کمک به نیازمندان با تکنولوژی‌های روز

توسعه تکنولوژی‌های مدرن و نوظهور در زمینه پرداخت آنلاین و موبایلی حالا تمایل مردم به پرداخت‌‌های غیرنقدی را افزایش داده‌اند؛ آنقدر که حتی قرار است کمک‌های خیریه و انسان‌دوستانه هم از طریق تکنولوژی‌های جدید و به‌صورت غیرنقدی انجام شود. در واقع گسترش پرداخت‌های غیرنقدی کمک به افراد نیازمند و بی‌خانمان را افزایش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بنیاد خیریه Greater Change با پشتیبانی و حمایت بخش نوآوری دانشگاه آکسفورد و دانشکده تجارت آکسفورد، بارکدهای پوشیدنی را برای نیازمندان و فقرا طراحی و تولید کرده است تا به این ترتیب مردم بتوانند کمک‌هایشان را از طریق موبایل‌های هوشمندشان پرداخت کنند. «الکس مک کالین» موسس این بنیاد خیریه در این مورد گفته است که طراحی و تولید این گردن آویزهایی که مجهز به یک QR کد هستند، کمک می‌کند تا افراد بدون هیچ دردسر و با سرعت، حتی مقدار بیشتری کمک را از طریق ارزهای مجازی مانند بیت‌کوین یا پرداخت‌های موبایلی و آنلاین انجام بدهند.  مک کالین می‌گوید: «راهکاری که ارائه کرده‌ایم این امکان را به افراد می‌دهد تا تنها از طریق موبایل هوشمندشان و در چند لحظه به افراد نیازمند کمک کنند. این راهکار در اواخر سال ۲۰۱۷ برای اولین‌بار معرفی شد و در حال حاضر در منطقه آکسفورد به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود. انگیزه دیگر ما برای اجرای این طرح آن بود که افراد نیازمند بتوانند کمک‌ها را برای اهداف مالی بلند‌مدت‌شان پس‌انداز کنند، به جای آنکه مجبور باشند پول‌های نقدی را برای کارها و امور روزمره خرج کنند.»

با اجرای این طرح رهگذرانی که می‌خواهند به افراد نیازمند کمک کنند، می‌توانند با اسکن کردن QR کد مخصوص هر فرد، اطلاعات مربوط به او را خوانده و با اطمینان بیشتر و البته راحت‌تر کمک خودشان را انجام بدهند. این در حالی است که بنیاد Greater Change برای هر فرد نیازمند یک کارمند همراه اختصاص داده است تا به کمک او حسابش را مدیریت کند. این کار باعث می‌شود که این بنیاد خیریه از صرف پول‌های کمک شده به نیازمندان برای اهداف مشخص و از پیش تعیین شده آنها مانند پس‌انداز برای هزینه اجاره یا گرفتن پاسپورت جدید، مطمئن شود. افراد خیر و نیکوکار هم می‌توانند از طریق دسترسی به پروفایل فرد نیازمند در سامانه این بنیاد خیریه، اطلاعات دقیق‌تری درباره این افراد به‌دست بیاورند.

«جان اسپارکز» مدیر اجرایی بنیاد ملی حمایت از افراد بی‌خانمان و آواره Crisis، از اجرای این طرح نوآورانه استقبال کرده و می‌گوید: «این طرح افراد نیکوکار را برای کمک به نیازمندان و آوارگان تشویق کرده و در بلندمدت به کمتر شدن تعداد افراد آواره و بی‌خانمان در بریتانیا و شاید دنیا کمک قابل‌توجهی می‌کند.» افراد نیکوکار که قصد کمک به افراد نیازمند و بی‌خانمان را دارند، می‌توانند با اسکن کردن این کدهای مخصوص و از طریق هر مرورگر اینترنتی وارد سایت بنیاد Greater Change شده و اطلاعات مربوط به این افراد و شیوه کمک به آنها را مشاهده کنند. این در حالی است که بنیاد Greater Change همچنین یک اپلیکیشن ویژه را هم برای این کار طراحی و ارائه کرده است که نیکوکاران با نصب آن می‌توانند سریع‌تر و راحت‌تر به نیازمندان کمک کنند.

با اینکه این ایده نوآورانه در دنیای مدرن امروزی کار کمک‌رسانی را راحت‌تر می‌کند، اما بعضی افراد هم معتقدند که اسکن کردن افراد بی‌خانمان مانند کالاهای عرضه شده در خواربار فروشی‌ها، احساس خوشایندی نخواهد بود. یکی از این افراد در این مورد می‌گوید: «فکر می‌کنم این کار عجیبی است. مطمئن نیستم که این کار چه تفاوتی ایجاد می‌کند. این رفتار با نیازمندان درست نیست!» جالب اینکه «راسل بلک من» مدیر اجرایی نشریه معروف و شناخته شده خیابانی The Big Issue در اوایل سال جاری میلادی در پاسخ به کاهش فروش این نشریه از طرحی برای پرداخت حق اشتراک یا هزینه خرید آن به‌صورت غیرنقدی خبر داده است. او در این باره گفته است: «توسعه یک راهکار پرداخت غیرنقدی برای فروشندگان نشریه ما، اقدامی حیاتی است که به این فروشندگان کمک می‌کند تا حتی اگر به خاطر نداشتن آدرس ثابت حساب بانکی ندارند، به راحتی به هزینه‌های دریافتی دسترسی داشته باشند.»

 

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  7  =  21