مدل اجرایی شاپرک هنوز نهایی نشده است

آغاز شمارش معکوس برای اجرای فنی شبکه الکترونیک پرداخت کارتی:

در حالی که تا آغاز اجرایی شدن مراحل فنی شاپرک از ابتدای دی ماه تنها یک روز باقی مانده است، اما هنوز بازیگران میدان صنعت پراخت الکترونیک جز در کلیات چندان اجماعی باهم ندارند. بانک مرکزی، بانکها و شرکتهای psp به عنوان مثلث میدان شبکه پرداخت کارتی هم در رسیدن به الگویی واحد با اختلاف نظر های جدی روبرو هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک هر یک از سه بازیگر میدان شبکه پرداخت کارتی دارای نقطه نظراتی هستند که به نظر می رسد سه طرف هنوز نتوانسته اند به نقطه ای مشترک و قابل اتکا دست یابند.

موضع سکوت بانکها

در حالی که مقدمات تاسیس شرکت شاپرک تا حد زیادی فراهم شده اما بانکها به عنوان سهامداران اصلی این شرکت هنوز چندان نسبت به آینده طرح خوشبینانه نگاه نمی کنند. این عدم خوشبینی ناشی از دو  دلیل عمده است. یکی به دلیل حجم سرمایه گذاری های قابل توجهی که قبلا انجام شده و اکنون می بینند که این سرمایه گذاری با خطر مواجه است در عین حال منافعی نیز که از این سرمایه گذاری حاصل می شد نیز با مشکل مواجه شده است. از سوی دیگر این مسئله در میان بانکها مطرح است که ساختار شاپرک بر اساس اهداف مورد نظر شرکت خدمات طراحی شده چرا که از یک طرف سوئیچ شاپرک از سوی این شرکت طراحی شده، پشتیبانی فنی بر عهده شرکت خدمات است و هم چنین حدود 40 درصد از سهام نیزدر اختیار شرکتهای زیرمجموعه بانک مرکزی از جمله شرکت خدمات است. طبیعی است که پس ازآغازبکار شاپرک شرکت خدمات با یک سرمایه کمتر از یک میلیارد تومان سالانه در آمدهای چند میلیارد تومانی خواهد داشت. همانگونه که اکنون در شتاب مشاهده می شود ومیزان درآمد شرکت خدمات از شبکه شتاب از مرز 100 میلیارد تومان در سال گذشته است.

اگر چه ممکن است بحث مورد اشاره تنها یک شائبه باشد اما بانک مرکزی برای اجرای بهینه شاپرک باید این اعتماد را ایجاد کند  که ساختار شاپرک از اصالت لازم برخوردار است.

به هرحال شنیده ها نشان می دهد در جلسه رونمایی شاپرک برای بانکها نمایندگان بانکها تنها شنونده بوده و به نوعی اعتراض خود را شاید با سکوت نشان داده اند.

نگرانی شرکت های پی اس  پی

در همین حال شرکتهای psp نیز اگرچه از کلیات شاپرک استقبال کردند اما در بحث جرئیات شاپرک اختلاف نظرهای زیادی دارند که عملا مانع از رسیدت به یک اشتراک نظر اساسی و قابل اتکا است.

اساس نگرانی های شرکتهای psp به چند مسئله  برمی گردد یکی نسبت به ساختار کارمزد ابراز نگرانی می کنند و علت اصلی نگرانی آن است که وقتی ساختار کارمزد به عنوان یکی از مهمترین ارکان شاپرک به راحتی وبا انجام چند بحث کوتاه دچار تغییرات بنیادین می شود بنابراین از کجا معلوم که بخش های دیگر چنین نشود. از سوی دیگر هنوز کلیات و دستورالعمل های شاپرک اگر هم تهیه شده هنوز به بازیگران حوزه عمل ابلاغ یا ارسال نشده است.

این در حالی است که رئیس اداره نظام های پرداخت وعده داده بود، دستورالعمل های اجرایی چهارشنبه دو هفته پیش به بانک ها و شرکت های psp ارسال خواهد شد.

