حفظ ذخائر باید خط قرمز بانک مرکزی باشد

سید علی:

معاون ارزی سابق بانک مرکزی معتقد است که نرخ واقعی دلار بین 1250 تا 1300 تومان است و از این بیشتر نمی‌ارزد.بانک مرکزی اگر در این منازعه ارزی پا گذارد به‌طور قطع در میدان سوداگران بازی کرده است. حفظ ذخائر باید خط قرمز بانک مرکزی باشد و با بازار سرشاخ نشود.»

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از هفته نامه آسمان سید کمال سیدعلی معاون سابق بانک مرکزی می گوید زمانی که ریاست صندوق ضمانت صادرات را تحویل داد و برای پایان دوران بازنشستگی به بانک مرکزی بازگشت، برای یکسان سازی نرخ ارز خود را آماده کرده بود اما این یکسان سازی از کف رفت.

سید علی به پیشینه یکسان سازی نرخ ارز می پردازد که خود او در آن نقش داشته است :ما طی سال‌های 70 تا 80 دوبار به نرخ ارز حمله کردیم تا این نرخ را یکسان کنیم. یک‌بار در دوره آقای عادلی و بار دیگر در دوره آقای نوربخش چنین تلاشی شد.

او در پاسخ به این سوال که چرا از بانک مرکزی بیرون آمدید؟» می گوید: برای من تمرکز بر کانال فروش و ثبات بازار مهم بود و برای برخی دوستان بحث قیمت. دوستان نگران رسیدن قیمت‌ها به 1500 تومان بودند و فکر می‌کردند از طریق صرافان می‌توانند بازار را کنترل کنند. من به این روش اعتقاد نداشتم،در نتیجه من بازنشست شدم.

معاون ارزی سابق بانک مرکزی در ادامه توضیح می دهد: « برای من کانال توزیع بسیار مهم بود برای همین اصرار بر توزیع از طریق شبکه بانکی داشتم.هیچ وقت نفهمیدیم چرا باید با کسانی کار کرد که هویت مشخصی به لحاظ حقوقی ندارند. البته صرافان در مقاطعی منشا خدمت زیاد بوده‌اند اما تاکید دارم کار صراف در بازار است، دولت نباید با استفاده از صرافان در بازار مداخله کند.

سید کمال سیدعلی معتقد است که بانک مرکزی نباید وارد جنگ ارزی می شد که دلار را تا 1800 تومان بالا کشید». او توضیح می دهد: «بانک مرکزی باید تمرکز بر نیازهای واقعی داشته باشد و از طریق نرخ بازار فرعی بازار غیر رسمی را مدیریت کند. بانک مرکزی اگر در این منازعه ارزی پا گذارد به‌طور قطع در میدان سوداگران بازی کرده است. حفظ ذخائر باید خط قرمز بانک مرکزی باشد و با بازار سرشاخ نشود.»

به اعتقاد وی،«ما با توجه به درآمدهای ارزی که داریم می‌توانیم بسیاری از نیازهای واقعی خود را با قیمت رسمی پوشش دهیم اما نیازهایی که اساسی نیست می‌تواند از طریق بازار فرعی و غیر رسمی برطرف شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×    =  90