خرید ارز با پیک موتوری در محل منزل

صرافی‌های تعطیل با دلار تک‌نرخی چه می‌کنند؟

روزهای اندکی از سال ۱۳۹۷ بیشتر نمی‌گذرد اما اتفاقات قابل توجه که تأثیر بسزایی بر اقتصاد و زندگی عموم مردم می‌گذارد، در این مدت رخ داد. رشد دلار در کمتر از چند ساعت بعد از تعطیلات عید نوروز و گذر قیمت از نرخ ۶‌هزار تومان شوک بزرگی برای کشور بود و عاملی شد تا دولت شبانه کاری که باید در سال ۱۳۹۴ انجام می‌داد را عملی کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دولت تصمیم خود را در حالی به مرحله اجرا درآورد که برای آن چندین تبصره ریز و درشت در نظر گرفت، یکی از تبصره‌های تک‌نرخی‌شدن ارز، عرضه ارز به ویژه دلار از سوی بانک مرکزی و بانک‌ها بود که عملا صرافی‌ها را از فضای ارزی کشور خارج کرد.
در گذشته هر زمان که نوسانات شدید ارزی در کشور رخ می‌داد، متهمان ردیف اول، صرافی‌ها و دلالان بودند و بانک مرکزی در این مواقع برای کنترل بازار به همراه نیروی انتظامی فضای امنیتی را بر بازار حاکم می‌کرد و در حال حاضر بازار از این قاعده مستثنی نیست.
فارغ از تمام این مسائل صرافی‌ها در سال‌های اخیر قوانین بسیاری را برای ادامه فعالیت خود تحمل کرده‌اند و به قوانین مختلف بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی بازار ارز تن داده‌اند و در حال حاضر با توجه به دستور بانک مرکزی اجازه فعالیت در بازار ارز را ندارند و حجم قابل توجهی از صرافی‌ها برای رعایت این دستور کرکره خود را پایین کشیده‌اند و مابقی صرافی‌ها تابلو قیمت را خاموش کرده‌اند یا با توسل به یک کاغذ که روی آن نوشته شده است «خرید و فروش ارز و حواله ارزی نداریم‌» خبر از عدم فعالیت خود می‌دهند.
با وجود آنکه نیروی انتظامی در خیابان فردوسی و اطراف میدان سکه حضور دارند اما فعالیت دلالان بیشتر از صرافان به چشم می‌آید و نکته قابل توجه در فعالیت دلالان آن است که در گذشته دلالان تنها برای برخی از صرافی‌ها ارز را جابه‌جا می‌کردند که در حال حاضر دلالان ارز مردم عادی که برای دریافت اندکی سود به سرمایه گذاری در بازار ارز ورود کرده‌اند را نیز به فروش می‌رسانند.
در این رابطه می‌توان گفت که اقدام اخیر بانک مرکزی در راستای ایجاد شغل، اقدام مناسبی بوده و در شرایطی که کشور با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند، این اقدام قابل توجه بوده است. اما به دور از این مسائل صرافی یک شغل رسمی و کارآمد در دنیا شناخته می‌شود و در ایران نیز از این محل افراد بسیاری امرار معاش می‌کنند و در شرایطی که امکان کسب و کار رسمی ندارند، از حجم درآمد آنها کاسته شده و اقتصاد خانواده آنها با مشکل روبه‌رو می‌شود که مشکل خانواده‌ها در نهایت منجر به ایجاد مشکل در جامعه می‌شود.

نقش 40 درصد صرافی‌های غیرمجاز از  بی‌نظمی بازار
هادی، پنجاه ساله که صاحب یکی از صرافی‌های رسمی در تهران است، در رابطه با تصمیمات اخیر ارزی دولت معتقد است، نوسانات اخیر ارزی که منجر به رشد قیمت دلار به بیش از 6هزار تومان شد، به واسطه عدم عرضه دلار از سوی دولت بوده است.
وی با بیان اینکه صحبت‌های وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با تعیین قیمت دلار بر رشد قیمت آن بی تأثیر نبوده است، گفت: در شرایط فعلی عرضه دلار از سوی بانک مرکزی نسبت به گذشته بهتر شده و در کنار آن تصمیم بانک مرکزی مبنی بر برخورد با صرافی‌های غیرمجاز بر روند قیمت‌گذاری منطقی دلار تاثیرگذار بوده است. او خاطرنشان کرد: زمانی که تعداد صرافی‌های کشور بیش از حد نیاز باشد و در این میان صرافی‌های غیرمجاز فعالیت داشته باشند بازار دچار هرج و مرج می‌شود و حدود 40 درصد بی‌نظمی بازار به واسطه فعالیت صرافی‌های غیرمجاز است. این صراف بر این باور است که قیمت 4200 تومان برای دلار تک‌نرخی در شرایط فعلی کاملا منطقی بوده و اگر این تصمیم اتخاذ نمی‌شد نرخ دلار روند افزایشی خود را با شیب بیشتری ادامه می‌داد.
هادی بیان کرد: به دلیل آنکه دولت برای تقاضای دلار بیش از هزار یورو تصمیمی اتخاذ نکرده است افراد برای رفع نیاز خود باید به افرادی که در گذشته دلار ذخیره کرده‌اند یا دلالان مراجعه کنند و در حال حاضر نرخ دلار در بازار غیررسمی در محدوده 5550 تومان است. او گفت: نوسانات بازار ارز بسیاری از کسب‌و‌کارها را مختل کرده است و به نظر می‌رسد باید روند افزایش نرخ دلار بنا بر یک روند منطقی حرکت کند تا اقتصاد جامعه و خانواده‌ها را تحت تأثیر قرار ندهد.

