دولت هند شبکه ملی بلاک چین راه‌اندازی می‌کند

دولت هند پس از ۹ ماه مطالعه به زودی پروژه شبکه ملی مبتنی بر فناوری بلاک چین را در این کشور راه‌اندازی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این شبکه «ایندیاچین» (IndiaChain) نام دارد. این پلتفرم با هدف کاهش کلاهبرداری و تقلب، افزایش سرعت اجرایی شدن قراردادها، افزایش شفافیت در تراکنش‌ها و نیز بهبود وضعیت بخش کشاورزی این کشور طراحی شده است.

این شبکه به نوعی مکمل پروژه کنونی «ایندیااستک» (IndiaStack) خواهد بود. ایندیااستک یک پلتفرم نرم افزاری است که با هدف سوق دادن جمعیت هند به سمت عصر دیجیتال فعالیت می‌کند.

مقامات دولت هند بر این باورند که بلاک چین تاثیر گسترده‌ای بر شهروندان این کشور خواهد داشت. این فناوری می‌تواند نقش مهمی در افزایش کارایی نظام ثبت املاک و جلوگیری از سندسازی در این حوزه، شبکه توزیع برق و نیز کمک به بانک‌ها و موسسات مالی برای انجام درست مقررات مربوط به احراز هویت مشتریان و جلوگیری از پولشویی ایفا کند.

شبکه ملی بلاک چین هند همچنین در زمینه یارانه‌های کشاورزی نیز کاربرد خواهد داشت. شبکه بلاک چین می‌تواند الگوی کنونی توزیع یارانه‌ها را تغییر داده و نظارت بیشتری را بر تولید محصولات ارگانیک به همراه آورد. گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت هند به بررسی امکان اجرای موارد زیر بر بستر شبکه ملی بلاک چین مشغول است:

    ثبت املاک
    مدیریت زنجیره تولید
    مدیریت هویت شهروندان
    توزیع یارانه
    مدارک تحصیلی
    توزیع برق
    امور مالی بین‌المللی

برای اینکه شبکه ملی بلاک چین هند بتواند نیازهای نواحی مختلف این کشور را تامین کند، باید ساختاری قدرتمند و در عین حال متنوع داشته باشد. دولت هند به همین دلیل قصد دارد این پلفترم را از طریق چند شبکه بلاک چین مستقل ایجاد کند. یکی از مقامات دولتی این کشور در این باره می‌گوید: «چند نرم افزار بلاک چین اصلی را طراحی می‌کنیم و سپس شرکت‌های دیگر وارد عمل شده و بر اساس آن، نرم افزارهایی بهتر را طراحی خواهند کرد.»

به این ترتیب چندین شبکه بلاک چین مختلف که هر کدام برای هدفی مشخص طراحی شده‌اند در کنار هم عمل خواهند کرد. برای نمونه، برای رهگیری تامین‌کنندگان مواد دارویی و جلوگیری از محصولات تقلبی و غیراصیل شاید نیازمند یک بلاک چین مستقل از شبکه بلاک چین ثبت املاک و یا ثبت مدارک پزشکی شهروندان باشیم.

برای شروع این پروژه ابتدا باید یک رابط واحد پرداخت (UPI) طراحی شود. رابط واحد پرداخت یک نرم افزار است که امکان تراکنش راحت و امن پول را به صورت آنی فراهم می‌سازد. چنین نرم افزاری سبب می‌شود بتوان از ایندیاچین برای کاربردهای مختلف مرتبط با تراکنش‌ّهای مالی برای شرکت‌های خصوصی و نیز بخش عمومی استفاده کرد. شرکت‌هایی نظیر واتس‌اپ (WhatsApp)، آمازون‌پی (Amazon Pay)، گوگل تز (Google’s Tez)، پیتم (Paytm) و فون‌پی (PhonePe) از جمله سازمان‌هایی هستند که از رابطه واحد پرداخت (UPI) استفاده می‌کنند.
دولت هند امیدوار است راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری بلاک چین بتواند در آینده به افزایش شفافیت در عملکرد ادرات دولتی بیانجامد. کاهش تقلب و رشوه‌خواری و کمک برای ایجاد زیرساخت‌های درست برای سازمان‌ها به منظور توزیع بهتر محصولات و خدمات دولتی از دستاوردهای این شبکه خواهد بود.

البته هند تنها کشوری نیست که به فکر راه‌اندازی شبکه ملی بلاک چین افتاده است. کشورهای دیگری نظیر چین، روسیه، هلند و امارات نیز در این زمینه پیشتاز هستند. روسیه و هلند قصد دارد نظام ثبت املاک خود را بر بستر شبکه بلاک چین به انجام برسانند. همچنین شیخ‌نشین دبی نیز سیستمی برای ثبت وضعیت خودرو (از لحظه تولید تا اسقاط) بر بستر بلاک چین در دست اجرا دارد.

 

منبع: ارزنگار

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  7