۴۰سال سیاست ها و بسته های ارزی در ایران/ نسل سوم بانکداری چه می خواهد

سی پنجمین شماره بانکداری آینده منتشر شد

40سال سیاست ها و بسته های ارزی در ایران/ نسل سوم بانکداری چه می خواهد

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،سی و پنجمین شماره ماهنامه بانکداری آینده در قالب ۶ پرونده و ۱۲۸صفحه به سردبیری محمود فراهانی منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک تیتر اصلی جلد این شماره با عنوان «نسل سوم» بانکداری گفتگویی با دکتر بیگدلی مدیرعامل بانک ملت  در خصوص نقشه راه ۱۴۰۰ این بانک است.

همچنین در این شماره میزگردی با عنوان «بسته­ های پر از سوراخ»  به  سیاست ها و بسته ­های ارزی 40 سال دوران بعد از انقلاب  پرداخته است. این میزگرد با حضور محمد دهادی مهدویان، حسین معتمدی وحمزه ای از  کارشناسان و مسئولان  ارزی اسبق  و فعلی  بانک مرکزی برگزار شده است.

«رازهای حکمرانی بد» در خصوص حاکمیت شرکتی در بانک مرکزی عنوان گفتگوی دیگری است که با امیرحسین امین آزاد صاحب نظر حوزه بانکی در رابطه با حاکمیت شرکتی در بانک مرکزی و تفاوت این موضوع در سایر بانک­ ها با بانک مرکزی  آمده است.

میزگردی دو نفر دیگری نیز با حضور لیلازی عضو هیات مدیره  شرکت صنایع یاس ارغوانی و اژدری معاون شرکت شقایق در خصوص بانکداری باز انجام شده که به بسیاری از سوالات در باره این روند پاسخ داده شده است.

«گزینه ­های جایگزین سوئیفت» میزگرد بسیار خواندنی است که با حضور کارشناسان حوزه فناوری از جمله محسن عزیزی، نیما امیرشکاری و روح الله رحمانی برگزار شده که در صورت اعمال تحریم­ها به بررسی راه­های جایگزین سوییفت پرداخته­اند. «انحصار طلبی و تمرکز گرایی» روایتی است از مهرداد خطیبی مدیر عامل جیرینگ که به محورها و ضرورت­های مهم تعامل با اپراتورها و تحول در صنعت فینتک پرداخته و در این شماره منتشر شده است.

تحلیلی از مسعود خرقانی معاون فناوری اطلاعات شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی پیرامون تحول دیجیتال در نظام بانکداری نیز آورده شده که از مطالب خواندنی در این شماره است. وی در این گزارش لازمه تحولات دیجیتال در نظام بانکداری را تغییرات فرهنگی دانسته و فرهنگ را مهم­ترین مانع در مسیر عملکرد دیجیتال دانسته است.

همچنین سرمقاله این شماره به نویسندگی سردبیر ماهنامه در خصوص اثر تحریم­ها بر پازل حاکم بر زیست بوم کسب و کار و زندگی معیشتی مردم و تاثیر آن بر نحوه آرایش اقتصادی و سیاسی دولت و حاکمیت بسیار خواندنی است.

کلیات ماهنامه

قالب اصلی ماهنامه بانکداری آینده پیرامون چهار محور کلی است. اقتصاد کلان، بانکداری، فناوری بانکی و پرداخت الکترونیک. ما معتقد هستیم که یک بانکدار یا کسی که در حوزه بانکی فعالیت می­کند باید هم اقتصاد کلان بداند، هم بانکداری، هم از فناوری­های نوین بانکی مطلع باشد و هم در حوزه پرداخت از اطلاعات و شناخت مناسبی برخوردار باشد.

 

پرونده ارز و طلا: حراج ریال

بحران ارزی و علل کاهش ارزش ریال در ایران و بررسی تجارب کشورهایی با مشکلاتی از این دست از موضوعات مورد بررسی در این پرونده است. گزارشی با عنوان «بسته­ های نارس» با نگاهی به 40 سال سیاست ها و بسته ­های ارزی  بعد از جنگ ایران و عراق تاکنون به بررسی عوامل تاثیر گذار بر نرخ دلار پرداخته است.