مباحث دیگری که شرکت های psp را نگران می کند بحث مشخص نبودن مدل نهایی شاپرک است. برای مثال در ابتدا درباره وضعیت قرار داد بین بانک ها و شرکتهای psp فکر نشده بود در گام بعدی قرار شد این قرار دادها بین بانکها و شرکتهای psp به گونه ای مناسب حل شود اما اخیرا شنیده می شود که نوع قرار داد بانکها و شرکت های psp  تقریبا شبیه گذشته ادامه پیدا خواهد کرد. یعنی همچنان این شرکتها از بانک ها برای پشتیبانی پایانه های فروشگاهی مبالغی را دریافت خواهند که این در واقع ناقض نفس شاپرک و استقلال شرکتهای psp از بانکها خواهد بود.

شاپرک در سبیل هدف لابی های مخالفت

در عین حال شنیده ها حاکی است که برخی از گروه ها همچنان مخالف اجرای شاپرک هستند و در این راستا تحقق مگاپی اس پی ها را دنبال می کنند.این افراد نیز به اشکال مختلف موانعی را برای عدم اجرای شاپرک ایجاد می کنند. از سوی دیگر مسئولان اداره نظام پرداخت با تمسک به بحث تسریع در ایجاد  مکانیزمهای نظارتی بعد از اختلاس بزرگ تا حدی بر موانع فائق می آیند اما این باعث نشده که گرو ههای مخالف اجرای شاپرک دست از کار بکشند.

بانک مرکزی چه میکند

البته شاپرک را باید محصول حکیمی و تیم تحت مدیریتش در نظامهای پرداخت پنداشت. حکیمی به شدت در تلاش است تا شاپرک را از گذرگاه چالش های فعلی عبور داده و بتواند در موعد مقرر اجرا را کلید بزند. اما در عین حال وی در جلساتی که با بانکها و شرکتهای psp داشته از اعتماد به نفس کافی در دفاع از شاپرک برخودار نبوده است و این مسئله باعث شده تا به راحتی در بخشهای شاپرک تغییرات ایجاد شود. به نظر می رسد حجم کارهای گسترده نظام پرداخت عملا مانع از آن شده تا وی زمان لازم را برای استخراج یک الگوی مشخص و مدون برای شاپرک اختصاص دهد. در هر حال اکنون در حالی که تنها چند روز با آغاز اجرای فنی شاپرک باقی است اما به نظر می رسد هنوز مدل نهایی شاپرک مشخص و مدون نباشد.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    شرکت خدمات هیچ سهمی از سهام شاپرک ندارد. این شرکت صرفا بطور موقت پیمانکار شاپرک در موضوع سویچ می باشد. لذا تحلیل داده شده در این مورد نادرست است.

  2. سامان می گوید

    شاپرک زیرمجوعه شرکت ملی انفورماتیک است که بیشترین سهام شرکت خدمات را در اختیار دارد. از طرفی یکی از مدیران میانی بخش مشتریان شرکت خدمات نیز قرار است پست مدیرعاملی شاپرک را برعهده بگیرد. دز زمان مدیریت این شخص بانک های پارسیان ، کشاورزی و کارآفرین از شرکت خدمات جدا شدند. عملکرد شاپرک بستگی به مدیرعامل خواهد داشت که مدیرعامل انتخاب شده در شرکت خدمات عملکرد خوبی نداشته است (بازگو نمودن آن مثنوی هفتاد من می شود. فقط به عنوان یک نمونه مستند پیشنهاد می کنم عملکرد ایشان را از موسسه مالی و اعتباری کوثر جویا شوید) بطوریکه اکثریت کارکنان شرکت خدمات و به خصوص بخش مشتریان این شرکت از جابجایی مدیر مورد نظر بسیار خوشحال شده و استفبال نمودند. به نظر می رسد آقای حکیمی و تیمشان در این رابطه دچار اشتباه مهلک و مرگباری شده اند که در آینده بسیار نزدیک پیامدهای آن را شاهد خواهیم بود و نگرانی بانک ها کانلا صحیح می باشد.

ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  21