ارز پتروشیمی ها کجاست؟

عضو کمیسیون بودجه مجلس:

عضو کمیسیون بودجه مجلس، توضیحاتی پیرامون عرضه ارز پتروشیمی ها ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمد حسینی درباره عدم بازگشت بخشی از ارز پتروشیمی ها به سامانه نیما، گفت: پیش از این صادرات غیرنفتی کشور از طریق شبکه های صرافی ارز مورد نیاز تولیدکنندگان را تامین می کرد؛ اما با توجه به التهابات ارزی که رخ داد مقرر شد که تمام صادرکنندگان ارزهای خود را در سامانه نیما اظهار کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با افزود: بانک مرکزی باید بتواند به مشتریان خود مشابه ارزهای نفتی پرداخت کند، اما متاسفانه با توجه به نوسانات و از آنجا که بنگاه ها خصوصی هستند و منافع برایشان اهمیت دارد، در شبکه نیما کم اظهاری و یا از اظهار خودداری کردند.

مقرر شده صرافی ها به صورت مدیریت شده بازار ثانویه را شکل دهند

وی با بیان اینکه تا به امروز ارزهای صادرات غیرنفتی به واردکنندگان در حوزه تولید اختصاص یافته است، ادامه داد: عدم تعادل و تقاضای بیشتر تولیدکنندگان به دلیل التهابات بازار سبب افزایش قیمت ارز شد، بنابراین با توجه به تصمیمات اخیر که اتخاذ شده مقرر شد که بازار ثانویه شکل بگیرد.

نماینده مردم تفرش،آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: مقرر شده صرافی ها به صورت مدیریت شده بازار ثانویه را شکل دهند و در این بازار ارزهای صادرات غیرنفتی براساس توافقاتی به تولیدکنندگان اختصاص یابد.

در این چند ماه ارزهای صادرات غیرنفتی به بازار آورده نشد

وی با بیان اینکه در این چند ماه ارزهای صادرات غیرنفتی به بازار آورده نشد، افزود: این اقدام صادرکنندگان به دلیل عدم ثبات بازار و کاهش حاشیه سود بنگاه های اقتصادی بود، لذا امیدوارم بازار ثانویه سریعتر شکل بگیرد و شاهد حرکت بسیار خوب و کاهش قیمت دلار در حد مطلوب باشیم، چراکه این بازار هنوز شکل نگرفته است.

به میزان صادرات پتروشیمی اظهار ارز صورت نگرفته است

حسینی با بیان اینکه تعدادی از پتروشیمی ها ارز خود را اظهار کرده اند، ادامه داد: به میزان صادرات پتروشیمی اظهار ارز صورت نگرفته و تعدادی از صادرکنندگان پتروشیمی می گویند که هنوز ارز به ما پرداخت نشده و برخی می گویند که هنوز در سیستم های بانکی مشکل وجود دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: برخی می گویند که ارز را در حساب های خودمان گذاشته ایم تا خریدهای خودمان انجام دهیم که همه این موارد بر این موضوع دلالت می کند که حاشیه سود را برای بنگاه های خود در نظر می گیرند، البته امیدوارم با تشکیل بازار ثانویه این روند سریعتر انجام شود.

 

منبع: خانه ملت 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×  1  =