موجود آماده شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، تغییرات همزمان اگرچه ممکن است کار را برای گرفتن رأی اعتماد از مجلس سخت کند، اما در صورت موفقیت می‌تواند به یکپارچه شدن ترکیب اقتصادی پاستور کمک کند تا برنامه‌های راهبردی برای بهبود شرایط معیشتی و همچنین عبور از مشکلات تحریم‌ها به نتیجه برسد.

**از بهارستان تا باب همایون

فرهاد دژپسند در حالی به‌عنوان گزینه نهایی وزارت امور اقتصادی و دارایی به مجلس معرفی شد که نام‌های دیگری نیز در هفته‌های اخیر برای رسیدن به ساختمان باب همایون بر سر زبان‌ها بود. از معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد گرفته تا وزیر اسبق اقتصاد، همگی جزو نام‌هایی بودند که احتمال می‌رفت سکان این کِشتی را به دست بگیرند، اما درنهایت فرهاد دژپسند، معاون کنونی سازمان برنامه و بودجه و استاد دانشگاه به بهارستان‌نشینان معرفی شد.

وی متولد سال 1341است. دژپسند فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد در مقطع دکترا از دانشگاه آزاد اسلامی و اکنون استادیار دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی است.

این اقتصاددان، سابقه حضور در معاونت طرح و بودجه سازمان برنامه و بودجه دولت یازدهم، معاونت تولیدی سازمان برنامه در دولت نهم و معاونت طرح‌ریزی اقتصادی وزارت بازرگانی در دولت هشتم را دارد.

وی هم‌اکنون به‌عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه مشغول به کار است.

به‌طور کلی وی را باید اقتصاددانی دانست که تقریباً کل سابقه کاری خود را در حوزه برنامه‌ریزی گذرانده است. گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد از یک‌سو مدافع اقتصاد آزاد بوده و از سوی دیگر متمایل به برخی نهادگراهای معتدل است. بر اساس برنامه‌های پیشنهادی وی به نظر می‌رسد دژپسند قرار است بر ابرچالش‌های اقتصاد ایران متمرکز شده و با اقتصاددانان مختلف در این زمینه به اجماع برسد.

**شریعتمداری؛ از وزارت تا وزارت

محمد شریعتمداری که به‌عنوان وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی به بهارستان‌نشینان معرفی شده، تا دیروز هدایت وزارت صنعت، معدن و تجارت را برعهده داشت. شریعتمداری در دولت اصلاحات هم وزارت بازرگانی را عهده‌دار بود.

او متولد 1339 است و در بین طیف‌های مختلف سیاسی مقبولیت دارد. در هشت سالی که به‌عنوان وزیر بازرگانی در کشور فعال بود، ریاست شورای عالی نظارت بر اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی را برعهده داشت که از این دوره به‌عنوان دوره خوب همکاری دولت و بخش خصوصی نام‌ برده می‌شود.

این سابقه از آن جهت می‌تواند در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارآمد باشد که به‌واسطه وجود صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی به‌عنوان پشتوانه پرداخت حقوق مستمری‌بگیران شامل شرکت‌های بزرگ و کوچک خصوصی شده است و ایجاد رابطه مؤثر و کارآمد بین بخش خصوصی در این حوزه و بخش دولتی و حاکمیتی می‌‌تواند به سودبخشی بیشتر کمک کند.

**مهندس ساختمان در وزارت شهرسازی

روز گذشته، کمتر از 24 ساعت از انتشار نامه استعفای عباس آخوندی از وزارت راه و شهرسازی، از محمد اسلامی، به عنوان گزینه دولت برای وزارت راه و شهرسازی رونمایی شد.

وی که متولد 1335 است، دانش‌آموخته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه «دیترویت» میشیگان آمریکا در مقطع کارشناسی و کارشناس ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه «تولیدو» اوهایو آمریکاست , سال 1383 مدرک MBA مدیریت جهانی هوانوردی مشترک را از دانشگاه «رویال رودز» کانادا و دانشگاه شریف دریافت کرده است.

از سوابق اجرایی او می‌توان به استانداری مازندران، معاون مهندسی و طرح‌های توسعه سازمان صنایع دفاع بزرگ در سال‌های پایانی جنگ و سال‌های اولیه دولت سازندگی، مدیرعاملی شرکت هواپیماسازی ایران، عضو نظام‌مهندسی ساختمان و… اشاره کرد.

هماهنگی تحصیلات با فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی از مزیت‌های حضور اسلامی بر مسند وزارت راه و شهرسازی خواهد بود.

**چهره ‌آشنای مجلسی‌ها در راه وزارت صنعت

با استعفای محمد شریعتمداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت، رئیس‌جمهوری، رضا رحمانی را ابتدا به‌عنوان سرپرست و سپس گزینه این وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. رحمانی البته با حوزه صنعت بیگانه نیست. علاوه‌ بر آنکه وی تا پیش از این قائم‌مقام و معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده، ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را نیز در کارنامه خود دارد.

وی متولد سال 1345 است و دارای مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و دوره مدیریت استراتژیک از سازمان مدیریت صنعتی و دوره دکتری مدیریت (DBA) است. رحمانی همچنین در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی از شهر تبریز به مجلس راه پیدا کرده بود.

همچنین مدیرعاملی شرکت آلومینیوم المهدی، ریاست هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران، مدیرکلی بازرسی و مدیرکلی اداری مالی استانداری آذربایجان شرقی نیز از دیگر مسئولیت‌های رحمانی به شمار می‌آید.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  3  =