درج نماد گواهی صادراتی دلار و یورو در بورس

فعلا معامله‌ای انجام نمی‌شود

با اینکه نماد گواهی صادراتی دلار و گواهی صادراتی یورو برای اولین‌بار در بورس اوراق بهادار تهران درج شده است، فعلا معاملاتی روی آن صورت نمی‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در نیمه دوم فروردین‌ماه بود که اسحاق جهانگیری – معاون اول رئیس جمهوری – اعلام کرد که دلار تک‌نرخی شده و تنها به قیمت 4200 تومان در بازار معامله خواهد شد. در عین حال تاکید کرد که هر معامله‌ای با دلار غیر از 4200 تومان قاچاق به حساب می‌آید.

اما بعد از تنها چند روز ثبات نسبی در بازار ارز شاهد افزایش قیمت دلار در بازارهای غیررسمی ایران بودیم. این موضوع سبب شد بازارهای مالی و غیرمالی ایران تحت تاثیر قرار بگیرد و رکود بر بازار ایران سایه بیفکند، اما چندی پیش بعد از التهابات در بازار غیررسمی ارز مسعود کرباسیان – وزیر اقتصاد – اعلام کرد صادرکنندگان ملزم نیستند ارز خود را به بانک‌ها بفروشند بلکه می‌تواند اظهارنامه صادراتی خود را در بورس عرضه کنند.

پس از گذشت پنج روز امروز گواهی صادراتی دلار با نماد گواهی 2 و گواهی صادراتی یورو با نماد یصیورو در تابلوی ارزی بورس تهران درج نماد شد اما فعلا داد و ستدی در این نماد ها رخ نمی دهد. قرار بر این است که صادرکنندگان دلاری که به دست می‌آورند را از طریق بورس مورد معامله قرار دهند به این صورت که بانک مرکزی به صادرکننده یک برگ قابل معامله در بورس می‌دهد و واردکنندگان می‌توانند با توجه به عرضه و تقاضا در بورس و قیمت دلار و یورو در بازار آزاد به داد و ستد این ارزها بپردازد.

گفته شده که پتروشیمی‌ها، فولادی، سنگ‌آهنی‌ها و پالایشی‌ها از این مستثنی هستند و باقی صنایع که حدود 20 درصد کل صنعت می‌شوند از این اوراق ارزی در بورس تهران می‌توانند استفاده کنند، اما دیگران باید از طریق سامانه نیما برای کارهای ارزی اقدام کنند.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

79  +    =  89