عرضه سکه بر روی بستر بلاک‌چین در حال انجام است

در نشست «رمزارزها، امنیت و آینده کسب‌وکار» دکتر فاطمی از عرضه سکه بر بستر بلاک‌چین در بانک ملی خبر داد و گفت: «بانک مرکزی و پژوهشکده پولی و بانکی روی این نمونه کار کرده‌اند. در این صورت امکان عرضه جهانی سکه نیز وجود خواهد داشت.»

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، نشست هم‌اندیشی فصل بهار انجمن رمز ایران به عنوان «رمزارزها، امنیت و آینده کسب‌وکار» دیروز ۵ اردیبهشت ۹۷ برگزار شد. در این نشست که در جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف برپا شده بود، دکتر عارف نماینده مجلس شورای اسلامی، شیخ الاسلام مشاور وزیر امور خارجه، دکتر فاطمی بنیان‌گذار توسن، دکتر نارنجی مشاور بانک ملت و مهندس میزانی اسکویی مدیرعامل سیتکس حضور داشتند.

اولین سخنران دکتر مسعود نارنجی مشاور بانک ملت بود که در زمینه فناوری‌های نوین به صحبت پرداخت.

او چگونگی انجام انتقال وجه بین دو نقطه و نقل و انتقالات مالی را تشریح کرد و سپس تعاریف پول الکترونیک، پول مجازی و رمزارز را با مقایسه این سه از نظر واحد ارزش، مقبولیت، صادرکننده، مبادله، نظارت و انواع ریسک ارائه کرد.

به گفته نارنجی تا سال ۲۰۲۵ تمام کشورها موضع رسمی خود را در خصوص ارزهای رمزنگاری‌شده اعلام خواهند کرد. او در ادامه مکانیزم ایجاد اعتماد در غیاب نهاد ناظر برای بلاک‌چین را برشمرد و از چگونگی ایجاد اعتماد بر بستر بلاک‌چین صحبت کرد. مشاور بانک ملت همگانی بودن و توزیع‌شدگی را اصول حاکم بلاک‌چین دانست.

نارنجی توضیح داد: «ناشناس بودن، عدم امکان بلوکه شدن، عدم امکان جلوگیری از نقل و انتقالات، کارمزدهای بسیار اندک، سرعت بسیار بالا، امنیت و کنترل از مهم‌ترین ویژگی‌های بلاک‌چین هستند.»

او در آخر گفت: «هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ هزار فروشگاه در جهان بیت‌کوین می‌پذیرند. رمزارزها به سرعت در حال فراگیر شدن هستند و باید در سیاست‌گذاری توجه ویژه‌ای به این مبحث شود.»

ارز رمزنگاری‌شده ملی
دکتر فاطمی سخنران بعدی این نشست بود. «کاربردها و تأثیرات رمزارزها در اقتصاد ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی» عنوان ارائه فاطمی بود که او به ابعاد اقتصادی مقوله بلاک‌چین و ارزهای رمزنگاری‌شده پرداخت.

فاطمی منافع عمومی توسعه دسترس‌پذیری خدمات مالی را برشمرد و از سهولت دسترسی به تراکنش‌های بین‌المللی خبر داد. او گفت: «انتقال ساده از ویژگی‌های مهم بلاک‌چین است و سرعت این انتقال بسیار بالاست و در زمان صرفه‌جویی خوبی انجام می‌شود. از تأثیرات مخرب رمزارزها می‌توان به افزایش تورم و بحران سرمایه‌گذاری اشاره کرد. نوسان این ارزها شدید است و بر روی اقتصادهای کوچک تأثیرات محسوسی می‌تواند بگذارد. زمانی‌که دارایی‌هایی همچون رمزارزها، سرمایه پذیر و منجر به هجوم سرمایه‌گذاری شوند می‌توانند به مثابه تهدید باشند. چون باعث افزایش نقدینگی، تورم و افزایش ارزش رمزارزهای خارجی شوند.»

دکتر فاطمی در ادامه از فرصت‌های متعددی که بلاک‌چین برای اقتصاد ایران می‌تواند ایجاد کند سخن گفت و اثرات گسترده این حوزه در اقتصاد کشورها را برشمرد: «کاهش هزینه خدمات پرداخت، گسترش دسترس‌پذیری خدمات مالی و یکپارچگی مالی از اثرات مهم فناوری بلاک‌چین هستند و در نهایت منافع اقتصادی ما در استفاده از این تکنولوژی است. هزینه تراکنش به شدت کمتر می‌شود. حدود ۱ درصد هزینه تراکنش در فناوری بلاک‌چین است که این رقم نرخ تبادل در فناوری بانکی ما ۷ تا ۱۵ درصد است.»

فاطمی ادامه داد: «با استفاده از بلاک‌چین، انتقال به اروپا در حدود ۱۰ دقیقه انجام می‌شود و در فناوری‌های فعلی این عدد خیلی بیشتر از این حرف‌هاست. این تکنولوژی به یک زمان خاص یا یک کشور خاص بستگی ندارد و به صورت ۲۴*۷ همواره اطلاعات در رفت‌وآمد است.»

بنیان‌گذار توسن افزود: «ریسک‌ها اغلب ناشی از عدم قطعیت است. بزرگ‌ترین خصلت بلاک‌چین توانایی تحمل عدم قطعیت بالاست که این از دید رگولاتوری و حکومت ریسک محسوب می‌شود. در بلاک‌چین مستقیماً بدون واسطه به صورت گمنام معاملات نظیر به نظیر انجام می‌شوند. بانک مرکزی اروپا ۷۰ مورد را به عنوان ریسک اینها اعلام کرده که در متن این ریسک‌ها آمده که بعضاً همین موارد می‌توانند به فرصت تبدیل شوند.»

