آیا ارزان‌فروشی ارز صحیح است؟

رییس هیات موسس کانون صرافان گفت: وظیفه ذاتی بانک‌های مرکزی متعادل نگه داشتن و واقعی نگه داشتن نرخ‌ها و جلوگیری از نوسانات است، نه پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ‌ها که این کار در درازمدت و حتی میان‌مدت نه عملی است و نه حتی به مصلحت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اصغر سمیعی‌زفرقندی درباره این موضوع که آیا ارزان‌فروشی ارز صحیح است؟ اظهار داشت: وقتی بخواهند موشکی را به هوا بفرستند، مقادیری انرژی در آن ذخیره و فشرده می‌کنند. آنگاه در لحظه‌ای که صلاح بدانند، با ایجاد یک جرقه موشک را به هوا پرتاب می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه در مورد نرخ ارز هم در کشور ما اغلب همین گونه عمل می‌شده است، یعنی وقتی در دوره‌هایی به ناگهان جهش‌های دو تا سه برابری نرخ ارز را شاهد هستیم، اگر به سابقه نگاه کنیم، مشاهده می‌کنیم که نرخ برای مدتی تقریبا ثابت نگاه داشته شده و فنر قیمت‌ها فشرده شده و انرژی حاصل از تفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی تخلیه نشده و نرخ ارز تعدیل نشده و در اثر تراکم انرژی و جمع شدن فنر با یک جرقه که گاهی از داخل و گاهی هم از خارج از کشور زده می‌شود، به ناگهان بازار‌های کشور به تلاطم می‌افتد و با دو یا سه برابر شدن قیمت‌ها روبرو می‌شویم.

رییس هیات موسس کانون صرافان تصریح کرد: ممکن است این سیاست از جانب دوستان انجام شده باشد و حتی با هدف خیرخواهانه و البته گاهی هم  دشمنان در این جهت همراهی کرده اند و البته با هدفی خرابکارانه و توطئه‌گرانه، ولی به هرحال نتیجه کار یکی است و آن هم جمع شدن فنر و ذخیره شدن انرژی که  منتظر جرقه‌ای است که باعث رها شدن موشک و اصطلاحا در رفتن فنر می‌شود.

سمیعی عنوان کرد: اگر یک جستجو در صفحات مجازی باعنوان «صرافان اربعه» داشته باشید، متوجه می‌شوید حقیر سال‌ها پیش راجع به این مطلب هشدار داده بودم و البته بارها و بارها و هم‌اکنون هم عرض می‌کنم هر یک دلاری که پایین‌تر از نرخ واقعی به هر بهانه و عنوان فروخته شود، یعنی جمع شدن فنر، چه به سازندگان لوازم یدکی اتومبیل، یا حتی به مصارف عمومی‌تر یا با نرخ‌های تحت عنوان ثانویه و غیره و یا با تزریق‌های موردی سعی در نگه داشتن نرخ‌ها شود. این‌ها باعث می‌شود که فنر فشرده‌تر شده و بعد به بهانه‌هایی نظیر شروع تحریم‌ها و غیره جرقه زده شود/

وی متذکر شد: همواره گفته‌ام وظیفه ذاتی بانک‌های مرکزی متعادل نگه داشتن و واقعی نگه داشتن نرخ‌ها و جلوگیری از نوسانات و تلاطمات است،  نه پایین نگه داشتن مصنوعی که این کار در دراز مدت و حتی میان مدت عملی نیست.

رییس هیات موسس کانون صرافان ادامه داد: شما مشاهده کنید ظرف یک ماه گذشته قیمت‌ها هم 9500  و هم 11500 را دیده‌اند و با هر دو قیمت معاملاتی انجام شده، هر کدام این قیمت‌ها اگر واقعی بوده و یا به قیمت واقعی نزدیک بوده، پس چرا اجازه داده شده قیمت دیگر در بازار مطرح شود ؟

سمیعی گفت: این‌جاست که مشخص می‌شود نهاد قدرتمند پولی کشور وظیفه اصلی خود را که حفظ تعادل و ثبات در قیمت‌ها و جلو گیری از نوسانات و تلاطمات است را به درستی به انجام نرسانده است. در حالی که اگر قیمت ارز مثلا 9000 تومان است، چرا باید اجازه داده شود به مرز 12000 برسد و اگر به 12000 رسید و آن قیمت نزدیک به واقعیت است، چرا باید گذاشت بعد از این‌که با این افزایش ضربه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی‌اش را به جامعه زد، باز دو باره عقب‌نشینی کرده و با حرکت ریزشی ضربه‌ای دیگر بزند و با کسب انرژی جدید بتواند آماده بالا رفتن مجدد و حمله‌ای دیگر شود؟

وی خاطرنشان کرد: بار دیگر عرض می‌کنم وظیفه ذاتی بانک‌های مرکزی متعادل نگه داشتن و واقعی نگه داشتن نرخ‌ها و جلوگیری از نوسانات است نه پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ‌ها که این کار در دراز مدت و حتی میان مدت نه عملی است و نه حتی به مصلحت.

 

منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  3  =