تصمیم‌ها درباره ارز و سکه با واقعیت موجود همخوانی داشته باشد

یک کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید مادامی که عرضه و تقاضا با تصمیم‌ها و تئوری‌های پشت میز فاصله دارد، تلاطم‌ بازار نیز ادامه خواهد داشت و این موضوع بر بازار سهام تاثیر بسزایی می‌گذارد. او همچنین معتقد است اگر از اول مشخص بود که گواهی‌های سپرده سکه‌های پیش فروش قرار است در بورس معامله شود، روند افزایش قیمت سکه امروز به این حد نمی‌رسید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، فردین آقابزرگی درباره معامله گواهی صادراتی ارز در بورس، گفت: با فراز و نشیب‌هایی که درباره نحوه کنترل ارز وجود داشت، درنهایت مسوولان به این نتیجه رسیدند که بازار ثانویه‌ای را برای معاملات اظهارنامه‌های صادراتی تشکیل دهند و حتی طبقه‌بندی اولویت کالاهایی که مشمول دریافت ارز دولتی می‌شدند را در معرض دید فعالان بازار  قرار دهند.

وی ادامه داد: مادامی که عرضه و تقاضا با تصمیم‌ها و تئوری‌های پشت میز فاصله دارد، تلاطم‌هایی هم در بازار وجود دارد. از طرفی عدم ثبات در تصمیم‌گیری خود آفاتی در اقتصاد است و موجب بی‌ثباتی در بازار می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نوسانات بازار سهام طی سه ماه گذشته تاکنون، گفت: تصمیمهای مسوولان در این نوسان‌ها تاثیرگذار بوده، تصمیمات پولی، مالی و کنترل نرخ ارز و سکه نیز جزو آن تصمیم‌هاست که در وضعیت بازار سهام نقش دارد.

آقابزرگی با اشاره به طرح پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی، اظهار کرد: در ابتدای شروع این طرح صحبتی در مورد مکانیزمی که این سکه‌ها بازار ثانویه داشته باشند، وجود نداشت و قرار نبود گواهی سپرده آن سکه‌های پیش فروش در بورس مورد معامله قرار گیرد، در صورتی که اگر از اول این موضوع پیش‌بینی شده بود، روند افزایش قیمت سکه امروز به این حد نمی‌رسید و این موضوع منتهی به این نمی‌شد که در بازار آتی سکه تنها پوزیشن فروش داشته باشیم و خرید صفر شود.

وی تاکید کرد: از دیدگاه من باید اختلاف بین وضع موجود و اتاق فکری که این تصمیمات را نهایی می‌کند، به حداقل برسد تا تصمیمه‌ای گرفته شده برمبنای واقعیت باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این‌که به نظر شما نرخ پایه برای ارزهای صادراتی در بورس چقدر است، اظهار کرد: زمانی  در سال ۱۳۷۶- ۱۳۷۵ واریزنامه‌های صادراتی در بورس وجود داشت، بعد از گذشت یک مدت کوتاه تبدیل به نوعی مذاکره و توافق بین صادرکننده و واردکننده شده و قیمت به صورت توافقی بین این دو تعیین شد. اگر بنا را بر این بگذاریم که عرضه و تقاضا عامل کشف قیمت است نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که قیمت ارزهای صادراتی چقدر خواهد بود.

آقابزرگی با اشاره به افرادی که می‌گویند بورس در چهار ماه اخیر بازدهی بیشتری نسبت به دیگر بازارها داشته، گفت: از دیدگاه من علی‌رغم رشد شاخص، بورس در چهارماه اخیر، این بازار رشد خاصی نسبت به دیگر بازارها نداشته، در حالی که بورس تنها بازار موجه، قانونی و نقد شونده است. من تعجب می‌کنم که برخی مسئولان و تصمیم‌گیران از افزایش شاخص بورس اظهار نگرانی می‌کنند، چرا که اگر قیمت سهام را نسبت به چهارماه قبل مقایسه کنیم و این تغییر قیمت را با دیگر بازارها مقایسه کنیم، می‌بینیم که بورس نسبت به سایر بازارها بازدهی بیشتری نداشته و همچنان قیمت سهم‌ها قابلیت رشد دارد. من معتقدم روند افزایش شاخص بورس ادامه‌دار خواهد بود، اما سرعت آن مانند دو هفته گذشته فزاینده نخواهد بود.

بعد از التهابات در بازار غیررسمی ارز در کشور مسعود کرباسیان – وزیر اقتصاد – اعلام کرد که صادرکنندگان ملزم نیستند ارز خود را به بانک‌ها بفروشند بلکه می‌توانند اظهارنامه صادراتی خود را در بورس تهران عرضه کنند. به عنوان مثال اگر شخصی هزار دلار صادرات انجام داده باشد، این مقدار صادرات را باید در سامانه نیما ثبت کنند. اگر کالاهای صادرشده در حوزه پتروشیمی و فلزات نباشد، بانک مرکزی یک برگه به شخص صادرکننده می‌دهد که آن برگ قابلیت معامله در بورس تهران را دارد. بر این اساس می‌توان گفت که شخص صادرکننده می‌تواند آن برگه را از طریق بورس به شخصی که می‌خواهد واردات انجام دهد واگذار کند. نکته مهم این است که آن برگه در بورس با توجه به قیمت ارز در بازار آزاد و عرضه و تقاضا در بورس ارزش‌گذاری می‌شود.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  −  28  =