سی و یکمین شماره ماهنامه «بانکداری آینده» در ۱۵۶ صفحه و ۷ پرونده به سردبیری محمود فراهانی منتشر شد

شماره 31 از ماهنامه بانکداری آینده با عنوان «قمار آمار» اردیبهشت ماه منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، آمارهای غیرواقعی و ناهمخوان باعث می شود محققین و کارشناسان نتوانند دید مناسبی از وضعیت بانکی و پرداخت داشته باشند و در نتیجه قادر به ارائه تحلیل های مناسبی نخواهند بود. در سراسر جهان ارزیابی، پیش بینی، بازرسی و صحت سنجی هر سیستم، بخصوص سیستم های بانکی و اقتصادی بر پایه ارائه آمار شفاف و دقیق استوار است و بر همین مبنا سازمان های بین المللی همچون FATF، کمیته بال، IMF و بسیاری از سازمان های ملی نظارت بر فعالیت های بانکی و اقتصادی پایه گذاری شده اند.
با وجود فعالیت این سازمان ها، با این حال کشورهایی همچون ایران در رتبه های نخست در زمینه فساد مالی، پولشویی و عدم شفافیت اقتصادی قرار دارند. در این بین عدم شفافیت منجر شده است تا فساد در تار و پود اقتصاد کشور ریشه دوانی کرده و در نتیجه برای مبارزه با فساد مجبور به تغییر تار و پود اقتصادی شویم که سال هاست بر هم بافته شده و در زیر پای مردم پهن شده است. در این شماره بر معضل های ناشی از فساد مالی و از سوی دیگر، فشار روزافزون سازمان های نظارتی بین الملی همچون FATF بر اقتصاد کشور را در ابتدا مورد بحث قرار داده و از وضعیت بسیار نامناسب اقتصاد ایران در عرصه بین الملل سخن به میان آورده ایم.
در پرونده های بعدی در زمینه عدم قرار گیری آمارهای شفاف در اختیار کاشناسان حوضه و همچنین عدم استفاده مقامات از نظرات، انتقادات و مشورت های کارشناسان پرده برداشته ایم. سپس از اهمیت آمار در توسعه فناوری های بانکی و خلا های کشور در این زمینه سخن به میان آورده ایم و در پرونده پرداخت به بررسی آمارهای ناموزون داخل و وضعیت سیستم پرداخت جهان پرداخته شده است. در پرونده بورس به ارائه چشم اندازی از وضعیت بانک ها در بورس، و همچنین پیاده سازی استانداردهای IFRS و وضعیت دارایی ها و بدهی های بانک های فعال در بورس پرداخته شده است. در نهایت در پرونده نهایی وضعیت بانک ملت از نظر هزینه ها و درآمدها و روش های پیش روی بانک در دیجیتالی شدن پرداخته شده است.

آمارهای تاریخ گذشته
در پرونده اول به میزگرد دو تن از بزرگان آمار بانکی، آقایان مقتدایی و آذرمند در زمینه وضعیت آمار دهی بانک ها و سیستم بانکی کشور پرداخته شده است. با توجه به این میزگرد، کشورما در ارائه آمارهای استاندارد سرعت مناسبی نداشته و آمارها با وقفه بسیار زیاد و با استانداردهای تاریخ گذشته ارائه می شود. بنابراین، سیاستگذاران نمی توانند مسیر روشنی برای سیاست گذاری در پی گیرند. در گزارش تحلیل این پرونده به بررسی وضعیت آمارهای اقتصادی کلان، از جمله بیکاری، تورم، تراز تجاری و … پیش بینی های آن بر اساس صندوق بین المللی پول پرداخته شده است. در گزارش تحلیل نظارت بانکی این پرونده وضعیت ایران از دیدگاه سازمان های نظارتی بال و FATF بررسی شده است که حاکی از عدم موفقیت کشور در جلوگیری از پولشویی بوده و 9 ایراد اصلی وارده توسط سازمان FATF به اقتصاد ایران در این گزارش درج شده است.

خرده ریزه های بانکداری کلان کشور
در این پرونده در گزارش اول از هزینه های گزاف وارده به سیستم بانکداری سنتی کشور ناشی از فشار نظارتی سازمان های بین المللی و اختلاف کشور ما با کشورهای اروپایی از نظر سهم مطالبات معوق صحبت به میان آمده است. در ادامه آمارهای ناقص و ناهمخوان دارایی ها، بدهی ها، مطالبات و سود و زیان بانک ها ارائه شده است و در نهایت از وضعیت سازگاری مقررات داخلی با استانداردهای FATF صحبت به میان آمده است.

