بانک قرض الحسنه مهر ایران در تمام شاخص ها رشد شایان توجهی داشته است

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران:

بانک قرض الحسنه مهر ایران، بانکی که به دلیل رویکردهای حمایتی خود و اجرای گسترده برنامه‌های مسئولیت اجتماعی از یک سو و برنامه‌ها و طرح‌ها و خدمات خود از سوی دیگر، بیشتر یک بانک اجتماعی حامی مردم است تا یک بنگاه اقتصادی تجاری، توانسته است در یک دهه فعالیت خود، تأثیرات ارزنده‌ای را در ارتقای توان اقتصادی و بهبود معیشت اقشار مختلف مردم ایجاد نماید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مرتضی اکبری که یکی از خبرگان نظام بانکی و از متخصصان اقتصادی هستند به بحث و بررسی درباره عملکرد بانک قرض الحسنه مهر ایران، طرح‌های مبتنی بر نیاز خانواده‌ها، وضعیت بازار پولی، تمایز خدمات این بانک با سایر بانک‌ها و برنامه‌های آینده آن پرداخت.

اکبری لطفاً شاخص فعالیت‌های انجام شده در سال 96 بانک قرض الحسنه مهر ایران را بیان کنید.
بانک قرض الحسنه مهر ایران در تمام شاخص‌های اصلی عملکرد سیستم بانکی، در سالهای متوالی، رشد شایان توجهی را داشته است و همواره کوشیده است تا گامهای موثری در حوزه‌های بهبود رفاه و معیشت مردم، ازدواج جوانان، ارتقای وضعیت سلامت و درمان و همچنین اشتغالزایی و کار آفرینی بردارد.
کفایت سرمایه بانک قرض الحسنه مهر ایران در سال 95 نزدیک به 40 درصد است و با توجه به الزام بانک مرکزی مبنی بر رعایت نسبت 30 درصدی دارایی‌های غیر منقول به سرمایه اسمی بانک، این نسبت به میزان 27 درصد سرمایه کنترل شده است، با این وجود بانک به منظور ارتقا توان مالی خود اقدامات لازم برای افزایش سرمایه به 20 هزار میلیارد ریال را به واحدهای نظارتی در بانک مرکزی گزارش نموده است.
این بانک در سال 96 با 82 درصد رشد، میزان 110 هزار و 361 میلیارد ریال منابع جذب کرده که بیش از 90 در صد این منابع را تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد 4 درصد و کمتر از آن پرداخت کرده است.
همچنین، نسبت مطالبات غیر جاری به مصارف بانک از ابتدای فعالیت تا کنون حدوداً یک درصد بوده که نشان دهنده عملکرد مطلوب آن در سیستم بانکی کشور است.
بانک قرض الحسنه مهر ایران در ده سال فعالیت خود، با جذب 5 میلیون و 282 هزار نفر سپرده گذار به سه میلیون و 242 هزار نفر تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کرده است.
از این میزان تعداد 752 هزار فقره با مبلغی بالغ بر 82 هزار میلیارد ریال در سال 96 اعطا شده است. از کل تسهیلات اعطایی بانک از ابتدای تأسیس تا پایان بهمن ماه سال جاری، تعداد 262 هزار فقره، به تسهیلات قرض الحسنه ازدواج اختصاص یافته است.
این بانک در سال گذشته تعداد 32 هزار و 223 فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج با مبلغ کل 3 هزار و 400 میلیون ریال به مشتریان خود اعطا کرده که نسبت به سال قبل بالغ بر 2/91 درصد رشد داشته است.
بانک قرض الحسنه مهرایران توانسته است بیشتر هزینه‌های خود را از محل کارمزد وام‌های پرداختی پوشش دهد و علاوه بر آن مبلغ 2700 میلیارد ریال نیز از طریق کارمزد سایر خدمات بانکی جذب کند.
افزایش معیشت و بهبود رفاه اجتماعی، اشتغالزایی، کارآفرینی و تحقق اقتصاد مقاومتی، ازدواج جوانان و اجرای سیاست‌های کلی جمعیت، توانمندسازی آموزشی و گسترش عدالت تحصیلی با اولویت مناطق محروم و حمایت از مددجویان سازمان‌های حمایتی و نیازمندان واقعی جامعه تنها بخشی از اقدامات مؤثر بانک قرض الحسنه مهرایران در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی است.
این بانک با هدف افزایش معیشت و بهبود رفاه اجتماعی تفاهمنامه هایی با سازمان‌هایی همچون بسیج مستضعفین و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور اعطای تسهیلات قرض الحسنه برای ازدواج، درمان، رونق کسب و کار و بهبود معیشت کشاورزان و دامداران در روستاها امضا کرده است، برای مثال در تفاهمنامه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به بیش از 9 هزار واحد روستایی با اعتبار بالغ بر 450 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه اعطا خواهد شد.
