هشدار وزیر صنعت و تجارت نسبت به عواقب ارز چند نرخی

وزیر صنعت ، معدن و تجارت خواستار تک نرخی شدن ارز در بازار شد و گفت: نظام چند نرخی که هم اکنون در بازار اعمال می شود، تبعات منفی به دنبال خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مهر، مهدی غضنفری امروز در همایش بررسی روند پیشرفت مصوبات اخیر دولت در پیشگیری از مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: رسیدگی به بحث قاچاق پس از ادغام وزارت بازرگانی و صنعت و معدن برایمان اهمیت بسیاری یافته است واین پدیده باید به درستی مدیریت شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این وزارتخانه از ناحیه پدیده قاچاق در بحث تولید و توزیع آسیبهای جدی را می‌بیند گفت: با ورود کالاهای غیر ایرانی، تولید کنندگان آسیب جدی می بینند. در عین حال ذینفع دوم ما یعنی مصرف کنندگان خواستار رعایت حقوق خود هستند.

وی قاچاق را پدیده ای پیچیده و چند وجهی دانست و افزود: عوامل اجتماعی بر پدیده قاچاق موثر است از جمله این پدیده های اجتماعی نرخ بیکاری به‌ویژه در مرزها است که باعث افزایش قاچاق در این مناطق می شود.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با انتقاد از نظام چند نرخی ارز که در حال حاضر در بازار حاکم شده است، گفت: ارز در حال حاضر دچار مشکلاتی چند نرخی شده است که امیدواریم بانک مرکزی هر چه سریعتر سیستم تک نرخی را که قبلا در بازار حاکم بود را فعال کند، چون اگر غیر از این باشد تبعات بسیاری را برای ما به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در شرایطی که باید منابع ارزیمان را مدیریت کنیم، بخشی از ارز کشور خارج می شود و همین امر دست دولت را برای مدیریت ارزی می بندد، زیرا باعث کمبود ارز در بازار شده و دولت مجبور می شود که ارز بیشتری را وارد بازار کند.

غضنفری در بخش دیگری از سخنان خود به آثار ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی که در بحث تعرفه ها اعمال می شود، اشاره و تصریح کرد: بحث مجوزها بیشترین سختی در کار تجارت و بروکراسی تجاری را به همراه داست و باعث سختی کارها می‌شود، در عین حال باعث می شود که کسانی که به دنبال اخذ مجوزها هستند به سراغ راههای غیر رسمی بروند.

وی گفت: معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری مسئول حذف مجوزها است؛ بنابراین امیدوارم که این معاونت هر چه زودتر در این بحث اقدام کرده تا فضای کسب و کار آسان تر شود.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت: بر اساس برآوردهای سازمان بین المللی کار، هر یک میلیارد دلار قاچاق ارز باعث از بین رفتن 100 هزار شغل می شود. به گفته وی از سال 84 تا نیمه اول سال جاری اصناف 4 هزار مورد بازرسی در زمینه قاچاق انجام داده اند که منجر به کشف 510 میلیارد ریال قاچاق شده است.

وی از اجرایی شدن کد رهگیری خبر داد و گفت: کد دو بعدی نیز اجرایی می شود و مبارزه در سطح عرضه انجام خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

25  −    =  18