«سونامی نقدینگی» عنوان گزارش دیگری در این پرونده است که بحران ارزی در جنوب شرقی آسیا را که از سال ۱۹۹۷ آغاز و به سرعت کل کشورهای این منطقه را درگیر کرد، مورد بررسی قرار داده است. تجارب کشورهایی با بحران ارزی که شامل ترکیه، مکزیک و تایلند می­باشد و تاثیرات نرخ ارز بر تجارت فرآوری آن­ها با عنوان «آشوب ناترازی تجاری» از دیگر گزارش­های خواندنی در این پرونده است. همچنین در این پرونده گزارشی با عنوان «عصر پول‌مرگی» از بحران­های ارزی در زیمباوه، ونزوئلا و آلبانی به عنوان ابر تورم­های تاریخ جهان و  توطئه پانزی در آلبانی پرده برداری کرده است.

 

پرونده اقتصاد کوپنی: ۴۰ سال بعد باز جیره ­بندی زندگی

در این پرونده گفتگوی خواندنی با حبیب الله محمدی رییس اسبق تهاتر بانک مرکزی آورده شده که به روش­های مقابله با بحران ارز و جلوگیری از قحطی در دوران جنگ با به کارگیری از نظام کوپنی پرداخته است. همچنین گزارش ­هایی با عناوین «فراکوپونیزم » با تاکید بر تغییر در الگوی مصرف و «تورم ۱۰۰۰ درصدی» با پیش بینی قیمت ارز و سناریوهای پیش روی دولت و «سفر به صفرها» با بررسی تجارب کشور آرژانتین برای خروج از بحران در این پرونده آمده که بسیار خواندنی است.

 

پرونده بانکداری کلان: آس­های بی ارزش

دراین پرونده گفتگوها و گزارشاتی با محوریت حاکمیت شرکتی و اصول و قواعد آن از منظر FATF و کمیته بال آمده است. همچنین گزارشی پیرامون این موضوع با بررسی حاکمیت شرکتی در کشورهای دیگر و تجارب آ­ن­ها در این خصوص تحت عنوان «اهداف مالی با چتر اجتماع» آورده شده است. «معمای جابه­جایی گسترده مدیران» که از یک دهه تغییر در مدیرعاملان نظام بانکی ایران پرده برداشته، از گزارش­های خواندنی در این پرونده است.

پرونده مشاوره: بازی باز­ها

در این پرونده میز سخنی در خصوص «بانکداری باز» به معنای سهولت اخذ انواع خدمات توافق شده صنعت بانکی با امیر رضا لیلازی عضو هیات مدیره شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی و علی اژدری مشاور ارشد مدیر عامل شرکت شقایق برگزار شده است.  «فرصت­ های جهانی بانکداری باز» با مروری بر بانک­های اروپایی و تجارب آن­ها در زمینه­ی ایجاد امنیت داده­ها در قالب گزارشی در این پرونده آمده است. گزارشی با عنوان «فرو ریزی دیوارهای بانک» با تاکید بر بانکداری باز در بخش­های درون بانکی و برون بانکی از مطالب خواندنی در این پرونده است. همچنین گزارشی با عنوان «سه اصل حاکمیت خوب » با معرفی اصول حاکمیت بانک­های مرکزی درادامه­ی تکمیل این پرونده آورده شده است.

 

پرونده فناوری بانکی: اتصال به نقطه صفر

موضوع مورد بررسی در این پرونده معرفی جایگزین­هایی برای سوییفت جهت نقل و انتقالات پولی در عرصه بین المللی است. در این خصوص گزارشی با عنوان ـسامانه­ های بی سامان»  به بررسی روش­های موجود در نظام حواله­ای و جایگزین­ های سوییفت در ایران در دوران تحریم سال­های ۸۹ تا ۹۲ و میزان فعالیت سوییفت در ایران پرداخته است. همچنین گفتگویی با محمد بیگدلی مدیر عامل بانک ملت در خصوص پیاده سازی نسل سوم بانکداری یعنی بانکداری دیجیتال آمده که از جمله گفتگوهای جذاب در این پرونده است.

پرونده پرداخت: جای خالی ژنرال­ها

پست مدرنیزه شدن فیننتک­ها و تغییر در حوزه­­ی فعالیتی آن­ها و به کارگیری آنان در صنایع مختلف به ویژه صنعت بانک و بیمه از جمله گزارش­های خواندنی در این شماره است. همچنین گزارشی با عنوان «دنیا در تسخیر فینتک­ها» در این پرونده آمده که درخصوص روندهای پرداخت در سال ۲۰۱۸ با تاکید بر بلاکچین اطلاعاتی را  در این زمینه ارایه کرده است.

حامیان این شماره

در این شماره بانک ملت،بانک سرمایه، شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت فرادیس البرز، شرکت صنایع یاس  ارغوانی، شرکت تاپ ، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان و شرکت سیمیا گران از ماهنامه بانکداری آینده حمایت کردند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  ⁄  15  =