عدم مشاوره و عدم مدیریت
در ابتدای این پرونده گزارشی تحلیل از آقای درکی، مدیر دفتر مدیریت پروژه شرکت مهندسی یاس ارغوانی، در زمینه خلاهای مشاوره ای مدیران بانکی ارائه شده است. سپس در میزگردی با حضور آقایان عزیزی، رمضانیان، زادمهر و رحمانی در زمینه وضعیت مشاوره بانک ها در داخل و خارج از کشور بحث های سوال برانگیزی در زمینه نحوه مدیریت و سیاست گذاری های بانک های داخلی ارائه شده است. در ادامه نیز گزارشی تحلیلی در زمینه اهمیت هوشمندسازی سیستم بانکی کشور جهت توسعه ابزارهای مشاوره ای و تحلیل داده ها ارائه شده است. همچنین در این پرونده گزارشی از چهار شرکت بزرگ بین المللی مشاوره ای بانک و پرداخت شامل KPMG، Accenture، Deloitte و pwc و عملکرد آنها در سال های گذشته ارائه شده است. در نهایت نیز گزارشی از اهمیت شرکت های مشاوره ای در سودآوری شرکت های بانک و پرداخت ارائه شده است.

فناوری آمار غیر واقعی
پرونده فناوری بانکی در این شماره به ارزیابی فناوری های به تاری پیوسته بانک مرکزی در حوضه پرداخت و بانک و جای خالی کربنکینگ های نوین و سیستم های پرداخت جدید، پرداخته شده است. اولین گزارش این پرونده با عنوان «درمان به ضرب مین فریم»، از راهکارهای منسوخ بانک مرکزی در جهت افزایش ظرفیت شبکه های بانک و پرداخت در طی میز گردی با حضور کارشناسان حوضه شامل آقایان امیرشکاری، مختاریان، حجازی و رحمانی پرداخته شده است. در گزارش دوم پرونده وضعیت تراکنش های بین بانکی و آینده آن ها در سیستم های پایا، ساتنا، شاپرک و شتاب ارائه شده است. در انتهای پرونده نیز گزارشی از رشد قابل توجه تراکنش های بانک و پرداخت در جهان بواسطه توسعه تکنولوژی با پیش بینی تا سال 2020 ارائه شده است که نشان دهنده رشد قابل توجه کشورهای در حال توسعه و عقب ماندن کشور ما از قافله است.

شو آف پرداخت
پرونده پرداخت در این شماره به میزگردی در زمینه آمارهای ناموزون بانک مرکزی و شاپرک با حضور کارشناسان و فعالان صنعت پرداخت از جمله آقایان منصوری، جمالی و احمدی پویا پرداخته شده است. سپس گزارشی از روند تعداد پایانه ها و تراکنش های ماهانه کشور در حوضه پرداخت ارائه شده است که حاکی از دست اندازهای زیاد در زمینه پرداخت کشور است. در انتهای پرونده نیز به پیش بینی 5 ساله وضعیت سیستم پرداخت جهان و تعداد تراکنش ها و ارزش آن ها از سال 2017 تا 2022 پرداخته شده است.

سرعت گیر بانک مرکزی
در پرونده بورس و نهادهای مالی ابتدا به وضعیت پیاده سازی استانداردهای IFRS با حضور آقای علی رحمانی، صاحبنظر حوضه مالی، و عدم توانایی بانک مرکزی در ایجاد ثبات در بازار ارز و استفاده از ابزارهای منسوخ در عصر تکنولوژی پرداخته شده است. همچنین در این پرونده نگاهی به عملکرد 5 ساله بانک های عضو بورس داشته و درآمدها و هزینه ها و دارایی های بانک ها را از نگاه بورس بررسی کرده ایم. همچنین در این پرونده گزارشی از وضعیت بورس کشور و سهم خانواده بانک در آن سخن به میان آورده ایم. در خاتمه پرونده نیز در گزارشی به ارزیابی 10 شرکت برتر جهان در زمینه فناوری بانک و پرداخت در بورس پرداخته شده است.

بانکی برای ملت
در پرونده بانک ملت به بررسی وضعیت این بانک و چشم انداز روش آن پرداخته ایم. در ابتدای پرونده به گفتگو با آقای بهمن اسکندری، عضو هیئت عامل و معاون بانکداری شرکتی و تجاری این بانک در زمینه خدمات بانکی و اهمیت لزوم توسعه بانکداری طبقه بندی شده در کاهش ریسک و افزایش درآمدهای بانکی و خدمات پرداخته ایم. سپس در گزارشی به بررسی و معرفی برنامه های کاربردی غیرمتمرکز که در چشم انداز این بانک قرار دارد پرداخته شده است. در نهایت نیز عملکرد 5 ساله این بانک در بورس با جزئیات مورد بررسی قرار گرفته است.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

18  ⁄    =  2