آینده صنعت پرداخت اینترنتی با تصمیمات جدید، نابودی است

کسب‌وکار برای دریافت درگاه، باید یک مجوز فعالیت اقتصادی داشته باشد اما دوباره تمام فرایندهای احراز هویت و صلاحیت را سپری کند

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کسب‌وکارهای اینترنتی در سال‌های اخیر برای دریافت درگاه پرداخت مشکلات بسیاری داشته‌اند که بزرگ‌ترین آنها، پیش‌نیازی به نام نماد اعتماد الکترونیکی بوده است. به همین دلیل هیات مقررات زدایی در وزارت امور اقتصاد و دارایی، روز چهارشنبه با برگزاری جلسه‌ای و دعوت از فعالین حوزه کسب‌وکار برای تسهیل شرایط دریافت درگاه، اقدام کرد؛ اقدامی که البته به گفته برخی از حاضرین در این جلسه، نه تنها موثر نبوده، بلکه راه‌کارهای پیشنهادی آن می‌تواند صنعت پرداخت اینترنتی کشور را با چالش‌های جدی مواجه کند.

«میلاد جهاندار»، دبیر انجمن فین‌تک ایران، در خصوص روند پیشنهادی جدید برای دریافت درگاه پرداخت می‌گوید کسب‌وکار برای دریافت درگاه، باید یک مجوز فعالیت اقتصادی داشته باشد اما دوباره تمام فرایندهای احراز هویت و صلاحیت را سپری کند:

«وقتی این مجوز دریافت شد، کسب‌وکار باید برای دریافت درگاه درخواست دهد. این درخواست مجددا از سوی مرکز توسعه تجارت که پیشتر هم متولی نماد اعتماد الکترونیکی بوده، بررسی می‌شود. در واقع همان روال قبلی دوباره باید انجام شود تا پس از رضایت این مرکز، سپس مراحل دریافت درگاه طی شود. در واقع نه‌تنها مراحل کمتر نشده، بلکه بیشتر شده و مشخصاً بررسی‌هم با سختی بیشتری همراه خواهد شد.»

او اعتقاد دارد کسب‌وکاری که می‌خواهد درگاه پرداخت دریافت کند، نباید درگیر گرفتن مجوز و نماد اعتماد باشد و این مسائل به هم ارتباطی ندارند: «کار این هیات، قرار است مقررات زدایی باشد. باید فرایند‌های پیچیده و تکراری را حذف کند. در بازار سنتی، یک کسب‌وکار مجوزی دریافت می‌کند و سپس دستگاه پوز می‌گیرد. تصور کنید یک مرحله در این میان وجود داشته باشد که دوباره مراحل احراز هویت و صلاحیت تکرار شود. این در حالیست که درگاه پرداخت اینترنتی و دستگاه پوز در اصل یک فناوری هستند و کارشان مشابه است. وقتی مجوز داریم، باید شرایط برای کسب‌وکار تسهیل شود؛ آنلاین یا آفلاین بودن کسب‌وکار نباید تفاوتی ایجاد کند.»

به گفته جهاندار فرایند الزامی بودن چک شدن توسط مرکز توسعه تجارت برای دریافت درگاه اضافی است و هیچ کارکردی ندارد. از سوی دیگر، برخی از افرادی که برای این مسئله تصمیم‌گیری می‌کنند نیز آشنایی کافی با کسب‌وکارهای اینترنتی را ندارند: «افرادی که در این جلسه حضور داشتند بهتر است دغدغه‌های بخش خصوصی را در نظر گیرند. اعتراض اولیه ما، این بود که چرا باید اطلاعات‌مان را برای دریافت درگاه چندجا ثبت کنیم. حالا به جای تصحیح این فرایندها، راه‌کارهای بدتری پیشنهاد شده است. این در حالیست که ما پیشنهادات خودمان را مکتوب ارائه داده بودیم اما به آنها هیچ اهمیتی داده نشده است. در جلسه چهارشنبه نماینده بانک مرکزی هم مخالف بود چون به نظر او نیز، این فرایند تسهیل کننده نیست.»

دبیر انجمن فین‌تک ایران در پاسخ به این پرسش که در نهایت آینده این مسئله به کدام سو خواهد رفت نیز عنوان کرد که در صورت به کارگیری روندهای سخت‌گیرانه جدید، جلوی رونق کسب‌وکارهای اینترنتی گرفته و شرایط برای آنها سخت خواهد شد:

«با این اتفاق، پرداخت اینترنتی کشور نه تنها شکوفا نمی‌شود بلکه نابود خواهد شد. با شرایط جدید، بسیاری از کسب‌وکارها قادر به ارائه خدمات نخواهند بود. این اتفاق حتی می‌تواند به نابودی برخی از سرویس‌دهنده‌های پرداخت منجر شود. این در حالیست که با تکنولوژی‌های جدید و سرویس‌دهنده‌های خارجی که وارد این حوزه خواهند شد، ریسک امنیتی برای کشور به وجود آمده و موضوع پیام‌رسان‌ها یک بار دیگر تکرار می‌شود، چون در سال‌های گذشته هم این تجربه وجود داشته است که اجازه پاگرفتن صنعت داخلی را نداده‌ایم.»

 

منبع: سرمدنیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  3