با استقبال بیش از پیش مردم از سبد محصولات بانک، منابع قرض الحسنه در سال گذشته نسبت به پایان سال 95 بالغ بر 82 درصد رشد داشته است که بیش از 70 درصد منابع قرض الحسنه جذب شده به پرداخت تسهیلات برای حمایت از کارآفرینی و اشتغال اختصاص یافته است. این تسهیلات با هدف ایجاد رونق اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار، افزایش نرخ اشتغالزایی و مبارزه با بیکاری، افزایش سهم تولید از بازارهای داخلی و التیام مشکلات مالی کارگران به عنوان عوامل اصلی و مؤثر در توسعه صنعتی پرداخت شده است.
بانک قرض الحسنه مهرایران با توجه به اهمیت مقوله ازدواج و هم راستایی آن با سیاست‌های کلی جمعیت و همچنین کاهش آسیب‌های اجتماعی جوانان در پرداخت تسهیلات یکصد میلیون ریالی پیشگام شبکه بانکی کشور بوده است و طی این ده سال بالغ بر 262 هزار فقره وام ازدواج پرداخت کرده که بیش از 32 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جوانان مربوط به 12 ماهه سال 1396 می‌باشد.
تدوین، ابلاغ و اجرای طرح (پیوند مهرایران) و پرداخت تسهیلات 40 تا 80 میلیون تومانی ازدواج نیز از دیگر فعالیت‌های مطلوب و ارزنده بانک در این قسمت است.
اهمیت بانکداری سبز به گونه‌ای است که ضمن انجام عملیات بانکی به عوامل زیست‌محیطی و اجتماعی هم توجه دارد. این نوع بانکداری، بانکداری اخلاقی هم نامیده می‌شود که علاوه بر اهداف سودآوری هدف حفاظت از محیط‌زیست را هم بر عهده دارد.
گسترش زیرساخت‌های بانکداری الکترونیک و افزودن خدمات جدید مانند سامانه‌های افتتاح حساب و درخواست تسهیلات به صورت آنلاین، مشارکت در تأمین مالی بهسازی سیستم بازچرخانی آب (فاضلاب) به صورت پایلوت در اصفهان از طریق پرداخت تسهیلات به متقاضیان، تلاش برای همکاری با نهادها و سازمان‌های مرتبط با هدف پرداخت تسهیلات برای تهیه موتورهای هیبریدی در کلان شهرها و تخصیص اعتبار و پرداخت تسهیلات برای احداث گلخانه در نقاط بد آب و هوا و دارای ریزگرد مانند خوزستان برخی از اقدامات و برنامه‌های بانک قرض الحسنه مهرایران برای حفاظت از محیط زیست و ترویج بانکداری سبز است.
در مقوله‌های آموزشی و تحصیلی، انگیزه در واقع همان نیروی محرک انسان برای انجام رفتارها و اعمال او می‌باشد به گونه‌ای که اگر فردی از انگیزه کافی برای انجام یک فعالیت برخوردار نباشد، آن کار را ترک خواهد کرد. بانک قرض الحسنه مهرایران با هدف توانمندسازی آموزشی و گسترش عدالت تحصیلی به عنوان یکی از مباحث انگیزشی، بخشی از بودجه تبلیغاتی خود را به تهیه اقلام آموزشی و بهداشتی اختصاص داده است.
در این راستا، بیش از 300 هزار قلم وسایل آموزشی و بهداشتی و 33 هزار بسته به ارزش 15 میلیارد ریال با اولویت مدارس متوسطه شبانه روزی مناطق محروم در استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خوزستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، لرستان، کردستان، سیستان و بلوچستان تهیه و توزیع شده است.
ساخت و بازسازی سه مدرسه در روستاهای مناطق زلزله زده استان کرمانشاه و مشارکت در ساخت مدارس روستایی در استان‌های محروم از جمله سیستان و بلوچستان از دیگر اقدامات بانک در این حوزه می‌باشد.
افزایش سطح خدمات بهداشتی برای تأمین سلامت جسمانی و روانی یک جامعه ضرورت دارد و هر کشوری سعی دارد تا با ساماندهی سیاست‌های متعدد اجرایی و آموزشی، سطح بهداشت عمومی را افزایش دهد. با توجه به نگاه ویژه دولت به حوزه بهداشت و درمان، تلاش می‌شود کمبودها و کاستی‌های این بخش برطرف شود، به همین منظور بانک قرض الحسنه مهرایران به ساخت 3 خانه بهداشت در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه، مشارکت در احداث فاز یک بیمارستان روانپزشکی ایران به مبلغ 25 میلیارد ریال و پرداخت وام به مددخواهان برای تأمین هزینه‌های درمان بیماری‌های خاص را در دستور کار خود قرار داده است.

