سهم شرکت‌های حوزه انفورماتیک در بورس

بازار 92 هزار میلیارد ریالی;

یکی از صنایع فعال در بازار سرمایه گروه “رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن” است که دو زیرگروه پرداخت و انفورماتیک، شرکت‌های این گروه را تشکیل می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اگر چه این گروه با داشتن ارزش بازار حدود 92 هزار میلیارد ریال سهم چندانی از این حیث در بازار سرمایه نداشته و ارزش معاملات آن نیز بسیار اندک است اما یکی از بالاترین حاشیه سودها در بین صنایع مختلف دارد. در این گزارش روند سودآوری شرکت‌های گروه انفورماتیک بررسی شده است.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

خدمات انفورماتیک: این شرکت بزرگ‌ترین شرکت در گروه رایانه بوده و در مجموع بازار نیز به لحاظ ارزش روز رتبه چهاردهم را در اختیار دارد. درآمد عمده شرکت خدمات انفورماتیک از کارمزد تراکنش‌های بانکی به دست می‌آید. پشتیبانی نرم‌افزار، تعمیر و نگهداری نیز دیگر خدمات این شرکت هستند. فروش تجهیزات کامپیوتری و همچنین سود ناشی از سرمایه‌گذاری‌ها (خدمات انفورماتیک کیش، داده‌ورزی فرادیس البرز، خدمات انفورماتیک فرادیس گسترکیش و …) از دیگر منابع درآمدی این شرکت هستند. شرکت خدمات انفورماتیک برای سال 97، سودی معادل 8,105 میلیارد ریال پیش‌بینی کرده است که نسبت به سود سال 96، رشد 3 درصدی را نشان می‌دهد.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی: عمده درآمد شرکت از ارائه خدمات تعمیرات و نگهداری شعب بانکی حاصل می‌گردد. درآمد ناشی از خدمات ATM، نرم‌افزار و دوربین‌های مداربسته و همچنین فروش خودپرداز، تجهیزات بانکی و کامپیوتری از دیگر منابع درآمدی این شرکت به شمار می‌رود. در 9 ماهه نخست سال 96، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی مبلغ 30 میلیارد ریال سود شناسایی کرده با در نظر گرفتن این روند در سه ماهه پایانی درآمد و سود شرکت نسبت به سال قبل تغییر چندانی نخواهد کرد. این در حالی است که شرکت در آخرین بودجه خود (که پس از عملکرد دوره مزبور منتشر شده) سود پیش بینی شده در سال 96 را تنها 7.6 میلیارد ریال پیش بینی کرده است.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ایران ارقام: فروش و اجاره دستگاه خودپرداز و همچنین ارائه خدمات نرم‌افزاری مهم‌ترین منبع درآمدی این شرکت به شمار می‌رود. در سال مالی منتهی به 31 شهریور 96 ایران ارقام در کمال ناباوری زیان ده شد که کاهش حاشیه سود عملیاتی از 26 به 12 درصد و همچنین افزایش82 درصدی هزینه‌های عمومی و اداری مهم‌ترین دلایل آن به شمار می‌روند. اما صورت‌های مالی شرکت برای 6 ماهه منتهی به اسفند ماه 96، نشان از شناسایی سود 15 میلیارد ریالی دارد که این موضوع سهامداران را به آینده شرکت امیدوار ساخته است. این در حالی است که پیش از این ایران ارقام مبلغ 20 میلیارد ریال سود را برای سال مالی منتهی به شهریور 97 هدف‌گذاری کرده بود.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

داده‌پردازی ایران: درآمد این شرکت از دو منبع اصلی تولید و فروش ماشین‌آلات، تجهیزات و ارتباطات و همچنین ارائه خدمات حاصل می‌شود که وزن این دو منبع درآمدی تقریبا مساوی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حاشیه سود عملیاتی شرکت در بخش فروش حدود 20 و در بخش ارائه خدمات 45 درصد است. داده‌پردازی ایران برای سال 96، مبلغ 197 میلیارد ریال سود پیش‌بینی کرده که در 9 ماهه نخست موفق شده است 176 میلیارد ریال آن را محقق نماید. در صورت تداوم روند 9 ماهه نخست سال، کسب درآمدی حدود 1000 میلیارد ریال و سودی معادل 230 میلیارد ریال در پایان سال 96، دور از ذهن نخواهد بود.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

همکاران سیستم: درآمد شركت شامل سه بخش درآمد فروش نرم‌افزار، پشتيبانی و آموزش است. نکته قابل توجه در خصوص همکاران سیستم حاشیه سود بیش از 80 درصدی آن در سال 96 است. فروش سورس نرم‌افزار محصولات سپيدار و دشت به مبلغ 100 ميليارد ريال از مهم‌ترین دلایل رشد حدود 40 درصدی درآمد و سود شرکت در این سال نسبت سال قبل است که انتظار نمی‌رود در سال‌های بعد تکرار شود. هر چند بررسی‌ها نشان می‌دهد درآمدهای شرکت در بخش پشتیبانی و آموزش نیز روندی رشدی را طی می‌کند. لذا سهامداران می‌توانند نسبت به تداوم روند سودآوری در این بخش امیدوار باشند.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

فن آوا: گروه فن آوا برخلاف سایر شرکت‌های گروه یک هلدینگ است که سهام کنترلی چندین شرکت در حوزه فناوری اطلاعات را در اختیار دارد. به همین دلیل میزان سود خالص شرکت در سال‌های اخیر نوسانات زیادی داشته است. شرکت فناوا کارت که در حوزه پرداخت فعالیت می‌کند بزرگ‌ترین زیر مجموعه این گروه به شمار می‌رود و بخش عمده سودآوری آن را تامین می‌نماید. فن آوا موج، فن آوا ماهواره، داده پردازی فن آوا، فن آوا سیستم، فن آوا همراه، شبکه گستر فن آوا و ارتباطات کوه نور از دیگر شرکت‌های زیرمجموعه این گروه به شمار می‌روند.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

افرانت: ارائه خدمات اینترنت پر سرعت مهم‌ترین سهم از درآمدهای شرکت را تشکیل می‌دهد. خدمات دیتاسنتر و خدمات تجارت الکترونیک نیز دیگر راه‌های درآمدی افرانت هستند. نکته جالب توجه آن که حاشیه سود خدمات دیتاسنتر شرکت 73 و خدمات تجارت الکترونیک آن حدود 60  درصد است. با این حال افزایش چشمگیر هزینه‌های مالی و عمومی و اداری موجب کاهش روند نزولی حاشیه سود خالص شرکت در سال‌های اخیر شده است. در نه ماهه نخست سال 96 نیز افرانت مبلغ 53 میلیارد ریال سود محقق کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد با تداوم روند 9 ماهه نخست در سه ماهه پایانی96، شرکت قادر خواهد بود درآمدی معادل 1200 میلیارد ریال و سودی برابر با 70 میلیارد ریال شناسایی کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

78  +    =  80