برآورد ۳۵تا ۴۰هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور

در برخی از فعالیت‌‌ها فرار مالیاتی وجود دارد

سرپرست معاونت پژوهش و برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل سازمان امور مالیاتی گفت: هم در بخش اشخاص حقوقی و هم مشاغل و هم در برخی از فعالیت‌های ثبت نشده یا کارت بازرگانی، فرار مالیاتی وجود دارد که برآورد می‌شود ۳۵ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی اتفاق بیفتد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، احمد زمانی در جمع خبرنگاران افزود: البته طی چند سال گذشته بخشی از آن از طریق کنترل کارت‌های بازرگانی و کنترل شرکت‌های سوری و اطلاعاتی که از شرکت‌های سوری به دست آمده، کنترل شده و بر همین اساس نسبت فرار مالیاتی نسبت به پرداخت کم است.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا،وی با اشاره به وضعیت هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی در کشور اظهار کرد: سه درصد از مالیات بر ارزش‌افزوده به شهرداری‌ها و به وزارت کشور به صورت متمرکز و غیرمتمرکز پرداخت می‌شود و یک درصد نیز صرف طرح تحول سلامت می‌شود.

این مسئول ادامه داد: سال قبل 18 هزار میلیارد تومان به شهرداری‌ها و 4 هزار و 300 میلیارد تومان به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخت شده که بخش قابل توجهی صرف امور عمرانی می‌شود. در حال حاضر سهم هزینه‌های جاری و حقوق کارکنان بالاتر از سهم هزینه‌های عمرانی است و وقتی که درآمدهای دولت کم می‌شود به لحاظ محدودیت منابع باید از هزینه عمرانی کسر کرد، چون نمی‌توانیم حقوق کارمندان یا هزینه‌های انرژی را پرداخت نکرد و هرچه بودجه کم بیاید از هزینه‌های بودجه عمرانی کسر کرده و اینجا است که نقش مالیات در تحقق بودجه به صورت چشم‌گیری دیده می‌شود.

زمانی با اشاره به دو کارکرد توزیع درآمدی مالیات، خاطرنشان کرد: یکی از این کارکردها، کارکرد توزیع درآمد و دیگری بازتوزیع درآمد است و کارکرد توزیع درآمد زمانی است که ما می‌گوییم، کسی که فعالیت اقتصادی کرده درآمد دارد؛ کسی که درآمد بیشتری دارد؛ پس باید مالیات بیشتری بپردازد، در واقع یک توزیع درآمد در آنجا انجام می‌شود و میزان درآمد به اصطلاح قابل تصرف اشخاص پس از کسر مالیات نسبت به قبل آن تفاوت دارد.

سرپرست معاونت پژوهش، برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل سازمان امور مالیاتی، یادآور شد: اثر بازتوزیع این است که دولت پول و درآمد خود را صرف هزینه‌هایی می‌کند که ممکن است موضوع یارانه باشد که این قسمت بخش اعظمی را در همین مرحله بازتوزیع را شامل می‌شود یا مثلا کارمندی که در یک منطقه بد آب و هوا است از بازتوزیع استفاده کرده است.

وی با بیان اینکه بحث ممنوع‌الخروجی یکی از ابزارهایی است که وجود دارد، تصریح کرد: در رابطه با پرونده یکی از فوتبالیست‌هایی که در حال حاضر در قید حیات نیستند نیز موضوع رسیدگی به پرونده در زمان حیات تشکیل شده و بدهی مسجل شده و ممنوع‌الخروجی قطعا محقق شده است ولی چون کسی دنبال پرداخت نرفته است ابلاغ آن به این زمان محول شده است. تا زمانی که پرداخت مالیات صورت نگیرد؛ نمی‌توان ممنوع‌الخروجی را لغو کرد باید تکلیف مالیاتی روشن شود تا پرونده از حالت ممنوع‌الخروجی به حالت عادی برگردد.

 احمد زمانی همچنین در آیین رونمایی از فیلم داستانی مالیاتی با عنوان «فردا روز دیگری‌ست» و رونمایی از کتاب اطلاع‌رسانی مرکز مردمی ۱۵۲۶ و سرود مالیات، اظهار کرد: مودیان بخش خصوصی طرف‌حساب اصلی این سازمان هستند و وظیفه اصلی این سازمان، وصول مالیات حقه است که باید بر اساس عدالت و حق باشد و اگر این مهم به روش حقه انجام نشود این سازمان رسالت خود را به درستی انجام نداده است. تلاش مجموعه سازمان برای دست‌یابی به مجموعه سیاست‌ها و قوانین و مقررات و زیرساخت برای جمع‌آوری مالیات حقه است.

وی با اشاره به جلساتی که در استان زنجان داشته است، افزود: در استان فضای مناسبی برای حمایت از اداره‌کل امور مالیاتی وجود دارد که این مهم سرمایه بزرگی برای سازمان و فرصت مغتنمی برای این اداره‌کل است. حتی در این استان حمایت از اداره‌کل امور مالیاتی بیش از خود سازمان است و اعضای ستاد درآمد استان و دستگاه‌های تابعه سازمان امور مالیاتی نیز همکاری بسیار خوبی با این اداره‌کل دارند.

