حذف دلار از مبادلات ارزی بین چین و ژاپن

مقامهای ارشد ژاپن و چین در دیدار اخیر خود بر سر انجام مبادلات مستقیم ارزی بدون استفاده از دلار آمریکا به توافق رسیدند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از بلومبرگ دولت ژاپن طی بیانیه ای اعلام کرد از این پس مبادلات و معاملات ارزی بین یوان چین و ین ژاپن به صورت مستقیم و بدون استفاده از دلار آمریکا انجام خواهد شد.

بر اساس این گزارش این توافق موجب کاهش هزینه های مالی و ارزی شرکتهای چینی و ژاپنی خواهد شد و تاثیر مهمی بر تحولات بازارهای جهانی ارز خواهد داشت.

بر این اساس یوشیهیکو نودا نخست وزیر ژاپن در دیدار با ون ژیابائو نخست وزیر چین در شهر پکن تاکید کرد بر اساس توافقات صورت گرفته با مقامهای چینی قرار است ژاپن از سال آینده اوراق قرضه منتشر شده از سوی دولت چین را خریداری کند .

توافق بین دومین و سومین اقتصاد بزرگ جهان در خصوص گسترش مبادلات ارزی در حالی است که دو سال از بحران مالی و بدهی منطقه یورو می گذرد . یک مقام رسمی ژاپن که خواست نامش فاش نشود در این باره تاکید کرد دولت ژاپن از ابتدای سال آینده میلادی خریداری محدود اوراق قرضه چین را آغاز خواهد کرد . هنوز جزییات بیشتری در خصوص میزان و نحوه خریداری این اوراق اعلام نشده است .

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با توجه به حجم گسترده مبادلات تجاری بین چین و ژاپن توافق امضا شده بین مقامهای دو کشور از هر توافق دیگری در خصوص همکاری های ارزی مهم تر و بزرگتر بوده است .

جان آزومی وزیر دارایی ژاپن پیش از این تاکید کرده بود خریداری اوراق قرضه چین از سوی ژاپن به نفع هر دو کشور خواهد بود . چین و ژاپن بزرگترین ذخایر ارزی جهان را نیز در اختیار دارند . دولت ژاپن افزود استفاده از مکانیسم مستقیم مبادله یوان در برابر ین هزینه و ریسک نوسانات نرخ ارز را کاهش خواهد داد . حدود 60 درصد مبادلات تجاری دو کشور هم اکنون بر پایه دلار انجام می شود .

چین بزرگترین شریک تجاری ژاپن به شمار می رود . چین بیش از 3 تریلیون دلار ذخایر ارزی بین المللی در اختیار دارد و ژاپن نیز بیش از 1.3 تریلیون دلار ذخایر ارزی دارد . اتریش نیز به تازگی تمایل خود را برای خریداری اوراق قرضه چین اعلام کرده است .

بانکهای مرکزی تایلند و نیجریه نیز اعلام کردند با توجه به بحران مالی منطقه یورو و کاهش نرخ بهره بانکی در اروپا و آمریکا قصد دارند اوراق قرضه یوان را خریداری کنند . چین هم اکنون دومین خریدار بزرگ بدهی های ژاپن به شمار می رود . منبع:

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  3