ویژگی بانک قرض الحسنه مهر ایران چیست و چه تفاوتی از نظر ارائه خدمات و تسهیلات با سایر بانک‌های کشور دارد؟
این بانک از طریق پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در حوزه‌های اشتغال و کارآفرینی، معیشت، ازدواج، درمان و حمایت از مددجویان سازمان‌های حمایتی و سازمان‌های مردم نهاد به بهبود شاخص‌های اقتصادی در جامعه و با محورهای توسعه آموزش با اولویت دانش آموزان مناطق محروم، توسعه بهداشت و سلامت با اولویت توانبخشی آسیب دیدگان اجتماعی، حفاظت از محیط زیست و توسعه فعالیت‌های مردم‌محورِ زیست محیطی، پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت توانمندسازی مددجویان و توانخواهان سازمان‌های حمایتی، توانمند سازی و ریشه کنی فقر، تحقق حقوق شهروندی، حمایت از جوانان، ازدواج و تشکیل خانواده، کمک می‌کند.
شایان ذکر است که در بانک قرض الحسنه مهر ایران، حداکثر مبلغ تسهیلات برای هر نفر 200 میلیون ریال و حداکثر نرخ کارمزد وام 4 درصد به ازای هر سال می‌باشد؛ همچنین علیرغم اینکه میزان و تعداد ضمانت اخذ شده از افراد جهت بهره مندی از تسهیلات بسته به میزان اعتبار ضامن معرفی شده و بنا به تشخیص شعبه پرداخت کننده تسهیلات می‌باشد، در این خصوص حسب ضوابط و مقررات ابلاغی و مدنظر قراردادن شرایط مشتریان، جهت رضایتمندی ایشان، برای دریافت تسهیلات تا سقف 100 میلیون ریال با ضمانت یک ضامن معتبر و تا سقف 200 میلیون ریال با ضمانت 2 ضامن معتبر به تشخیص شعب پرداخت کننده امکان پذیر می‌باشد.
علاوه بر آن در بانک قرض الحسنه مهر ایران امکان افتتاح حساب (هم بصورت حضوری و هم بصورت آنلاین) برای افراد فراهم گردیده است. همچنین با توجه به تمهیدات صورت گرفته اشخاص حقیقی دارنده حساب نزد بانک قرض الحسنه مهر ایران می‌توانند با مراجعه به"سامانه تسهیلات آنلاین" نسبت به ارائه درخواست تسهیلات و تکمیل مدارک خود اقدام و حتی پیگیری‌های بعدی را بعمل آورند. با توجه به این مهم مشتری می‌تواند با راه اندازی سامانه تسهیلات آنلاین و ارائه مستندات مورد نیاز پرونده تسهیلات به صورت الکترونیکی، امکان تکمیل فیزیکی پرونده و امضای مستندات از سوی وام گیرنده و ضامن/ضامنین با هماهنگی شعبه مربوطه در یک روز فراهم گردیده است.
شایان ذکر است تسهیلات اعطایی در نظر گرفته شده توسط بانک قرض الحسنه مهر ایران، برای تأمین نیازها و رفع احتیاجات ضروری خرد افراد جامعه نظیر کمک هزینه ازدواج، تأمین جهیزیه، ودیعه مسکن، کمک هزینه تحصیلی، کارآفرینی و اشتغالزایی کوچک انفرادی، درمان و … پرداخت می‌گردد.

مهم‌ترین برنامه‌های بانک قرض الحسنه مهر ایران در سال 97 را تشریح کنید.
گسترش تسهیلات قرض الحسنه و عدم تحدید آن به وام ازدواج، تجمیع و بکارگیری سرمایه‌های راکد خرد در جامعه و اعطای تسهیلات قرض الحسنه در مسیر اشتغال، تهیه اوراق وقف برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه ویژه اشتغال از جمله مواردی است که می‌توان در برنامه بانک لحاظ کرد. همچنین بانک قرض الحسنه مهر ایران با چشم انداز تلاش برای توسعه رفاه اجتماعی و دستیابی به جامعه توسعه یافته محورهای هفت گانه ی افزایش معیشت و بهبود رفاه اجتماعی، اشتغالزایی، کارآفرینی و تحقق اقتصاد مقاومتی، ازدواج جوانان و اجرای سیاست‌های کلی جمعیت، محیط زیست، توانمندسازی آموزشی و گسترش عدالت تحصیلی با اولویت مناطق محروم، بهداشت و درمان و ارتقاء امنیت و کاهش آسیب‌های اجتماعی را در برنامه مسئولیت اجتماعی خود قرار داده است.

 

منبع: ایلنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  2  =