حال لیر ترکیه نامساعد است

واحد پول ترکیه که روز گذشته به کم‌ارزش‌ترین سطح تاریخی خود در برابر دلار و یورو رسیده بود، امروز ۰.۱ درصد افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در معاملات امروز هر دلار به 0.1011 درصد کاهش به  5.2287 لیر رسید. لیر ترکیه در معاملات روز گذشته سقوط بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده بود.

به گفته رویترز، سقوط لیر ترکیه که با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه دو وزیر ترک وارد فاز تازه‌ای شده بود، با اعلام خبری مبنی بر منع دسترسی ترکیه به بازار صادرات آمریکا که می‌تواند به کاهش 1.7 میلیارد دلاری درآمد این کشور منجر شود، تشدید شد؛ به‌گونه‌ای که هر دلار در مبادلات دیروز ترکیه به 5.4250 لیر نیز رسید.

ریزش روز گذشته ارزش پول ترکیه در 10 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. بانک مرکزی ترکیه برای جلوگیری از این روند وارد عمل شده است، هرچند که به نظر می‌رسد شانس آن برای موفقیت در احیای ارزی که در برابر یورو نیز افت زیادی داشته است، اندک باشد.

پر همرلند- استراتژیست بازار در موسسه "سب" گفت: باید اقدامات بیش‌تری برای حمایت از لیر انجام دهند اما به نظرم این روند فعلا ادامه خواهد داشت. 

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده است با تغییر در قوانین بانکی خود، 2.2 میلیارد دلار نقدینگی به بازار تزریق می‌کند و احتمال دارد در نشست بعدی خود در سیزدهم ماه سپتامبر تدابیر جدیدی اتخاذ کند. آمریکا وزرای دارایی و کشور ترکیه را به دلیل نقش آن‌ها در بازداشت یک کشیش آمریکا تحریم کرده است.

 

منبع: ایسنا 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  5