انتقاد از معاون ارزی سیف
اما صراف دیگری که آن نیز به واسطه ممنوعیت فعالیت صرافی‌ها چراغ‌های واحد خود را خاموش می‌دید، گفت: در حال حاضر نرخ دلار در بازار غیررسمی یا آزاد 5550 تومان است و برخی از صرافی‌ها برای آنکه داد و ستد ارز داشته باشند، ارز خود را در اختیار دلالان قرار داده‌اند.
او یکی از ریشه‌های نابسامانی ارزی در چند وقت اخیر را انتخاب‌های مدیریتی سیف دانست و به انتخاب معاون ارزی بانک مرکزی انتقاد کرد.
صحبت‌های این صراف در زمینه فعالیت دلالان تا حدودی قابل پذیرش است زیرا در زمان‌های عادی بازار دلالان برای داد و ستدهای خود همیشه با تلفن همراه خود با افرادی صحبت می‌کردند که برخی بر این عقیده بودند که مسئولان صرافی‌ها آن طرف خط تلفن همراه هستند و تلفن همراه به نمادی برای تشخیص دلالان در بازار ارز تبدیل شده است.
همچنین در حال حاضر اگر فردی قصد خرید و فروش دلار از دلالان را داشته باشد، دلالان بعد از آنکه جویای نام بانک خریدار ارز می‌شوند آن را برای انجام معامله به سمت صرافی‌هایی که با دلالان آشنا هستند راهنمایی می‌کنند.

خرید ارز با پیک موتوری در محل منزل
اما در کنار صرافان و دلالان اگر کسی خواهان ارز باشد تنها نیاز است تا با یک صرافی یا دلال تماس بگیرد تا بعد از غروب آفتاب ارز مورد نیاز خود را به هر میزان توسط پیک موتوری در منزل تحویل بگیرد.
در این میان نباید فراموش کرد که برخی از صرافی‌ها در کنار خرید و فروش ارز به خرید و فروش سکه نیز مشغول هستند که این دسته از صرافی‌ها اندکی از حال و روز بهتری نسبت به صرافی‌هایی که تنها به خرید و فروش ارز می‌پردازند، برخوردارند.
این دسته از صرافی‌ها تابلو اعلام قیمت خود را روشن نگه داشته‌اند و نرخ هر قطعه سکه تمام را بیش از یک میلیون و 750 هزار تومان اعلام می‌کنند و اکثر افراد تنها تماشاچی این قیمت‌ها هستند زیرا بانک مرکزی حجم قابل توجهی سکه در چند روز گذشته پیش‌فروش کرده و یک حساب سرانگشتی نشان از آن دارد که بانک مرکزی باید تا 3 ماه آینده 44 تن شمش طلا را برای ضرب سکه‌های پیش‌فروش شده آب کند.
در تعیین قیمت سکه و طلای 18 عیار ارزش جهانی اونس طلا در نرخ دلار ضرب می‌شود و قیمت هر گرم طلا یا قیمت انواع سکه مشخص می‌شود که با‌ توجه به آنکه دولت نرخ هر دلار آمریکا را 4200 تومان تعیین کرده اما نرخ سکه تمام نشان از آن دارد که بازار ارزش دلار مورد توجه در تعیین نرخ سکه و طلا را 5400 تومان می‌داند و هیچ توجهی به بگیر و ببندهای دولت و بانک مرکزی ندارد.

 

منبع: عصراعتبار

*آوا گودرزی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

96  ⁄    =  16