کاهش تصنعی دلار به ضرر تولید داخل است

استاد دانشگاه شریف:

استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: تعیین قیمت ارز کلیدی ترین متغیر در حمایت از کالای ایرانی است و تا زمانی که این متغیر اصلاح نشود نمی توان انتظار داشت تولید کالای ایرانی توسعه یابد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، علی نقی مشایخی با بیان اینکه وقتی قیمت ارز بصورت دستوری پایین نگه داشته می شود تولید مقرون به صرفه نخواهد بود و در مقابل واردات سودآور خواهد شد گفت: امروز به اسم حفظ ارزش پول ملی تلاش می شود تا قیمت ارز بصورت تصنعی پایین نگه داشته شود و این یکی از مهم ترین عواملی است که به تولید کالای ایرانی فشار وارد می کند.

این استاد دانشگاه افزود: تا زمانی که برخورد مناسبی با نرخ ارز انجام نگیرد و نرخ ارز براساس تورم داخلی و بین المللی افزایش نیابد تولید مقرون به صرفه نخواهد بود.

وی اضافه کرد: اگر این عامل اصلاح شود باعث خواهد شد تا تولید سودآور شود و وقتی تولید سودآور شد، سرمایه گذاران تشویق خواهند شد تا در تولید سرمایه گذاری کنند و سرمایه گذاری بیشتر یعنی افزایش کیفیت و پایین آمدن قیمت تمام شده.

این اقتصاد دان با بیان اینکه تعیین صحیح نرخ ارز می تواند بازار صادراتی کالاهای ایرانی را نیز توسعه دهد گفت: حضور تولید کنندگان ایرانی در صحنه های بین المللی لاجرم باعث افزایش کیفیت می شود و افزایش کیفیت یعنی ترغیب مردم به استفاده از این کالاها.

مشایخی در پایان سخنانش افزود: تا زمانی که متغیر تعیین نرخ ارز اصلاح نشود هر اقدام دیگری در حمایت از کالای ایرانی آب در هاون کوبیدن است.

 

منبع: تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×    =  10