دلار اصلی ترین ذخیره ارزی بانک‌های مرکزی جهان

آمار صندوق بین المللی پول نشان داد بانک‌های مرکزی سراسر جهان همچنان دلار را به عنوان اصلی‌ترین ذخیره ارزی در سه ماهه سوم سال جاری نگه داشتند در حالیکه همزمان دارایی‌های یوروی بحران زده را سبک‌تر کردند.

به گزارش وال استریت ژورنال، آمارهای سه ماهه این نهاد جهانی نشان داد کل دارایی ذخایر ارزی از 10.08 تریلیون دلار در پایان نیمه اول 2011 به 10.17 تریلیون دلار در پایان سه ماهه سوم سال جاری افزایش یافت. ارز آمریکا در طی این مدت 3.36 تریلیون دلار از ذخایر ارزی خارجی اختصاصی را تشکیل داد که دو درصد بیشتر از سه ماهه قبلی بود و 61.7 درصد از مجموع ذخایر اختصاصی محسوب شد. سهم دلار از مجموع ذخایر به صورت سال به سال، 7.5 درصد از سه ماهه سوم سال 2010 افزایش داشت.

کاهش میزان دارایی‌های یورو نیز با اوج بحران بدهی اروپا مصادف شد. آمارهای صندوق بین المللی پول نشان داد بانک‌های مرکزی دارایی‌های یوروی ذخایر اختصاصی خود را از 1.45 تریلیون دلار در سه ماهه دوم به 1.4 تریلیون دلار در سه ماهه سوم کاهش دادند.

آمارهای صندوق بین المللی پول به دو قسمت تقسیم شده اند؛ ذخایری که اختصاصی هستند و از سوی کشورهای عضو این نهاد اعلام می‌شوند و ذخایر غیراختصاصی که متعلق به کشورهای غیرعضو صندوق هستند یا کشورهای دارنده آن مانند چین ترجیح می دهند میزان ذخایرشان را به صورت عمومی اعلام نکنند. ذخایر اختصاصی در طی سه ماهه سوم اندکی کاهش یافت اما میزان ذخایر غیراختصاصی به میزان 2.5 درصد رشد کرد.

با وجود ناترازی مالی آمریکا که موجب شده بزرگ‌ترین اقتصاد جهان رتبه اعتبار مالی بالای خود را از دست بدهد، نبود جایگزین‌های مناسب موجب شده دلار همچنان ارز ذخیره منتخب بانک‌های مرکزی جهان باقی بماند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

22  +    =  28