دلایل افزایش تقاضای فیزیکی ارز

یک کارشناس اقتصادی معتقد است: در مباحث اقتصادی رفتارها و تصمیمات دستوری جوابگو نیست و اگر بازار یا به عبارتی عرضه و تقاضا مبنا قرار بگیرد، زمینه‌های رانت و فساد از بین خواهد رفت

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کمیل طیبی درباره آینده اقتصاد ایران با توجه به فشارها و تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان، گفت: با در نظر گرفتن روند عرضه و تقضا در بازار، نوسانات نرخ ارز و تغییر هر روزه شاخصه‌های اقتصادی، در می یابیم که تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران بی تاثیر نیست. یکی از عوامل اثرگذار در وضعیت کنونی و همچنین نوسان متغیرهای اقتصادی، تحریم‌ها است.

وی افزود: مجاری منابع ارزی هر روز کاهش می‌یابد و در حال حاضر به دلیل عدم اعتماد به ریال، ناپایدار بودن وضعیت بازار و مولفه‌های اقتصادی، تقاضای فیزیکی در بازار افزایش یافته و این موضوع باعث تشدید بحران شده است.

طیبی با اشاره بازه زمانی تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران و تولیدات داخلی، گفت: تاثیر تحریم‌های اقتصادی بر مقوله تولید بر اساس افزایش هزینه‌های تولید است؛ هنگامی که هزینه – فرصت در بحث تولید کالا افزایش یابد، طبیعی است که توجیه اقتصادی برای یک صنعتگر یا تولیدکننده وجود ندارد. بنابراین در یک دوره میان مدت پس از شروع تحریم‌ها، بخش تولید در حالت رکود تورمی قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که تغییر تیم اقتصادی دولت تا چه میزان می‌تواند بر بهبود و ترمیم وضعیت اقتصادی ایران موثر باشد، گفت: هر تغییری که منجر به اخذ تصمیم گیری‌ها و سیاست گذاری‌های جدید شود، بدون شک بی‌تاثیر نخواهد بود. معتقدم تغییراتی که در تیم اقتصادی دولت انجام شده، در کوتاه مدت تا حدودی جلوی نوسانات را می‌گیرد.

این کارشناس اقتصادی در مورد راهکارها و برنامه‌هایی که دولت می‌تواند برای خروج از بحران ارائه دهد، گفت: شاید در وهله‌ اول، ایجاد چند شوک مثبت در برخی از حوزه‌ها شروع خوبی باشد. معتقدم توصیه‌های سنتی بسیار تاثیر گذار است؛ باید به گونه‌ای عمل شود که اقتصاد به سمت مبنای خود یعنی "تکیه بر نیروهای بازار" هدایت شود.

طیبی تصریح کرد: نکته دیگری که در وضعیت کنونی بسیار اهمیت دارد، ضرورت وجود یک راهبرد واحد در تمام مجموعه نظام است. این راهبرد واحد می‌تواند در قالب حمایت از ریال و مبنا قرار گرفتن بازار شکل بگیرد.

 

منبع: ایبنا 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  8  =  14