فاطمی در بخش دوم صحبت‌های خود، به ارز رمزنگاری‌شده ملی پرداخت. او در ابتدا ارز الکترونیک و دیجیتال را تعریف کرد و بیان کرد: «هر کشوری تحمل ریسک بیشتر داشته باشد بیشتر می‌تواند سود ببرد. نوآوری در این مسیر با نوآوری بانکی که قبلاً داشتیم، فرق می‌کند. رمزارز داخلی بر اقتصاد ملی اثرات مثبت زیادی می‌گذارد. در این سیستم فساد معنی ندارد و شفافیت چندین برابر بیشتر است. سرعت عمل به شدت بالاست.»

او ادامه داد: «استفاده از kyc(مشتری‌ات را بشناس) برای اقتصاد کشور شفافیت به همراه دارد و برای مقابله با تحریم‌ها، استفاده از رمزارز داخلی راه خوبی است. تأثیرات تورمی افزایش نرخ دلار کاهش می‌یابد و اگر پشتوانه این ارز را نفت، طلا یا گاز قرار دهیم و این ارز اگر وابستگی به ریال نداشته باشد، می‌تواند به خوبی در مبادلات بین‌المللی مورد استفاده قرار بگیرد. در چنین حالتی رمزارز داخلی به قیمت جهانی نفت وابسته است و نه به اقتصاد ملی ما.»

 

بلاک‌چین عامل جهانی شدن
مهندس میزانی مدیرعامل سیتکس آخرین سخنران نشست دیروز بود. او در خصوص «آینده‌پژوهی و ارزرمزها» به صحبت پرداخت. میزانی موضع کشورها در خصوص ارزهای رمزنگاری‌شده را برشمرد و دلایل لزوم جهانی شدن را تشریح کرد.

مدیرعامل سیتکس گفت: «حوزه رمزارز فرصتی برای جهانی شدن کسب‌وکارها است. در راستای جهانی شدن باید توجه به سزایی به این حوزه انجام دهیم. کاهش چشمگیر پولشویی و بعضاً ورود ارز به کشور از نتایج استفاده از بلاک‌چین است.»

میزانی اسکویی از دغدغه‌های بلاک‌چین و راه‌حل‌های رفع این دغدغه‌ها صحبت کرد و تقسیم‌بندی ارزهای رمزنگاری‌شده را برشمرد. او تصریح کرد: «اخیراً تصمیم بانک مرکزی برای ممنوعیت استفاده از بیت‌کوین، خیلی‌ها را دلسرد کرد و تصمیمات این‌چنینی موجب فرار مغزها می‌شود. این از ترور دانشمندان هسته‌ای هم خطرناک‌تر است!»

در ادامه میزانی بایدها و نبایدهای بلاک‌چین را تشریح کرد. او برای رگولاتور و نهادهای نظارتی رویکرد آموزشی به جای رویکرد تخریبی، ورود کنترل شده به جای منع کلی، استفاده از مشاورین متخصص به جای تصمیم‌گیری با اطلاعات ناقص و حمایت از کسب‌وکار این حوزه به جای ایجاد فضای ناامیدی و بی‌اعتمادی را توصیه کرد و گفت: «حاکمیت باید فضای کسب‌وکار مبتنی بر بلاک‌چین را تسهیل کند و این در نهایت به نفع اقتصاد ایران است.»

مدیرعامل سیتکس در نهایت پیشنهادی ارائه کرد. او تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری رمزارز متشکل از بخش دولتی و خصوصی جهت تدوین یک سند بالادستی را ضروری دانست و گفت: «هرچه زودتر وارد این فضا بشویم، اثرات مثبت آن بیشتر به همه ما خواهد رسید. امیدوارم تا دیر نشده، حاکمیت چنین سندی را تدوین کند.»

 

عرضه سکه بر روی بستر بلاک‌چین
در انتهای این نشست یک جلسه پرسش و پاسخ با حضور فاطمی، شیخ‌الاسلام، عباسی، نارنجی و میزانی اسکویی برگزار شد و حاضران در جلسه سؤالات خود را پرسیدند.

در این جلسه دکتر فاطمی از عرضه سکه بر بستر بلاک‌چین در بانک ملی خبر داد و گفت: «بانک مرکزی و پژوهشکده پولی و بانکی روی این نمونه کار کرده‌اند. در این صورت امکان عرضه جهانی سکه نیز وجود خواهد داشت. هم‌اکنون این کارت که در شعب بانک کارگشایی عرضه می‌شود فقط مصرف داخلی دارد و با استفاده از بلاک‌چین می‌توان عرضه بین‌المللی را انجام داد.»

شاید بتوان گفت پرحاشیه‌ترین اتفاق در این جلسه پرسش و پاسخ، دیالوگ فاطمی و شیخ‌الاسلام بود. مشاور وزیر امور خارجه که یک دیپلمات کارکشته محسوب می‌شود، از ضرورت امنیت صحبت کرد و اینکه در فضای کنونی خاورمیانه، ایران نقش پیچیده‌ای دارد. فاطمی به او گفت: «در ایران مسئله امنیت به صورت صفر و صدی نگاه می‌شود و در این حوزه ریسک‌پذیری تعریف نکرده‌ایم. خیلی وقت‌ها می‌خواهیم کاری انجام دهیم و به دلیل عدم ریسک‌پذیری در مسئله امنیت، کار پیش نرفته است.»

شیخ‌الاسلام پاسخ داد: «با شما موافق هستم. به هر حال مسئله امنیت بسیار حائز اهمیت است ولی بنده شخصاً مسئله بلاک‌چین را بیشتر فرصت می‌دانم تا تهدید. امیدوارم اتفاق‌های خوبی در این حوزه بیفتد.»

 

منبع:راه پرداخت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  3