زمانی با بیان اینکه این سازمان مجری وصول مالیات است، خاطرنشان کرد: البته این امر بدون همکاری دستگاه‌ها امکان‌پذیر نیست و نیز این سازمان در بخش‌های مطالعاتی و پژوهشی به دولت‌ها برای سیاست‌گذاری کمک می‌کند اما سیاست‌گذار نیست.  تا چند سال قبل وضعیت ادارات‌کل در قالب پرسش‌نامه‌هایی به عنوان نظرسنجی از ارباب‌رجوع بررسی می‌شد که رضایت‌بخش نبود اما امروز برنامه جدیدی در دست اقدام است و مرکزی خارج از سازمان عملکرد ادارات را ارزیابی می‌کند.

سرپرست معاونت پژوهش و برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل سازمان امور مالیاتی با تاکید بر برخورداری ادارات‌کل امور مالیاتی از سرمایه انسانی، یادآور شد: آنچه که در بحث نیروی انسانی مهم است، برخورداری سازمان‌ها از نیروی انسانی با اعتماد به نفس است که سازمان را کارآمد می‌کند.

زمانی با بیان اینکه به دنبال کتمان مواردی از قبیل فرار مالیاتی در سیستم مالیات نیستیم، به بحث فرار مالیاتی نیز اشاره کرد و گفت: امام جمعه زنجان این موارد را مصداق لقمه حرام دانستند و این سازمان به دنبال وصول مالیات حقه و صرف آن برای کارهای حلال است که در این زمینه فرهنگ‌سازی و سلامت اخلاق همکاران بسیار مورد توجه است.  هدف از اجرای طرح جامع مالیاتی، تسهیل و تسریع در انجام امور و ارائه خدمات به مودیان است. نهایتا با اجرای طرح جامع مالیاتی روش سنتی جای خود را به روش الکترونیکی خواهد داد که در آن مراحل پرونده‌های مالیاتی از ابلاغ تا پرداخت مالیات، به‌صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

وی عنوان کرد: کاهش هزینه وصول مالیات، افزایش رضایت مشتری، کاهش فرار مالیاتی، افزایش درآمدهای مالیاتی از جمله دستاوردهای پس از اجرای این طرح است، اما برای رسیدن به یک سیستم مالیاتی که بتواند ضمن وصول تمام درآمدهای مالیاتی دولت، رضایت همه صاحبان منافع سازمان را تامین کند، مستلزم داشتن یک رویکرد سیستمی در برخورد با مسائل و مشکلات مالیاتی است.

در ادامه این جلسه، مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان نیز اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی در چند سال اخیر با چالش کارت‌های بازرگانی مواجه بود که عده‌ای با پرداخت مبلغ ناچیز به افراد بی‌بضاعت از این کارت‌ها سوء استفاده می‌کردند که با همکاری صدا و سیما بر آن شدیم که در این زمینه اطلاع‌رسانی کنیم.

میرحیدر رضوی ادامه داد: سامانه ۱۵۲۶ پل ارتباطی مردم و این سازمان است و با توجه به انبوه سئوالاتی که این سامانه با آن مواجه بود، سئوالات با تکرار بالا در این کتابچه به چاپ رسیده است.

سعید توتونچی ملکی، مدیرکل برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل سازمان امور مالیاتی در آیین رونمایی از فیلم داستانی مالیاتی با عنوان «فردا روز دیگری‌ست» و رونمایی از کتاب اطلاع‌رسانی مرکز مردمی ۱۵۲۶ و سرود مالیات، اظهار کرد: از وقتی تحریم‌ها اعمال شد، سازمان امور مالیاتی به عنوان تامین کننده منابع دولت نقش خود را ایفا کرد و این نقش با شرایط خاص کشور که همزمان با شرایط کشور بود، همراه شد.

این مسئول ادامه داد: اجرای طرح جامع امور مالیاتی برای گذر از یک سازمان سنتی برای رسیدن به یک سازمان مدرن است و در شرایط موجود، نگاه به سازمان جدی است که بتواند در این شرایط حساس، بخشی از بودجه کشور را تسهیل کند که نمونه آن لایحه بودجه امسال کشور بود و سیاست‌مداران به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راه تامین منابع دولت منابع مالیاتی است.  سازمان امور مالیاتی نقش محوری در اقتصاد کشور دارد و آنچه مسلم است در استان زنجان نیز همراهی خوبی از سوی مجموعه استانی با اداره مالیاتی وجود دارد و تعامل به شکلی است که این ماموریت به خوبی پیش رفته است.

توتونچی‌ ملکی خاطرنشان کرد: ۱۱۴ هزار میلیارد تومان تعهد سازمان امور مالیاتی برای بودجه عمومی است که این میزان در واقع یک‌سوم منابع بودجه عمومی کشور را شامل می‌شود که این امر با کار و تعامل حرفه‌ای با ذی‌نفعان این امر قابل تحقق است و سیر تغییر و تحولات در سنوات گذشته نشان‌دهنده میسر بودن این امر دارد.

مدیرکل دفتر پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه درآمد مهم است اما همه چیز سازمان نیست، یادآور شد: هر چند ما به هر استانی سهمی تعیین کرده و انتظار برآورده شدن آن را داریم، اما انتظار مهم‌تر ما ایجاد اعتماد بین مودیان است، چرا که امروز با اتکا به رفتار حرفه‌ای و با استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌توان از اطلاعات استفاده کرد.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  1  =