جمع‌آوری نذورات مردمی در ماه مبارک رمضان ترفند مجرمان سایبری

پلیس فتا هشدار داد:

رئیس پلیس فتا استان آذربایجان شرقی در خصوص افزایش کلاهبرداری‌ های مالی با عنوان جمع‌آوری نذورات مردمی برای افراد نیازمند و بی‌بضاعت در ماه مبارک رمضان هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سرهنگ ‌محسن محمودی‌ در خصوص جمع‌آوری نذورات مالی برای نیازمندان در فضای مجازی در ماه مبارک رمضان گفت:امروزه با توجه به سیر پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات و نوآوری های حاصل از آن مانند شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی و … باعث پیدایش شگردهای جدید کلاهبرداری  در این فضا شده است که با سوء استفاده از احساسات و عواطف پاک مردم شروع به کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند.

این مقام ارشد انتظامی افزود: در ماه مبارک رمضان برخی از کلاهبرداران با طراحی سایت، کانال و گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی و انتشار پیام‌هایی مانند کمپین جمع‌آوری نذورات نقدی برای نیازمندان و … در قالب پخش نذری و افطاری اقدام به ترغیب کاربران برای مشارکت در این طرح های خداپسندانه در فضای مجازی می‌کنند.

وی ادامه داد: شهروندان باید مراقب باشند شماره حساب‌هایی که جهت جمع‌آوری و واریز نذورات مردمی در فضای مجازی منتشر می‌شوند به هیچ عنوان اطمینان نکنند و اگر می‌خواهند کمکی نیز به افراد بی‌بضاعت یا نیازمند کنند حتماً از طریق سایت‌ها و موسسات معتبر اقدام کنند چراکه برخی با تحریک کاربران روزه‌دار آنها را به درگاه‌های جعلی و فیشینگ هدایت کرده و اقدام به کلاهبرداری از آنها می‌کنند و یا مبالغ واریزی را به این نیت هزینه نمی‌کنند و از آن بهره‌برداری شخصی می‌کنند.

سرهنگ محمودی گفت: شهروندان و کاربران در پایان ماه رمضان و قبل از پرداخت فطریه یا کفاره روزه خود به صورت مجازی از اصالت و صحت موسسه یا خیریه مطمئن شوند و در صورت هر گونه شک و شبه در اصالت این سایت‌ها از پرداخت فطریه و کفاره روزه خود به شماره حساب‌های این سایت‌ها خودداری کرده و تنها موسسات شناخته شده در کشور که توسط رسانه‌های جمعی (رادیو، تلویزیون و…) اقدام به اعلام شماره حساب‌های رسمی خود کرده‌اند، اقدام کنند و از واریز فطریه یا کفاره روزه خود به حساب‌های نامعتبر و شخصی و سایت‌های ناشناس خودداری کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: حتما برای واریز وجه نقد به حساب موسسات معتبر نیز دقت کنید تا درگاه اصلی بانکی باشد و درگاه فیشینگ نباشد و در ضمن آدرس درگاه اینترنتی با https آغاز شده و دقت کنند که هنگام بروزرسانی حتماً صفحه کلید مجازی تغییر کند.

رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی در پایان گفت: شهروندان گرامی در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه می‌توانند از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir لینک ثبت گزارشات مردمی این موارد را به ما اعلام نمایند.

 

منبع:ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  10  =