خاندان سلطنتی انگلیس چه خرجی روی‌دست مالیات‌دهندگان می‌گذارد؟

شش روز دیگر پرنس هری و مگان مرکل با یکدیگر ازدواج می‌کنند که تخمین زده می‌شود تنها هزینه‌های امنیتی این مراسم ۲۰ میلیون پوند باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، با این حال عده‌ای معتقدند که این مراسم به جذب توریست بیشتر کمک خواهد کرد که مخارج آن‌ها به جبران بخشی از هزینه‌های عمومی کمک خواهد کرد. حتی عده‌ای ادعا کرده‌اند فروش یادبودهای این مراسم به تقویت اقتصاد کمک خواهد کرد. اما این سوال پیش می‌آید که چه قدر پول صرف هزینه‌های خاندان سلطنتی می شود و آیا واقعا خانواده سلطنتی ارزش این مخارج را دارد یا خیر؟

منابع مستقیمی که برای مخارج مقامات سلطنتی در نظر گرفته شده است "کمک هزینه سلطنتی" نامیده می‌شود که از سال ۲۰۱۲ جایگزین لیست قدیمی کمک‌های دولتی شده است و هر پنج سال یک بار بازنگری می‌شود. در سال ۲۰۱۶-۱۷ این کمک هزینه‌ها معادل ۴۲.۸ میلیون پوند بود که در سال ۲۰۱۷-۱۸ به ۷۶ میلیون پوند افزایش یافته است که این تفاوت عمدتا ناشی از هزینه‌های مرمت کاخ سلطنتی باکینگهام است.

سلطنت طلبان غالبا به این نکته اشاره می‌کنند که این هزینه‌ها به ازای هر فرد انگلیسی تنها یک پوند در سال است، با این حال نباید فراموش کرد که این هزینه‌ها شامل هزینه‌های امنیتی و محافظت از خاندان سلطنتی نمی‌شود. یک گروه فشار جمهوری‌خواه تخمین زده که این هزینه‌ها تا سالی ۱۰۰ میلیون پوند به مخارج خاندان سلطنتی می‌افزاید و هزینه‌های سالیانه خاندان سلطنتی نزدیک به ۳۵۰ میلیون پوند است.

با این حال نباید فراموش کرد که اعضای خاندان سلطنتی نمی‌توانند این مبالغ را هر طور که دوست داشتند، خرج کنند و این منابع صرف افتتاح ساختمان‌ها، خیریه‌ها، میزبانی از جشن های باغ که سه بار در سال برگزار می‌شوند و هزینه‌های سفرهای داخلی و خارجی می‌شود.  

ملکه، پرنس چارلز و سایر اعضای خاندان سلطنتی درآمدهای شخصی خود را نیز دارند که آن‌ها را از راه املاک و سایر دارایی‌های مالی خود به دست می‌آورند. مجموع این پول‌ها که اصطلاحا به آن " کیف پول مخفی" گفته می‌شود، جزو درآمدهای ملکه محسوب می‌شود که در سال مالی ۲۰۱۶-۱۷ معادل ۱۹.۱ میلیون پوند بوده است.

ملکه انگلیس به طور داوطلبانه از سال ۱۹۹۲ تاکنون، مالیات بر درآمد و سرمایه شخصی خود که برای امور رسمی استفاده نمی‌شود را پرداخت می‌کند و پرنس چارلز نیز داوطلبانه و از سال ۱۹۹۳ مالیات بر درآمدهای املاک خود را به عنوان "دوک کرن وال" پرداخت می‌کند. در سال ۲۰۱۶-۱۷ وی ۲۲.۵ میلیون پوند از این محل درآمد داشت و ۴.۷۶ میلیون پوند مالیات پرداخت.

با این حال بسیاری از وظایف پرنس چارلز مرتبط با درآمدهای دوک بودن او است که این درآمد، هزینه های مربوط به وظایف رسمی شاهزاده کاملیا، ویلیام، کیت و هری را نیز پوشش می دهد. تمام این مخارج در زمره بدهی‌های مالیاتی چارلز محسوب می‌شود، در حالی که اعضای خاندان سلطنتی درآمدهایی از محل کمک هزینه سلطنتی نیز دارند. همچنین بخشی از وجوه کیف پول مخفی ملکه نیز برای تامین مالی وظایف او استفاده می‌شود که بدان معناست که او روی این بخش از درآمدهای خود مالیاتی نمی‌پردازد.

خاندان سلطنتی، مزایای مالی نیز برای انگلیس به همراه دارند: موسسه " ویزیت بریتین" تخمین زده است بازدید از کاخ باکینگهام و قلعه " ویندسور"  تا ۲.۷ میلیون نفر  در سال به تعداد گردشگران می‌افزاید. گروه مشاوره " برند فاینانس" نیز تخمین زده است سهم خاندان سلطنتی از مشارکت اقتصادی در انگلیس ۱.۸ میلیارد پوند در سال باشد که باید ۵۵۰ میلیون پوند درآمد حاصل از گردشگری را نیز به آن افزود. همچنین این موسسه تخمین زده است خاندان سلطنتی نقش سفیران تجاری را نیز در کشورهای دیگر دارند و سالی ۱۵۰ میلیون پوند به دلیل تلاش‌های آنها به حجم تجارت خارجی انگلیس افزوده می شود.

اما تنها راه بررسی دقیق‌تر درآمدزایی خاندان سلطنتی برای انگلیس آن است که ببینیم در صورت وجود نداشتن خاندان سلطنتی و یا کوچک‌تر شدن و کم خرج‌تر شدن خاندان سلطنتی، چه اتفاقی برای تجارت و گردشگری انگلیس خواهد افتاد؟ جواب به این سوال آسان نخواهد بود که آیا اگر اعضای خاندان سلطنتی در اماکن تاریخی و کاخ‌ها زندگی نکنند، تمایل گردشگران خارجی برای بازدید از آن‌ها کمتر می شود یا نه.

یکی دیگر از مباحث تاریخی دیگری که توسط سلطنت‌طلبان مطرح می شود این است که وجود خاندان سلطنتی با خود ثبات سیاسی به همراه می‌آورد که برای اقتصاد بسیار باارزش است اما باز هم دشوار است که بتوان روی آن قیمتی گذاشت به ویژه وقتی که راه حل جایگزین نبود خاندان سلطنتی هرج و مرج نیست بلکه یک جمهوری باثبات نظیر آلمان یا فرانسه است.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  7