بحران ارزی از آسیا تا آمریکای لاتین

مسری شدن بیماری رکورد؛

بحران ارزی در جهان به یک بیماری مسری تبدیل شده و از منطقه آسیا تا آمریکای لاتین بسیاری از کشورها درگیر آن شده اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سقوط ارزش پزو آرژانتین و لیر ترکیه ترس مسری بودن بحران ارزی را در جهان ایجاد کرده و تشدید تنش های تجاری میان آمریکا و چین به این موضوع دامن زده؛ از طرفی هم دارایی بازاراهای نوظهور هم با ضرر ماهانه روبرو است.

شاخص ارزی بازارهای نوظهور در ماه گذشته میلادی 2.2 درصد روند نزولی به خود گرفت و برای پنجمین ماه متوالی سیر کاهشی را تجربه کرد که طولانی ترین زمان از سپتامبر 2015 میلادی به بعد محسوب می شود.

همچنین پول آفریقای جنوبی هم در ماه اوت بدترین عملکرد خود را تجربه کرد و یک رکورد نزولی از خو به جای گذاشت. در منطقه آسیا، روپیه اندونزی به پایین ترین سطح خود از سال 1998 میلادی به بعد رسید؛ ضمن اینکه روپیه هند هم بزرگترین سیر کاهشی خود را در سه سال اخیر تجربه کرد.

بر همین اساس، از جمله دلایل کاهش ارزش ارزها به ویژه در بازاراهای نوظهور به جنگ تجاری جهانی، تحریم های آمریکا و بلاتکلیفی های عمیق سیاسی در برخی از کشورها مانند برزیل است. بر پایه این گزارش، برخی از کارشناسان اقتصادی معتقد هستند آندسته از کشورهایی که کسری بودجه و کسری درتراز حساب جاری خود دارند باید نسبت به این پدیده اقدامات لازم را اتخاذ کنند و از طرفی هم بالاگرفتن یک جنگ تجاری تمام عیار می تواند منجر به خروج سرمایه از کشورهایی که با بحران ارزی دست و پنجه نرم می کنند منجر شود.

 

منبع: ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

68  +    =  77